Elke keer ik een foto voorbij zie komen van een horloge met cyclops kan ik het niet helpen me af te vragen wat daar nu het nut van is.
Wat de functie is lijkt me duidelijk, het datumveld vergroten. Maar is dit nuttig? Ik ben bijvoorbeeld iemand met heel lange armen, maar als ik de arm met mijn horloge (zonder cyclops) zo ver mogelijk uitstrek dan kan ik nog altijd makkelijk de datum aflezen. Waarom zou je die dan willen vergroten?
Ik zie eigenlijk alleen nadelen.
Het design van het uurwerk wordt nodeloos verstoord.
Onder een bepaalde hoek verdwijnt het datumveld helemaal, dus zelfs slechter leesbaar dan zonder cyclops.
Indien er indices voor de minuten en seconden zijn dan worden die onder de meeste hoeken ook onzichtbaar.
het horlogeglas herinnert met keer op keer aan de brillen met oude goedkope multifocale glazen (die waar je duidelijk twee soorten glas in kon zien) van mijn grootouders zaliger. Daarmee wil je toch niet geassocieerd worden als je een duur horloge aangeschaft hebt?
Mijn eerste idee als ik een horloge zie met cyclops is dus: “ah, een horloge voor ouderen of slechtzienden”. Ben ik de enige?
Je bent zeker niet de enige, ik vind het ook niet mooi. Ook ben ik altijd bang dat ik dat stukje ergens tegenaan stoot of blijf hangen of zo. Voor mij alleen gladde glaasjes op mijn horloges.
Nu nog wel. Tot mijn 45ste kon ik alles perfect zien. Haarscherp. Maar tegen je 50ste gaan je ogen achteruit. Niet per sé je netvlies, maar vooral het samenspel tussen de pupil en de lens. Je gaat minder scherp zien.
Een cyclops maakt het aflezen van de datum een heel stuk eenvoudiger voor oudere mensen.
Een cyclops is een teken van een slecht ontwerp. Blijkbaar vond ooit iemand dat de datum groter moest dan hij was. En in plaats van een grote datum op het horloge te zetten, en het mechaniek etc daarop aan te passen, was de praktische oplossing om er een vergrootglaasje op te plakken. Met alle nadelen daarbij voor lief meegenomen. Helaas werd dat vergrootglaasje onderdeel van het merk, en daarmee onontkoombaar. Geen enkel ander zinnig merk heeft eenzelfde oplossing gekozen, de enige die het ook hebben zijn de kopieeën van het merk. Enough said denk ik…
Als een Cyclops voor ouderen zou zijn, zou dan niet het hele horloge een grote cyclops zijn? Ik ken zat merken/modellen die er geen gebruiken en ik vind het ook niet mooi.
Voor mij zou het een dealbreaker zijn, ik vind het er niet uitzien op een horloge.
Wanneer je slechter zicht hebt, dan een bril met multifocale glazen, maar never nooit zo’n cyclops op m’n horloge!
Gelukkig vooral op horloges die me totaal niet interesseren. Waarbij jouw stelling me tot de reflectie brengt, of wellicht de cyclops daarvan de onderbewuste reden is.
Seiko doet het gelukkig niet veel.
En hoewel mijn ogen veel minder zijn geworden, vind ik de datum niet zo interessant. Hooguit 1x per maand als het payday is. Maar dat heb ik vaak al gezien aan het negatieve saldo van mijn bankrekening.