Wat is het nut van een cyclops?

Gelukkig heb ik ook een SD en geen loepje.
Vind het echt niet mooi!

Als een horloge origineel is uitgerust met een cyclops laat ik dat zo. Bijvoorbeeld bij deze autodater monthly uit 1965.

CITIZEN-7-MONTHLY-ASMG-57402-Original-Dial-Automatic

1 like

Cyclops op de Submariner/Daydate/Datejust stoort me niet. Ik denk dat ik die horloges een stuk minder zou vinden met een ‘normale’ datum. De cyclops hoort daar echt hij het ontwerp.

Op andere horloges zie ik ze niet tot weinig en kan het me ook niet zoveel schelen.

Het is wel een van de redenen dat ik geen mini-turtle zal kopen. Wat hebben ze daar een lelijke cirkelvorminge cyclops op geplakt zeg.

1 like

De Cyclops is door Hans Wilsdorf geïntroduceerd omdat zijn vrouw slechtziend was en de datum in de aperture niet kon lezen.

3 likes

Zijn er misschien verschillende soorten cyclopsen:
zijn ze er bijvoorbeeld altijd opgeplakt, of vormen ze soms ook 1 geheel met de rest van het glas?

Soms zitten ze zelfs onder het glas.

Ik vind die op de mini turtle wel goed gelukt, omdat hij klein is en dus niet echt opvallend is.

Polerouter heeft het ook, alleen dan onder de plexi ipv er op.

Ik vind het wel iets hebben.

Zelf wel bewust een Submariner besteld (dus geen Submariner met datum). Maar dat is ook omdat dat model m.i. zonder cyclops hoort.

Verder ben ik aan de look gewend bij DJ/DD en andere rolex…

1 like

Voor mij als moderne Sub liefhebber een van de mooiste kenmerken van een Sub…

Van oorsprong was het bedacht zodat het datum venster kleiner kon zijn door de loep, en daardoor minder kostbare plaats in beslag neemt. Toch?

2 likes

Van welk merk is dit een kopie dan ?

2 likes

Ok, die niet. En een onzinnig merk zou ik het ook niet willen noemen… :slight_smile:

1 like

rare gedachtegang dan. nu neemt die loep veel plek in beslag en zie je stukken van de plaat niet goed en is het geen geheel meer. ik heb er zelf ook een hoor, maar verre van fan. erfstuk en blijft lekker in de doos

Of… misschien heeft de ontwerper juist bedacht dat - vanwege het unieke karakter van de cyclops- het juist zou bijdragen aan het herkennen van het ontwerp.

Ik zou niet helemaal willen zeggen dat functie vorm volgt, maar het is in ieder geval onmiskenbaar dat iemand een Rolex om heeft aan de hand van een cyclops.

1 like

Ik ben dus fan van de cyclops niet zozeer vanwege de functie er van, vind het gewoon iets hebben. Zijn een hoop horloges die ik dus heel kaal vind zonder.

1 like

Zo :persevere: op mijn 48e. En met de maand ongeveer erger.
Maar over een cyclops @diher81 : lelijk. Ik zie de datum zonder leesbril nog amper, maar wanneer gebruik ik nou mijn horloge voor de datum :thinking: eigenlijk nooit.
Voor mij écht een reden om een bepaald model niet te kopen. Alleen verkrijgbaar met loupe ? Pech, dan maar niet.

1 like

Hoe zo? Er zijn zat horloges van het merk ook zonder zo’n vergrootglas terwijl ze verder 100% eender zijn: Het is gewoon een “accessoire” .

Wat mij betreft kan zo’n ding er beter af, als m’n ogen het straks minder gaan doen hou ik het horloge wel iets dichter tegen m’n kop! Na 2 keer serieus kijken weet ik echt wel welke datum het is, en anders dan is er ook altijd de kalender nog. Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten nu ik nog jong ben!

beetje een zonnesteek?

Edit zie al dat @gerard1970 een lijstje heeft gemaakt.

Had ik ook.

Idd HAD.
Het duurde ff alvorens er gewenning kwam richting die puist…
Toen de gewenning zich aandiende kwam ook langzaam het accepteren ervan om de hoek.
Toen die acceptatie eenmaal een feit was ja toen…toen begon ik het zelfs zo nu en dan best geinig ogen.
Je raad het al, steeds vaker is het gewoonweg mooi.
Moet erbij zeggen, grotendeels vind ik het jammer dat de puist aanwezig is maar die uitzonderingen waarbij gewenning, acceptatie gevolgd zijn door mooi vind ik dan ook ECHT mooi en onmisbaar !

Geen datum blijft het mooist, maar een DJ zonder puist bijv

Staat hem ook nog eens geweldig mooi!

Mmmmm moraal van het verhaal.
Uiteindelijk wil je toch een,…

1 like