Wat is het omslagpunt of je verzamelaar bent of een probleem hebt?

I’m not gay, but 800 piek is 800 piek

2 likes

Toen ik er 13 had en een doos voor tien, dacht ik, een mooi aantal 10.
Toen werd ik jarig en kreeg van mijn vrouw een nieuwe doos voor 10. Ze had gezien dat de oude vol was. Heb geen probleem dus, of toch wel? :thinking: :grin:

5 likes

:rofl:

1 like

Voor mij zit het probleem niet echt in het aantal horloges of het geld wat ik eraan uitgeef, het is meer de ‘mentale cirkel’ die er soms bij komt kijken beu wordt:

Dag 1: Ik heb een horloge gezien wat ik wil hebben.
Dag 1 en 2: Ik lees alles over het horloge wat ik kan vinden en wordt enthousiast.
Dag 3: Ik bestel/koop het horloge, vaak gaat dit gepaard met het verkopen van een ander horloge via het blauwe gedeelte.
Dag 3 en 4: Tot het horloge binnenkomt lees ik positieve reviews over het horloge en bestel ik alvast wat nieuwe bandjes. Door de positieve reviews raak ik er meer en meer van overtuigd dat dit het perfecte horloge is.
Dag 5 t/m 10: Het horloge is binnengekomen en het is ook perfect! Dit is de ‘honeymoon periode’. Alles is perfect zoals het zou moeten zijn. Ik kan mijn ogen niet van het horloge afhouden, draag het non-stop, wil er constant over vertellen/posten, ben heel de tijd foto’s aan het maken en ben erg actief op HF.
Dag 11: Ik zie een imperfectie of wordt op een andere manier geconfronteerd met een minpunt van het horloge. Ik begin ook de negatieve reviews te lezen.
Dag 12: Ik besef dat dit misschien toch niet het perfecte horloge is. Vanaf hier kunnen er een paar dingen gebeuren:

• De liefde bekoelt, maar ik accepteer dat het horloge niet perfect is. Het horloge gaat in de doos en wordt vanaf nu in roulatie gedragen. De horlogepassie neemt wat af en ik richt me meer op andere hobbies/interesses.
  • Ik kan hier niet mee leven en zet het horloge direct in het blauw, om weer van voor af aan te beginnen.
  • Ik probeer het ‘probleem’ op te lossen. Dit is een beetje afhankelijk van wat er aan de hand is. Soms betekent dit meer bandjes bestellen, maar ik heb ook wel eens nieuwe spring bars gekocht (voor een nieuw horloge) omdat er een piepje in zat… Uiteindelijk kom ik via deze omweg toch uit bij een van de twee bovenstaande punten.
12 likes

@Stefanmol alles weg en alleen de BB36 houden. En je account bij HF uitloggen om het zo te houden.

2 likes

Haha ik heb daar wel eens over nagedacht! Uiteindelijk besloten te matigen, net als bij andere dingen blijkt matigen lastiger dan helemaal stoppen :grin: Ik besloot een dresser te houden (Longines) een all-rounder (BB36) en een duikhorloge (NY0040). Daarvoor zijn er een Rolex, Omega en Tag Heuer uitgegaan.Uiteindelijk is de NY0040 ‘geupgrade’ naar een Turtle. Verder houd ik me er netjes aan :grin:

2 likes

We zien die Turtle wel in het blauw verschijnen binnenkort :rofl:

1 like

Een probleem is het pas als het een probleem wordt voor degene die je dierbaar zijn, mijn dierbaren vinden dit beter dan het alternatief (leven als een liedje van lil kleine) dus dan is het niet zo een probleem…

3 likes

Een probleem is het niet, ik heb er 24 dat is eigenlijk voor mij te veel.
Ik vind namelijk dat je wel het overzicht moet houden m.a.w. bij te veel horloges liggen er te veel die geen tijd krijgen om te dragen, je houd het gewoon niet meer bij en ik wil graag alles dragen wat ik heb.:smile:

Omslagpunt is 52…een jaar lang elke week een ander horloge :rofl:

Ik zit nu op 104…2 jaar lang elke week een ander horloge…

5 likes

Als je deze vraag stelt?:thinking:

1 like

Dat is ronduit ziekelijk.

3 likes

Het is net de defenitie, die je hebt bij verzamelen. Verzamel je om er zoveel mogelijk van te hebben, of om een bepaald beeld van je verzameling te hebben. Ik heb er inmiddels in een half jaar tijd meer dan 20, en ik zie er nog wel meer komen. En er zullen er heus wel weer een aantal gaan, maar van die horloges draag ik ze meestal toch wel met regelmaat. Sommige horloges heb ik alleen maar voor de heb. Er zit er zelfs een bij, die het gewoon helemaal niet doet. Maar omdat het oud en zeldzaam is, houd ik het ding.
En je kunt beter horloges sparen, dan Friese Staande klokken…

:exclamation:
Het is een probleem als je de horloges aankoop om een emotionele armoede/onderdrukking/afvlakking te compenseren. De aankoop van het horloge vult een leegte in jezelf. De Kik van aankoop is maar van korte duur en moet opnieuw en opnieuw gevoeld worden als sterke emotie, ter compensatie van het gebrek aan het vermogen om eigen emoties te uiten en reguleren. Dit zie je ook bij gokverslaving, die deze kick nodig hebben om een emotionele armoede/afvlakking/onderdrukking mee te compenseren en om toch nog sterke gevoelens te kunnen ervaren. Vraag jezelf af of het een obsessie is om leegte mee te vullen of dat het echt puur plezier en hobby is. Bij veel verzamelaars slaat het door en wordtde verzameling een stuk van je identiteit!

Een vraag aan jou hierbij: mag jij al je emoties voelen, Durf jij er helemaal te zijn met al jouw kwetsbaarheden en gevoelens, of heb jij geleerd dit te onderdrukken door opvoeding of partner. Dit is emotionele amputatie en veroorzaakt ziekelijk gedrag, obsessies, frustraties en dwangmatigheden.

:bangbang:

2 likes

3 likes

Een paar jaar geleden had ik er 40. Behoorlijk wat analoge digitale horloges uit de jaren ‘80. Probleem met de digitale displays is dat die op een bepaald moment echt op zijn, en lastig te repareren of vervangen. Dus heb ik bijna alles toen verkocht, op 1 na. Mijn allereerste Seiko.

Momenteel heb ik er nog 10 en probeer het daar bij te houden.

Zolang het niet ten koste gaat van je bankrekening of je relatie, denk ik niet dat het aantal op zich een probleem hoeft te zijn.

Jaren terug kocht ik een NOS Seiko van een Engelsman, die over de 200 bijzondere horloges had. In wat uitgebreidere e-mailcommunicatie zei hij dat hij niet bestand was tegen de verleidingen van kopen op internet. Die had dus wel een probleem.

1 like

Ik heb mijn problemen vervangen door horloges. Zo, dat dan ook weer opgelost.

2 likes

Ik zit wel in de fase dat me de wat mindere puntjes op beginnen te vallen… Gewoon de standaard Seiko QC dingetjes. Ik denk dat ik er wel overheen kom hoor,
anders binnenkort in het blauw inderdaad :joy:

1 like

Herkenbaar, al begint bij ca. 20 stuks vaak wel de opruimwoede.
Ik had veel vintage spul, maar door onderhoud en reparatiekosten toch maar flink aan het afstoten.

Thanks Ide. :joy:

2 likes