Ik vind net zoals jullie horloges een mooie hobby, maar onze hobby is niet voor iedereen goed te begrijpen.
Op een forum met zo veel kenners en liefhebbers vraag ik me af hoe men hier reageert op anderen die onze hobby niet begrijpen.
Ik kan vast en zeker hier niet de enige zijn die regelmatig tegen deze zinnen aanloopt: “ik kan op mijn telefoon ook de tijd zien”, of “mijn casio van 20 euro laat de tijd ook goed zien” of iets soortgelijks.
Misschien een stomme vraag, maar puur uit interesse: hoe reageren jullie hierop? Ga je in discussie en probeer je het uit te leggen of negeer je de opmerking? Persoonlijk ligt het voor mij aan de persoon.
Als de persoon duidelijk toch geen interesse heeft is mijn go-to antwoord op de vraag “dan doe je dat toch?” en probeer ik het niet verder uit te leggen.
En als jullie de hobby wel aan iemand uitleggen, wat zeggen jullie dan tegen ze?
Ik bevind mij vrij vaak in deze situatie dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Die bevestig ik altijd. Dat is ook zo en daarom heeft menigeen op HF ook een Casio in de collectie.
Ook dit is waar, maar met mijn horloge heb ik (mits ik het draag) de tijd in een letterlijke handomdraai.
De keren dat ik op mijn horloge de tijd aflees, zijn er nog altijd meer dan dat ik het op mijn telefoon doe.
Maar ook die functie van de telefoon is niet te ontkennen.
Ook een pc/laptop/tablet laat gewoon de tijd zien.
Maar een horloge is gewoon een veel leuker en mooier sieraad. En de diversiteit erin spreekt mij aan.
Anderen verzamelen honderden miniatuur autootjes…of kunstgebitten…of beeldjes van olifanten…
Ieder zijn ding.
Je hoeft je niet te verdedigen, excuseren of verklaren
3x raden…
Niet voor klokkijken. Het antwoord is ook geldig voor de kritische mensen die een horloge van onder de €25 vergelijken met een mechanisch horloge.
Een horloge is voor mij veel sneller af te lezen dan een telefoon die meestal mijn broekzak zit.
Maar eerlijk gezegd interesseert het mij helemaal niks hoe een ander de tijd afleest en ik ga er niet eens meer over in discussie. Verder is vrijwel niemand geïnteresseerd in horloges zoals wij liefhebbers dat zijn. Ik heb wel collega’s die regelmatig wisselen zodat het horloge past bij de kleding van die dag maar dat zijn meestal Michael Kors of Tommy Hilfiger horloges. Het verschil uitleggen tussen een mode- en horlogemerk heb ik opgegeven.
Buiten de liefhebbers op het HF kan niemand begrijpen waarom je een automaat draagt die je regelmatig gelijk moet zetten.
Maar als ze het echt willen weten dan zeg ik dat ik mijn horloges gewoon mooi vind om te dragen en naar te kijken.