Wij, met zijn allen zijn naar ik aanneem aleen horlogeverzamelaars.
Maar, wat drijft je om te verzamelen en waarom verkoop je ook weer, iets wat ik velen hier zie doen.
Is het de bijzondere wijzerplaat of de mooie bezel die je doet besluiten een ander uurwerk aan te schaffen?
Of ga je meer op het nerk af,(b.v. Steinhart :D:D). Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie antwoord.
Als ik eenmaal een horloge verworven heb, kan ik er maar moeilijk afstand van doe, met gevolg,dat mijn verzameling nu wel erg groot wordt.
Scheiden doet lijden.
Verandering van spijs doet eten.
Als nieuweling in de ziekte bemerk ik wel dat mijn voorkeur zich al een paar keer verplaatst heeft.
In het begin vooral vêél, dwz budgetvriendelijk.
Dan naar horloges met snufjes type pro-trek, navi- sea en andere hawks.
Liefst radiogestuurd alhoewel een goed quarzcaliber bijna niet afwijkt.
Dan dacht ik aan het echte werk te beginnen door automaten van in mijn geval Tissot en Certina te kopen.
Tot ik nu tot de conclusie kom dat een eenvoudige, duidelijke klok mijn dada is ongeacht het uurwerk dat er in zit. Dus kijk ik momenteel weer naar een paar goeie duikers en toolwaches in het segment seiko, orient, tissot, certina en wat minder bekende merken.
Vroeger/eerder (wat is vroeger als je bijna 30 bent) had ik niks met horloges. Ik had er wel een paar maar droeg ze nooit, op mijn telefoon zat toch ook een klok? Tot ik op een mooie dag een heel erg mooi Diesel horloge in de vitrine zag liggen, die wilde ik hebben!
Uiteindelijk na een beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat Diesel meer als mode merk gezien wordt en niet echt als horlogemerk. Aangezien ik nu natuurlijk graag een horloge wilde, maar het ook de prijs/kwaliteit belangrijk vond kocht een soortgelijk horloge maar dan van Seiko. Toen ben ik denk ik besmet met het virus ik heb me aangemeld op dit forum en zag de ene mooie na de andere mooie klok voorbij komen. Ik denk dat dat ook de grootste reden is van mijn flipper gedrag, ik zie telkens iets mooiers haha.
Voorlopig ben ik heel erg blij met mijn Omega Speedmaster en dat is ook een blijvertje denk ik. Voor de rest natuurlijk nog een stuk of 4 andere horloges voor werk, afwisseling en om te flipperen niet gek toch voor iemand die iets meer dan een jaar geleden nog geen interesse in horloges had?
Ik ben ook nog niet zo heel lang wat serieuzer bezig met horloges. Inmiddels ben ik er wel achter wat mij interesseert in horloges (denk ik). Voornamelijk het uiterlijk van het horloge en de geschiedenis van het horloge/merk. Daarbij denk ik redelijk zwart/wit. Het uurwerk interesseert mij dan wat minder, maar door de geschiedenis vallen al heel veel merken zoals Steinhart en Ingersoll etc. af.
Ik zie horloges als modeaccessoire en niet als investment
draag dus het liefst gadget of glimmend spul
dat ik met een extra korting kon kopen,
ondanks dat het toch al relatief goedkope modelletjes zijn,
Het loont vaak de moeite om op diverse sites rond te struinen en daar de krenten uit de pap te pikken.
meestal zijn de prijzen bij de diverse dealers exact gelijk
maar zodra er ergens een rare uitschieter is zit ik er bovenop.
'k doe van mijn aankopen nooit wat weg,
net als bij een tattoo zit bij elk klokje ( hoe eenvoudig ook ) een verhaal en herinnering.
Het leukste vind ik de cheap ass dappere dodo’s
goedkoop spul van een merk dat niemand kent of zelfs doet bibberen,
die m.i. toch erg goed presteren qua looks en kwaliteit / functie.
desnoods pimp ik de boel met een wat vlotter polsbandje.
( laatste blije aankoop : V&D SOHO horloge van € 34,-
en een inmiddels onafscheidelijke plastic Casio Solar
AQ-800W )
Voor mij moet een horloge ‘iets aparts’ hebben denk ik. Mijn eerste horloge was een Storm RX bijvoorbeeld. En ik heb een Infinity Libra LED horloge. Ik zal niet snel twee keer iets van hetzelfde kopen denk ik, al zou ik voor een Seiko Orange Monster een uitzondering maken (heb al een duiker). Ook leuk natuurlijk om voor elke outfit en situatie een passend klokje om de pols te hebben.
Ik heb een tijdje een voorliefde gehad voor quartz chronografen, momenteel ben ik erg gecharmeerd van duiker automaten en de éénwijzer 24 uurs klokken. Die komt er vast ook wel snel bij :~
Verkopen of ruilen moet ik niet aan denken, ben erg gehecht aan mijn klokjes.
Ik ga bij de aanschaf van een horloge niet over een nacht ijs.
ik kijk, informeer me, vergelijk, …
Tenslotte ga ik dan meestal toch niet over tot de aanschaf, omdat ik weer eens iets anders heb gezien. Gevolg hiervan: ik heb veel catalogi, maar een beperkt aantal horloges.
Die horloges die ik wel heb, zijn dan wel goed overwogen. ik flipper ook bijna niet, want ik ben tevreden met hetgeen ik heb en zou zeker spijt hebben als ik ze wegdoe.
Moest ik meer fondsen hebben of vrijhouden voor de aanschaf van horloges, dan zou ik waarschijnlijk meer en sneller over gaan tot de aankoop van horloges, met waarschijnlijk meer miskopen tot gevolg.
Door de info die ik verzameld heb, kan het wel zijn dat ik een buitenkans herken en dan plots overga tot een aankoop, dit is dan wel een model dat al jaren ligt te smeulen en waarvan ik de aankoop heb overwogen.
bijvoorbeeld een grand seiko, een MKII Tornek Rayville, een Oris BC3, een damasko, een sinn ux
Begonnen met een defecte Seiko jaren terug , sindsdien bijna alleen horloges gekocht met een rugzakje , die dus aandacht verdienen en waar ik lekker aan kan sleutelen.
Maar over die jaren merk ik wel dat mijn smaak veranderd door dit forum , ging ik eerst puur voor mechanisch en was quarts eigenlijk vloeken in de kerk , nu kijk ik ook naar het uiterlijk van een horloge en als er dan een quarts uurwerk inzit ,is dat niet meer een NO GO als voorheen.
Wegdoen is er nog niet bij , wat dat betreft een echte verzamelaar in kwantiteit en iets minder in kwaliteit , dat laatste puur om budgettaire reden.
Lekker aan uurwerkjes werken vind ik eigenlijk het allerleukste aan deze hobby , en zo heeft iedereen zijn eigen insteek gelukkig. Hoop het nog heel lang te doen.
Ik wil uiteindelijk alleen horloges dragen waar ik echt iets mee heb. Horloges die ik om een bepaalde reden echt gaaf vind. De horloges in mijn kistje die “gewoon leuk” zijn die moeten na verloop van tijd het veld ruimen, want ik wil mijn horloges ook allemaal dragen.
Koos schreef:
Lekker aan uurwerkjes werken vind ik eigenlijk het allerleukste aan deze hobby , en zo heeft iedereen zijn eigen insteek gelukkig. Hoop het nog heel lang te doen.
Dat zou ik ook wel graag willen, maar mijn ogen zijn dermatie slecht (diabetische retinopathie), dat ik nog geen bandje durf te verwisselen.
Daarbij ben ik ook bang zo maar een horloge naar de filistijnen te helpen!
Dat is jammer , geen idee of je met een vouwloep (die gebruik ik ook), nog iets kunt doen.
En dan vooral met rommelmarktklokjes of zakhorloge , waar je qua geld niet in het armenhuis terecht komt.
Trillende vingers is een ander obstakel , maar dat gaat voor mijn bouwjaar best goed.
Dit zou idd het ideale schema zijn.
Maar of het haalbaar wordt ?
De nieuwe moet hier nog aankomen en een volgende is weeral besteld.
Telkens denk ik “en nu op de rem” maar dat lukt zelden.
En weet je, wetenschappelijk gezien zijn dit écht verslavingverschijnselen !
Dus eigenlijk zijn we ziek en moeten we geholpen worden.
(TD)3(tu):S
Ik ben hier eigenlijk ingerold toen ik informatie zocht over kleine reparaties aan horloges…
't is voor mij dus begonnen met de reparatie van het uurwerk van de Verdal Tour de France van mijn vader… intussen heeft dat horloge, naast een nieuwe kroon en stift ook een nieuwe kast, wijzerplaat en wijzers gekregen…
zo hier en daar krijg ik wel eens “wat oude klokkies”… met de mededeling… “kijk maar of je er wat mee kan”… en daar zitten soms leuke, zo niet heel leuke horloges tussen… zoals de Zentra Savoy, met ESA Dynotron uurwerkje… of de Braun Chronodate…
en in de tussentijd bouw ik gewoon horloges…en zo nu en dan koop ik iets… zoals onlangs mijn eerste RUS… een Vostok Komandirskie
horloges verkopen?.. ben ik nog niet aan toe gekomen… maar de braun staat op de nominatie… ik draag em eigenlijk nooit…
't is met alle verzamelingen hetzelfde. je probeert het voor jezelf te motiveren waarom je juist dát ene model moet hebben… Ik heb dat met modelauto’s (daarom beperk ik me tot Porsche 917 modellen… ) en Modelspoor… Z-Spoor…1:220 dus qua ruimte valt het mee… :)… maar… inmiddels wel 20 Locomotiefjes…
Ik heb altijd wel wat gehad met tandwieltjes en oude techniek (ik ben zelf ICT’er en houd wel van het contrast). Ik heb jarenlang helemaal geen horloge gedragen maar sinds eind 2013 ben ik helemaal los. Ik heb mezelf ten doel gesteld om een Breitling te bezitten, een vroegere klasgenoot had een van de vrachtwagen gevallen exemplaar en sindsdien draag ik dit merk in mijn achterhoofd. Wegens ontbrekend budget (ik heb ook nog vier dochters als hobby) en om het voor mezelf interessant te maken heb ik besloten om hier naartoe te werken.
Ik loop (soms samen met één of meerdere dochters) allerlei rommelmarkten af met een strikt aankoopbudget van maximaal 20 euro per horloge (uitsluitend vintage mechanisch). Deze horloges koop ik in twee categorieën: dragen en handel. Een deel van de horloge draag ik gewoon lekker zelf en de andere bewaar ik voor verkoop. Met het budget wat hiermee vrijkomt kan ik dan weer andere koopjes doen totdat ik genoeg heb voor een mooie mechanische Breitling, en over wat daarna heb ik nog niet nagedacht. Ik vind het echt enorm gaaf om mooie horloges te vinden voor een paar euro. Ik reinig en poets de kasten om ze weer mooi te maken en binnenkort hoop ik ook uurwerken te kunnen onderhouden, dat is mijn doel voor dit jaar. De Breitling is een lange termijn doel.
Ik ben tamelijk geeky (ik spons nutteloze details over de meest uiteenlopende onderwerpen) dus als er een onderwerp is waarin ik geïnteresseerd raak dan wil ik er werkelijk alles over weten, dus ik lees veel over horloges en horlogetechniek en alle geschiedenis. Horlogeforum is voor mij een schat aan informatie en ik vind het ook heel leuk om zelf ook weer iets terug te leveren, dus van alle horloge klusjes maak ik foto series om ze hier te posten.
Het leercomponent is voor mij het belangrijkst, er is gewoon zoveel informatie over merken, modellen, materiaal en techniek. Dit kan ik dan direct weer toepassen als ik een onbekend horloge tegenkom (het grappige is wel dat doordat je steeds meer weet je juist steeds minder koopt). Ik wil graag zoveel mogelijk te weten komen over horloges en ik hoop ook weer iemand anders ooit iets te kunnen leren.
Ik ben een pure werktuigbouwkunde man, dus ik heb wel wat met mechanieken. Het zal daarom niemand verbazen dat ik het meest van mechanische uurwerken hou. Ik merk dat ik toch meer op de vintage modellen val (tenminste met horloges ), vandaar dat ik die een aantal heb. Het is bij mij begonnen met een paar zakhorloges en van lieverlee zijn daar e polshorloges bij gekomen.
Mijn andere hobbys zijn ook van technische aard. Ik heb een verzaneling oude hulpmotoren en oude bromfietsen, die ik restaureer, onderhoud en regelmatig mee ga rijden. Ook help ik andere mensen vooruit als ze stukken hebben met hun Solex. Ook het tunen van tweetaktmotoren heeft mijn volle interesse. Dan zijn zijn er nog de oude jukebox en oude klokken. Teveel om op te noemen dus. Ik heb 3 jaar geleden, gewoon om te proberen of ik het kon, zelf een klok gebouwd. Deze is (bijna) geheel van multiplex gezaagd. Dus alle tandwielen, het anker, de slinger, het frame en de wijzers. Het geheel heeft oude Solexspaken als assen waaromheen messing busjes draaien waarop de tandwielen bevestigd zijn. Die klok loopt nu dus al 3 jaar zonder dat er enige slijtage aan het anker en pennenrad te zien is. Dit loopt gewoon droog op elkaar.
Al met al dus veel hobbys waarbij de horloges een steeds belangrijkere plaats innemen qua tijd dat er aan besteed wordt. Als het weer wat beter wordt gaat de aandacht weer meer naar de hulpmotoren. Hele dure horloges zul je bij niet aantreffen, maar ik kan het goed zien bij anderen.
Maar, wat drijft je om te verzamelen en waarom
verkoop je ook weer, iets wat ik velen hier zie
doen.
Dat ligt voor mij erg breed. Het kan zijn dat ik een klok mooi vind of iets anders bijzonders vind hebben. Dat kan aparte functie zijn zoals een Rattrapante, maar ook een Emergency2 of een smartwatch. Onlangs een nieuwe aanwinst in de vorm van een Swatch Sisem51. De plastieken kastjes zijn totaal niet mijn ding, maar het uurwerk boeide me des te meer.
Als ik eenmaal een horloge verworven heb, kan ik
er maar moeilijk afstand van doe, met gevolg,dat
mijn verzameling nu wel erg groot wordt.
Voor mij geldt hetzelfde. Maar dan een wedervraag, waarom is het voor je moeilijk om afstand van een klokje te doen?