Wat is jullie ervaring hiermee?

Dag allen, weer eens een vraag van mij.
Ik zit me zowat te oriënteren tussen de duurdere horlogemerken omdat ik gestart ben met sparen voor mijn eindhorloge.
Dit is niet voor nu kan ik alvast meegeven maar ik ben er al wel over aan het nadenken.
De merken zoals holthinrichs en benzinger spreken me enorm aan, benzinger eigenlijk het meest.
De graveringen en het handwerk zijn fenomenaal in die prijs klasse… het betreffende horloge:

Nu mijn vraag.
Hoe gaan jullie ermee om als jullie een horloge in een ander land kopen, hoe word deze dan onderhouden?
Stel ik koop er 1tje, wat dan met het onderhoud?
Sturen jullie deze dan op naar de maker of laten jullie iemand anders er aan werken?
Er is ook geen AD die dit merk verkoopt dus ook geen aanspreekpunt.
Wat zijn jullie ervaringen met zo een situatie?
Het gaat tenslotte om veel geld :slightly_smiling_face:.
Stel ik koop een GS en hij moet onderhouden worden, dan word deze ook opgestuurd.
Dan heb ik er geen probleem mee want dan zal de AD dit voor zijn rekening nemen, als er geen AD is dan zal ik dit dus zelf moeten doen denk ik dan.
Is het te doen om elke keer een horloge van 10k (veilig) op te sturen :laughing:?
Alvast bedankt voor het lezen :slightly_smiling_face:.
Groetjes Glenn :wink:.

7 likes

De essentie van je verhaal is dus:

Hier zijn vele topics over vol geschreven. Ik zou even in off-topic gaan zoeken.

2 likes

Niet alleen dat, moet ik hem elke keer opsturen voor onderhoud of kan ik naar een horloge maker?

Het kan zijn dat ik erover kijk maar ik vind het niet in off-topic :laughing:.

Prachtig. :heart_eyes: Maar als je mij een beetje in de gaten houdt dan had je dat wel van me kunnen verwachten

Dat is een goede vraag. Basis zal een Unitas 6498 zijn maar dit is dan wel weer zo gepimpt.

Ik vermoed niet dat je hiermee zomaar naar elke willekeurige horlogemaker kunt die de basis cursus heeft gehad en een eta/unitas kan servicen.

Ik zou zeggen stuurt een een mailtje naar Duitsland :wink:

1 like

Goede tip!

1 like

Superknap, maar ik denk met name aan aliexpress.com bij zo’n klok.

Ik zou naar de fabrikant gaan en insturen.

4 likes

:sweat_smile:.

Ik denk dat je daar Benzinger ernstig mee tekort doet. Maar ieder zijn ding uiteraard :grinning:

2 likes

I know.

2 likes

Als ik zo’n horloge zou kopen, zou ik niet bezig zijn met toekomstig onderhoud. Ik zou 'm kopen als dat is wat ik wilde. Hoe ik het onderhoud aanpak, komt later wel. Ik heb geen idee hoeveel deze Benzingers kosten, maar ik zou 'm kopen en dan na verloop van tijd een goede horlogemaker in Nederland vragen of die in staat is 'm te servicen. Zo nee, dan zou ik 'm of verzekerd opsturen naar Benzinger in Duitsland of 'm daar zelf ter plekke afleveren voor onderhoud (vliegticket naar Stuttgart is iets van 240 euro).

3 likes

Nou ja, elke keer,
Da’s tegenwoordig 1X per 10 jaar hé
Da’s toch wel te overzien.

2 likes

Naja, benzinger is misschien wel dood dan.

7 likes

Lekker positief Ruud, wel realistisch overigens

2 likes

Fantastische vakman. Hij maakt ook de wijzerplaten voor Staudt’s guilloché chronograaf.

Ik zou liever guilloché hebben dan skelet, maar op Benzinger valt niks aan te merken.

6 likes

Ik zou er toch huiverig voor zijn om zoiets te kopen. Wat @Ruud zegt is natuurlijk wel iets om in overweging te nemen. Zeker als je je hele horlogepotje in zoiets steekt

1 like

In die prijsklasse, zowieso terugsturen voor onderhoud. Sommige merken bieden daar een verzekerde service voor aan.

De afmetingen van deze zijn wel groot. Voor die prijs zijn er dingen in elegantere afmetingen te vinden.

• Watch diameter (mm): 42.0
  • Watch height (mm): 11.0
  • Lug width (mm): 22
  • Lug to lug (mm): 51

En nog wat ongevraagd advies: Je sprong is wel heel groot. Kans bestaat dat je hem niet durft dragen…
Zou je dan niet beter eerst voor een mooie GS gaan van €3-4k en zien hoe dat bevalt?

1 like

Benzinger is qua gravures en guilloche een absolute vakman. On topic: Als je een liefhebbers-horloge als een Benzinger koopt, dan rij of vlieg je voor een reparatie of een 5-jaarlijks onderhoudsbeurtje toch naar Pforzheim (Bij Stuttgart). Lijkt me geen criterium dat een aankoop in deze categorie in de weg zou moeten staan.

5 likes

Hoe vaak ga je deze nou dragen joh. In roulatie zal-ie na een jaar of 7 a 8 eens aan de beurt zijn. :man_shrugging: Basisuurwerk is letterlijk het eerste wat je onder je neus krijgt bij welke horlogemakers-opleiding dan ook. Het skeleton-gebeuren maakt het wat lastiger, maar niet onoverkomelijk.

Ik zou me zelf wel 3x bedenken voordat ik een qua re-sell value (sorry taalnazi’s) erg lastig - en qua aanschaf echt prijzig - horloge zou aanschaffen.

1 like

Ken het merk niet, maar 10k is niet weing!

En IK vind het horloge er vrij goedkoop uitzien. Waarschijnlijk live veel beter. Maar op de foto´s ziet het eruit alsof het uit China komt. En als je dan bedenkt dat het 10k moet kosten, begin ik toch te twijfelen!

2 likes

Benzinger is volslagen wereldtop.

Graveert o.a. voor Christiaan v.d. Klaauw en voor enkele andere high end merken.

Ik heb hem ontmoet. Volstrekte vakman en heel aardig.

Gerust kopen. Je hebt iets veel leukers dan de zoveelste Rolex uit de massaproductie.

6 likes