Wat is kwaliteit in uurwerken, close up's

Ik krijg wel eens de vraag of horloge X bedrag Y wel waard zou zijn. Het antwoord daarop, als je realistisch bent is eigenlijk altijd nee. Waarom? Omdat een horloge van 5 euro uit de bak bij de kassa in de regel nauwkeuriger is dan een mechanisch horloge. Dus zuiver functioneel gezien is alles wat we hier aan het doen zijn tamelijk onzinnig, wat het overigens niet minder leuk maakt.

Maar als het functioneel niet uitmaakt, waar betaal je dan zo vreselijk veel geld voor dan? Nou eigenlijk is dat primair afwerking, en daar wil ik iets meer van laten zien.

Laten we even helemaal onderaan het spectrum beginnen, een Timex penanker is gemaakt met het kostenaspect in mind.

Penankers zijn natuurlijk heel erg low-cost gebouwd, en daarbij is afwerking niet eens overwogen. Horloges uit de Sovjet Unie zijn vaak wel heel erg nauwkeurig (designs werden ook nog wel eens “geleend” van Zwitsers) maar de afwerking was toch echt ondergeschikt zoals bij deze Slava
http://i94.photobucket.com/albums/l82/NRG/Watches/Russian/Slava/2428_service/DSCF3969.jpg
Het doet wat het moet doen, en klaar.

Nog steeds onderaan het spectrum zie je bijvoorbeeld deze France Ebauch 233-66, een geblokt patroon over de bruggen en een glimmende afwerking van de raderen geeft het geheel een wat drukke afwerking.

Bij bijvoorbeeld deze Certina zien we twee afwerkingen op de bruggen, een brushed look en een glanzende afwerking langs de zijkanten, dit geeft het al een aardig verzorgde uitstraling

Nog een niveautje hoger bij Omega zien we diverse afwerkingsvormen en ook beveling, zeg maar het afronden van randen, hier zijn alle bruggen verkoperd voor een rode gloed. Schroefjes zijn allemaal gepolijst.

Een vrij modern exemplaar, een Nomos Alpha uurwerk met Geneva Stripes, raderen met een spiral afwerking, geblauwde schroeven geeft het geheel een fraai uiterlijk.
http://www.nomos-glashuette.com/fileadmin/user_upload/Images/01_NOMOS/A_Company/Image_database/Movements/DUW_4401/NOMOS_DUW_4401_02.jpg

Maar goed dan kun je denken, wat kun je dan nog meer? Hiervoor gaan we naar het summum van afwerking, het merk dat alleen mensen kennen die zich ooit wat hebben verdiept in horloges, en het horloge wat je nooit bezit maar dat je alleen bewaart voor de volgende generatie. Hierna volgen een paar closeups waar ik van begin te kwijlen.

Kijk vooral even naar de vorm van de tandjes aan de raderen; “wolf teeth”, gevormd voor een optimale ingrijping, elk tandje met de hand gepolijst

En realiseer je nu dat dit een uurwerk is uit een tijd dat mensen bij kaarslicht met een houtje die randjes er in zaten te polijsten. Kijk dan nu even wat afwerking in het ultra segment van nu is.

Dit is een tandwiel uit een Nautilus:

Patek Philippe Rattrapante ref. 5204

En daar betaal je dus serieus knaken voor… :sunglasses:

60 likes

Super gave post! Bedankt voor het delen👍🏼

Wow nice om te lezen.
Dank je voor het delen !

Super bedankt om het zo op een rij te zetten.
Erg leuk een leerzaam.
Wat een afwerking is er mogelijk :ok_hand:
Mvg. Bertjan

uitstekende uitleg :slight_smile:

Je bent vergeten de reclame posters ea marketing campagnes plaatjes en filmpjes bij je verhaal waar je “zo vreselijk veel geld” voor betaalt :wink:

Maar alle gekheid op n stokkie: leuke post!

2 likes

en dat geblokte patroon… zie je ook wel als kleine puntjes in goedkope penankertjes… wat is hier de gedachte achter?
Simpel… het “Strekken” van het materiaal, zodat het vlak blijft bij het uitstanzen.
Goedkope uurwerken worden uit plaat gestampt, de duurdere gefreesd en gedraaid, en daarbij komen er geen buigkrachten op.

Persoonlijk… wordt ik hier ook wel behoorlijk vrolijk van… weliswaar gestanste platen. maar door de betere bouw van de stempels geen vervorming… Donker gerhodineerd, en Cotes de Geneve op de platen en bruggen… wie weet wat het is… mag het zeggen… :slight_smile:

2 likes

Netjes!

Is dat een Russische Raketa ?

Yup… ze kunnen daar echt wel wat… :slight_smile:

Ja hoor, ze schieten raketten de ruimte in. De motor voor die raketten die ze in de jaren 70 ontwikkeld hebben in Rusland, zijn gekocht door de Amerikanen en worden nu nog gebruikt.
Als ze zoiets kunnen maken dan zou iets simpels als een horloge niet lukken ?
Dat denk je toch niet echt…

1 like

Off topic… maar toch… wil ik daar even op inhaken… waarom wilden de Amerikanen die motoren graag hebben?.. omdat ze meer stuwkracht leverden bij een lager verbruik… dit waren zogenaamde “closed Cycle motoren”… de brandstof die werd gebruikt voor het aandrijven van de pompen, werd bij Amerikaanse motoren gewoon “geloosd”… de Russen leidden de uitlaatstroom de verbrandingskamer van de motor in… gevolg, meer kracht, minder verbruik… 't is alleen heel moeilijk goed te krijgen… als je er maar een beetje naast zit… blaas je de motor op… de russen kregen het voor elkaar…

Rusland is jaren lang geisoleerd geweest… moesten zelf alles uitvlooien… dat heeft ze geen windeieren gelegd

2 likes

Afwerkingsgewijs kunnen de Amerikaanse zakhorloges er ook wat van .

Zakhorloges van de Amerikanen waren rond de vorige eeuwwisseling beter dan de verreweg de meeste Zwitserse zakhorloges

Wij willen meer!!!

Smullen, deze post! Bedankt voor het delen :thumbsup:

Tja… dit dan… hoe ze het precies doen?.. ik heb wel een vermoeden… ik denk dat de diepere gedeelten van de bruggen middens vonkerosie gedaan zijn… daarna alles stralen, bovenzijde, zijkanten en bevels polijsten en dan alles Rhodineren… de stenen in Gouden chatons inpersen… does it get any better?..

de bruggen vanaf de omtrek geven tevens een heel ander uiterlijk… geweldig in mijn ogen…

9 likes

Leuk, bedankt. Erg illustratief en lekker overzichtelijk

Wat een super post, bedankt!! :+1:t2:

Dit is een prachtig verhaal, dank :thumbsup: