Wat is kwaliteit in uurwerken, close up's

Ik heb er bewust voor gekozen om in de lijn alleen handwinders te plaatsen. Maar ook in tourbillons’s zit een verschil. Dit is een closeup van een Aatos Tiago, 's werelds goedkoopste tourbillon uit China:

En dit de A. Lange & Söhne ; Lange 1 met tourbillon:
[URL=http://s750.photobucket.com/user/ticktockforever/media/L1%20Tourby/LangeOneTourbillon30_zps44d7fc4a.jpg.html][/URL]

3 likes

Gave post! Erg mooi om te zien allemaal.

Mooi op een rijtje gezet. Zo is wel duidelijk waar de prijsverschillen in zitten.
Blijft voor iedereen persoonlijk waar je de grens legt; hoeveel ga je betalen voor detailniveau dat je zonder loupe niet zien kunt. :grin:

1 like

En hoe belangrijk is dat voor je, ik vond een zichtbodem eerder altijd geweldig, nu ben ik van mening dat er ook wel echt iets te zien moet zijn, een basic afgewerkte 7750 kunnen ze wat mij betreft beter achter een deksel verstoppen…

Inderdaad; ik ben er voor mezelf achter gekomen dat ik daar niet heel veel waarde aan hecht; ik kijk graag naar m’n horloges als ik ze draag, maar de achterkant zie ik zelden. Bij het opknappen van horloges vergeet ik vaak de krassen uit de caseback te halen; ik zie het toch nooit. :grin:

Goed artikel, mooie foto’s ook!

Voor de duidelijkheid, ik heb gewoon her en der foto’s geript, ik ben geen held in het maken van closeups. Maar ik wil wel graag even een special vermelding maken van de site van de eerste Patekshots, die zijn namelijk van een geweldige kwaliteit en er zijn er nog veel meer: http://ninanet.net/watches/others13/Mediums/mpatekpw.html

Leerrijk! Waarvoor dank!

[Muggenziftmodus aan] eigenlijk klopt de titel niet echt. De kwaliteit van een uurwerk moet eigenlijk zijn de kwaliteit in afwerking van een uurwerk. Ook een uurwerk met een minder mooie afwerking kan gewoon een goed uurwerk zijn. Een goed voorbeeld zijn de Vostoks [/ Muggenziftmodus uit] :blush:

1 like

Het gaat dan om de definitie van kwaliteit, dat is op zich al heel subjectief. Een slecht uurwerk breng je terug naar de winkel of hij nou een tientje kost of 100k, dus gelijk lopen doen ze (more or less) allemaal.

Ik heb een tijdje geleden iemand gesproken die uitsluitend ultra segment (PP, VC en dergelijke) horloges serviced, en vroeg hem of dat nou heel moeilijk was, en wat hij zei verbaasde me in eerste instantie nogal. Hij gaf juist aan dat dit makkelijker was omdat de kwaliteit van de onderdelen op zo’n hoog niveau is dat dingen minder snel kapot gaan. Als je geen concessies hoeft te doen op kosten dan kun je ook veel hoogwaardigere materialen gebruiken en meer tijd nemen om een product door te ontwikkelen. Als je een gemiddeld vintage Omega serviced op de juiste manier dan zie je ook vaak maar een marginale positionele afwerking, dat is toch het resultaat van goed materiaal en goede engineering. Uiteindelijk is alles een onderdeel van kwaliteit, en voor de een weegt het een zwaarder dan het andere.

1 like

Kunst om te zien! Daarom ben ik ook echt een fan van open heart uurwerken