Wat is mooier, leer of staal?

Hallo verzamelaars,

Ik nieuwsgierig naar jullie voorkeur: een ledere of stalen
horlogeband aan een duiker?
Ik zelf weet het nog niet helemaal, misschien dat wat foto’s kunnen helpen.

duiker staal of rubber leer aan een mooie flieger zou ik zeggen

tja, het gaat me niet altijd om ‘mooi’: het moet lekker dragen! Zo vind ik een Watchadoo stalen band prachtig, maar te zwaar! Ik heb ze beide verkocht. Veel leer vind ik te kort (en daardoor te strak!) als de band om mijn pols zit. Kortom, het verschilt.

Gisteren en vandaag heb ik mijn Seiko Marinemaster met rubber band om. En dit is eindelijk een rubber band die ik prettig vind!.

Kortom, ik kan voor het niet eens voor mezelf voorspellen!

Menno

Ik heb mijn Seiko Monstre aan een stalen band die je kan “uitklappen en verlengen” voor over je duikpak, dat is prima, maar het horloge zit nooit helemaal strak (of té) om je arm en is een forse bewegende massa. De Precista heeft een zeer soepel rubber band. Het materiaal is dat rubber wat een beetje naar vanille ruikt, geeft enorm goed duikgevoel door de geur alleen al, moet ik zeggen en is erg comfortabel. Een duiker op leer zou ik persoonlijk nooit doen, een nato strap kan weer wel.

Salut!
RoB

Leder vind ik over het algemeen meer “dressy”, en staal of titanium wat sportiever.

Nato’s en rubbertjes vind ik maar niks. (td)

Ook heb ik liever een goede lederen band dan een slechte stalen.

De stalen banden van Breitling bv. zijn natuurlijk sterk overpriced, maar qua draagcomfort zijn ze nauwelijks te evanaren.

Sommige stalen Omega banden vind ik persoonlijk heel wat minder, ook al doordat je geen fijnafstelling in de gesp hebt en je met de zogenamde “halve” schakel moet werken. Dat resulteert meesteal in té nauw aansluitend of te los…

In lederen banden is ook veel verschil: afwerking van de zijkanten, soepelheid, anti-allergisch, enz…

Maar ik wissel graag eens af.

In principe vind ik dat een duiker op staal of rubber moet. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar rubber. Draagt comfi, droogd snel en is makkelijk te verstellen, verder blijft het gewicht binnen de perken en vind ik het ook gewoon lekker sportief staan. Staal geeft meteen een andere look maar is voor duiker ook praktisch en misschien wat slijtvaster maar ik erger me soms aan het feit dat de “haartjes” op mijn arm\pols tussen de schakels komen!! bijzonder pijnlijk.
Ik zag laatst een Breitling superocean steelfish met een mooie leren band die goed bij de wijzerplaat paste echter als je zo’n horloge dagelijks wilt dragen, er mee gaat sporten en zwemmen enz dan is leer niet zo handig tenzij je zin hebt om steeds de band te wisselen.
Leer maakt een duiker wel dressy, maar ja als je een dressy horloge wilt zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Al met al blijft het natuurlijk persoonlijk.

Aan een duiker hoort natuurlijk staal of rubber maar ik zie genoeg plaatjes voorbij komen met leer wat net zo mooi is. Breitling bijvoorbeeld.

Een mooi is natuurlijk belangrijker dan ‘wat hoort’.

Als je er mee gaat duiken geniet staal of rubber de voorkeur. Als je een lumpy neemt hoef je meteen ook minder gewicht mee.:smiley:

Aangezien mijn collectie voornamelijk uit duik en Piloten horloges bestaat zal ik mijn mening ook laten horen.

In principe hoort een duiker aan rubber of staal.
Een goede en mooie stalen band is veel moeilijker te vinden dan de meeste mensen denken, zeker in geval van een duiker, dan worden er namelijk nog meer eisen aan gesteld.
Als je een duiker gebruikt om te duiken of dat wil uitstralen heeft een goede stalen band mijn voorkeur. Deze moet een duik extensie hebben om deze over een pak te dragen en MOET voorzien zijn van een fijnafstelling. Zonder fijnafstelling moet je er schakels tussen zetten en uithalen als de temperatuur veranderd.
Zoals eerder gezegd zijn de banden van Breitling of een Rolex Oyster heel goede voorbeelden.
Met Omega heb ik geen ervaring, maar als dat met schakels werkt is het niets voor mij. Mijn IWC Aquatimer Chrono heb ik daarom weg gedaan.
Het grote nadeel van staal vind ik het gewicht, het soms wel erg sportieve uiterlijk en als het koud is zoals nu voelt zo’n band niet lekker aan.

De grote nadelen van rubber vind ik dat er geen duik verlenging op zit.
Een lange rubberen band is voor normaal gebruik veel te lang en een normale band past niet over een pak. Daarnaast vind ik rubber bandjes een heel goedkope uitstraling hebben en zeker met warmte of na nat gebruik zweterig aanvoelen.
Bovendien kan een rubber bandje bij ouderdom scheuren, dit gebeurt altijd als je aan het duiken bent en het niet door hebt dat je het horloge verliest (ervaring)
Wel zijn ze lekker licht, goedkoop en hebben ze een redelijke pasvorm.

Een goed alternatief, zeker op reis vind ik Nato Bandjes. Ze hebben een erg sportieve uitstraling, maar zijn goedkoop, drogen snel (aan het lijf) zijn niet warm of koud en kunnen als ze genoeg lengte hebben goed versteld worden.
Daarnaast kan je het horloge aan een Nato bijna niet verliezen.
Ook kan je met een nato heel snel afwisselen en een klok iets ingetogener of juist feestelijker maken.

Leren banden horen origineel niet thuis aan een duikhorloge. Dat betekend niet dat het niet kan. Ik draag momenteel zelfs mijn Breitling Superocean Heritage 46 aan een zwart lederen band (met witte stiksels) met vouwsluiting
De rubberen banden van Breitling vind ik niet erg mooi en de stalen zijn erg koud met dit weer.
Met deze leren band heeft het horloge een veel netter karakter gekregen en zit heerlijk. Vooral de vouwsluiting is heel prettig en zo is de band traploos instelbaar wat ik erg prettig vind en een groot nadeel van veel leren banden.
Gelukkig rekken leren banden een beetje waardoor ik bijna altijd een goede afstelling kan vinden hiervoor.
Een flieger hoort wat mij betreft aan een leren band, of eventueel een Nato of natuurlijk een milanaise stalen band.

Omega heeft overigens rubber planet ocean banden die lijken op leer, deze lijken mij veel mooier en comfortabeler dan normale rubber banden terwijl ze het uiterlijk hebben van leer.

Nato…?! Mag dat ook?

Of een leren nato stijl band?

Of doe eens gek? Jubilee!!!

Hier van alles wat, ik heb overigens alleen het Monster nog…

Een lekkere dikke Oysterband heeft toch eigenlijk m’n voorkeur:

gr. Roel

WillemH Schreef:

Ik draag momenteel zelfs mijn Breitling Superocean
Heritage 46 aan een zwart lederen band (met witte
stiksels) met vouwsluiting
Met deze leren band heeft het horloge een veel
netter karakter gekregen en zit heerlijk. Vooral
de vouwsluiting is heel prettig en zo is de band
traploos instelbaar wat ik erg prettig vind en een
groot nadeel van veel leren banden.

Foto’s graag! :wink:

Voor mij geen stalen band. Ik houd niet van het uiterlijk ervan en vind ze niet comfortabel dragen. Tot nu toe heb ik dan ook steeds de stalen banden van mijn horloges (laten) vervangen door een rubber of lederen band voordat ik ze ging dragen. Mijn nieuwe aanwinst-to-be gaat uiteraard een uitzondering hierop worden :). Voor 's zomers heb ik er een rubberband bij besteld, maar ik ben ook erg benieuwd hoe een lederen band staat! WillemH? :wink:

Ik vind voor een zwaar duikhorloge een nato ook de beste optie om dezelfde redenen die willem noemt.
En het staat ze ook nog eens bijzonder goed.
Eigenlijk heeft een nato alleen maar voordelen.
Heb nu mijn citizen duiker en Seiko atlas alle twee op NATO
Groeten
Marijn

Mijn beste,

Gevoelsmatig prefereer ik een horlogeband van leer, boven een stalen band.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mijn voorkeur voor duikers: metaal of rubber. Zou niet zo snel voor leer kiezen ivm water. Wellicht roggeleer of bewerkt leer dat tegen water kan.

Metaal vind ik prettiger zitten. De stevigheid en balans van gewicht vind ik fijn.

Ik moet zeggen dat ik een stalen band altijd prefereer boven leer, rubber of nato. Heb al mijn orgloges van een stalen band laten voorzien.
De allerfijnste is de stalen band van mijn Baume & Mercier Hampton, Zo fluweelzacht en soepel heb ik ze niet meer gevonden (iemand tips?)

Maar ieder zijn meug zei de boer en …

Mijn favo is Seamaster 300 stijl. Elegant en sportief.

Ik zweer bij leer.

Nee, hangt voor mij erg van het horloge af, hoewel de horloges die op mijn wishlist staan allemaal met leer zijn.

Ik zie net een Seiko Atlas te koop op dit forum, met een bruinleer horlogeband…staat perfect.

Ik zie staan dat een rubberband geen duikpak stand heeft, daar ben ik het niet mee eens. De bij mijn certina horloge rubberen band heeft een prima duikpak stand.
Alleen heeft bij mij nog nooit de bewust band gezeten, tot nu altijd de stalen versie gebruikt.

Peter