Wat is nou echt een goed horloge?

Dat ging over het filmpje waar dit topic mee begint. Begrijpend lezen is niet helemaal je ding?

2 likes

Je tekst was zeer interpretabel, dus of je het nu over de TS of de werknemer in de video hebt, het is in elk geval een argumentum ab Auctoritate. Los van duidelijk schrijven, is retoriek niet helemaal je ding? :wink:

3 likes

Beste Aamon, Je laat een filmpje zien van een juwelier die graag wat duurdere horloges verkoopt. Iedere juwelier probeert dure horloges te verkopen of ze goed zijn of slecht maakt hem niet uit. Hij denkt alleen maar waar verdient hij het meest aan. Alle forumleden hebben horloges in bezit die goedkoper en soms duurder waren dan 2500 euro, en die zijn gewoon blij met ieder horloge ongeacht de prijs die ze er voor betaald hebben. Dat zou je moeten weten. En die Peter van het filmpje, denkt alleen maar aan geld de zeveraar.

3 likes

Ik heb alleen maar horloges onder de 1200 euro. … Maar mijn EMDR begint aan te slaan. Gelukkig maar. Blijkbaar was mijn overlevingsinstinct er om dan maar 290 horloges aan te schaffen. Ben nu wel lid van WCA!

3 likes

Ik heb bijna alleen maar oude troep beneden deze grenswaarde.
Dus ik zal nooit meetellen tussen de serieuze liefhebbers.

5 likes

Mooie samenvatting van de waarheid over de juwelier.

Mooie samenvatting van de waarheid over de interviewer.

Nu weten we dat de stelling over de €2500 grens nergens op slaat en kan het topic op slot :lock:

2 likes

Ik kreeg een notificatie

Dat zijn juist de echte liefhebbers :+1:.

3 likes

:joy: Ojé, ik verpoos hier ook pas een maand of 9 en ben een TL-1 basislid. Ik zit dus nog een categorie onder de TL-2 paupers. :stuck_out_tongue_winking_eye:. De gemiddelde wachttijd voor een psychotherapeut is 16 weken, hopelijk ben ik tegen die tijd dan toch een TL-2 pauper.

1 like

Ja maar dat weet toch iedereen hier al. Als je een Rolex onder 2500 euro kan kopen dan is het ook niet ineens een slecht horloge. Zelfde als Hublot boven de 2500 euro … die zijn het ook niet waard. Dus wat goed en wat slecht is is gewoon puur persoonlijke voorkeur.

1 like

ChatGPT is er uit. Helaas in het Engels, maar trek het rustig door Google Translate heen, daar wordt het niet minder waar van :crazy_face:

What defines a good wristwatch?

The definition of a “good” wristwatch can vary from person to person, depending on individual preferences and needs. However, there are several key factors that many people consider when evaluating the quality of a wristwatch. Here are some of the defining characteristics of a good wristwatch:

1. Accuracy: A good wristwatch should keep accurate time. The movement and mechanisms inside the watch should be of high quality to ensure precise timekeeping.

2. Durability: The watch should be built to last. This includes using high-quality materials, such as stainless steel or sapphire crystal, and robust construction to withstand daily wear and tear.

3. Craftsmanship: The level of craftsmanship and attention to detail is often a hallmark of a good watch. This can be seen in the design, finish, and intricate features of the watch.

4. Reliability: A good watch should be reliable and consistent in its performance. It should work well over time without frequent maintenance issues.

5. Brand Reputation: The reputation of the watch brand can also be an essential factor. Established and respected watchmakers are more likely to produce high-quality timepieces.

6. Functionality: The watch should serve its intended purpose. Some people prefer simple, time-only watches, while others may value additional features like chronographs, date complications, or water resistance.

7. Comfort and Fit: The watch should be comfortable to wear. The size, weight, and strap should all contribute to a comfortable fit on the wrist.

8. Design Aesthetics: Aesthetic appeal is subjective, but a good watch should have a design that appeals to the wearer. This can range from classic and elegant to sporty and modern, depending on personal taste.

9. Value for Money: A good watch offers good value for the price. While high-end luxury watches can be expensive, they often justify their price with exceptional craftsmanship and materials. Less expensive watches should offer quality relative to their cost.

10. Resale Value: Some watch enthusiasts consider the potential resale value when assessing the quality of a watch. Certain brands and models can retain or increase in value over time.

Ultimately, what defines a “good” wristwatch is a combination of these factors, as well as personal preferences. Your ideal wristwatch should meet your needs, style preferences, and budget, bringing you joy and satisfaction when worn.

2 likes

Ik zie niet hoe “Brand Reputation” iets met de kwaliteit van het goed te maken heeft. Merken die slecht bekend staan kunnen zomaar iets tranentrekkends goeds produceren, terwijl merken die heel erg gehyped worden en op handen gedragen worden in een markt stiekem een stelletje boefjes kunnen blijken te zijn. Dat punt zegt meer over de menselijke psychologie dan over daadwerkelijke kwaliteit.

Wel zou ik een lans willen breken voor “Brand ability to execute” als maatstaf. Hoe lang kun je je horloge laten onderhouden, en hoe goed wordt dat onderhoud uitgevoerd? De onderhoudscyclus wordt vaak onder het tapijt geschoven bij de beoordeling of iets goed is.

Resale value is ook weer een punt wat meer over menselijke psychologie zegt. Ik heb te veel brakke, uit elkaar flikkerende rommel voorbij zien komen met een torenhoge verkoopwaarde om dat punt nog serieus te nemen.

Maar ja, ChatGPT is dan ook een oprispingsmachine. Het geeft je een mooie samenvatting van wat “het internet” voorgekauwd heeft.

2 likes

Hoe lang je een horloge kunt laten onderhouden is net zo min van invloed op de kwaliteit van het product zelf als de reputatie van het merk of de occasion verkoopwaarde. Ik denk dat een goede reputatie van een merk wel eens gewonnen kan zijn doordat hun producten lang geen mankementen vertonen, en daarna na lange tijd nog goed onderhouden kunnen worden.

Ik vind hoe lang je een horloge kunt laten onderhouden inderdaad ook een heel belangrijk punt, maar dat zegt meer iets over mij dan over de kwaliteit van het product. Net zoals ik merk reputatie en verkoopwaarde nauwelijks interessant vind.

Dat ChatGPT niet meer is als een internet zoekmachine zijn we het wel over eens.

3 likes

Een hoop bla bla van @GerardNijenbrinks en @Fate_Amenable_To_Change :wink:
We want pictures!

Collega van Gerard, Vincent Deschamps behandeld al de 10 punten :relaxed:

The Swiss-made mechanical G-Shock

Succes heren :stuck_out_tongue:

1 like

En jij succes als je over 10 jaar een nieuwe kroon nodig hebt voor dit model… :joy:

2 likes

10 jaar valt mee :blush: bij die tijd heb ik al lang een nieuwe upgrade Formex field en hoef ik geen overhaul centjes te betalen :smiling_face_with_three_hearts: voor onderhoud :money_mouth_face:

1 like

Precies, dat is ook helemaal geen slechte benadering. Daarmee wordt het horloge - van een kleine € 1.000 - op zich een wegwerp product, maar da’s ook prima. Gezien de kosten van onderhoud tegenwoordig kan ik me daar absoluut iets bij indenken.

Ik kom uit een wereld waar onderhoud integraal onderdeel is van het product. Zo zit ik al 28 jaar in een branche waar je überhaupt geen product kunt kopen zonder onderhoudscontract. De beleving van dat onderhoud is dan ook direct bepalend voor de NPS die mijn klanten mij toedichten.

De ene branche is de andere niet, maar ik ben zelf de mening toegedaan dat toegang tot pakkingen, reserve onderdelen en gekwalificeerde reparateurs deel zijn van onderhoud en dus het product over z’n gehele levensspanne.

:+1: Grappig genoeg stuur je dan wel weer een link naar een hoop bla bla van Fratello… 7 minuten leestijd, zeg. Allemachtig.

Formex is leuk. Ik zou de 39mm moderne pakken. De Essence? Denk ik.

Is onderhoud toch nog een beetje belangrijk.

1 like

Zitten jullie naast elkaar op de bank gezien beiden berichten elkaar passeren :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Wat een gastjes hier op HF :laughing: :laughing:

2 likes