Wat is nu een onzinbieding ?

Soms lees je “geen onzinbiedingen” of iets in die trend… Bestaat hierover een soort gouden regel ? Is dit samen te vatten in een percentage van de vraagprijs ? Sommigen zijn beledigd als je 180 euro biedt voor een horloge met een vraagprijs van 200 euro en anderen starten aan 2495 euro om dan na 20 ups aan 1500 euro te landen…

4 likes

Nope…geen vaste regel, slechts gezond verstand gebruiken en een respectabel bod doen.

21 likes

Wat is een respectabel bod?

Respectabel, realistisch en onderbouwd.

3 likes

is ook een soort rouwverwerkingsproces :joy:

27 likes

@daffie formuleert het prima…
… en gezond onderhandelen mag.
Op MP dáár gaat het over onzinbiedingen. Standaard de helft of minder. (edit: uitgaande van een reële vraagprijs)
MP = bah.

:grin: Zo had ik recent hier op HF wel discussie over een “smerig bod”… Dat werd bij de zoveelste up toch letterlijk gevraagd…
2/3 van de vraagprijs bieden was blijkbaar toch al te gortig :thinking:
Verkoper had zelf max. 10% in gedachten… :joy:
… vraag er dan niet om …

8 likes

Haha! Daar kan je het wel mee vergelijken denk ik :joy:

12 likes

Ja dit dus! Helemaal prima. Maar inderdaad, zoals @Atemporal aangaf. Onderbouw een bod. Dan vind ik een “onzin” bod helemaal niet erg. Gezond discussiëren/onderhandelen gaan we niet dood van.

5 likes

Gisteren op MP een horloge gekocht voor bijna 1/3e van de vraagprijs haha. Ik heb er een vrij normaal bedrag voor betaald maar zn vraagprijs was gewoon veel te hoog.

Ik vind een onzinbieding een echte lowballer… dus als je b.v. 200 voor een klokje vraagt die rond de 200 waard is, en iemand bied 150, vind ik dat persoonlijk nog een ‘acceptabel en te overwegen’ bod, maar 100 is echt lowballen en niet meer respectvol.

2 likes

Dat is dan óók nog eens waar…
Onderbouwen dus.

1 like

Interessante vraag. Komt inderdaad veel voor.

Ik met het helemaal met David @daffie eens. Als je gaat bieden op een horloge, weet je meestal ook wat zoiets ongeveer zou mogen kosten. Door wat anderen ervoor vragen b.v. of wat jouw eigen ervaring met dat artikel is. Als je in zo’n geval weet dat iets 500 euro waard is, dan doe je een onzinbieding wanneer je maar- noem eens wat- 150 euro biedt… Je weet dan dat dat eigenlijk niet kan. Zo’n actie is meestal zinloos, maar in mijn ogen ook onbeleefd naar de verkoper toe. Ik hou echt van pingelen, maar doe dat soort dingen nooit. Het is niet aardig en komt niet respectvol over. Dit is overigens ook zo’n subjectief iets; niet iedereen is het hierover met mij eens.

Mijn stelregel is: gebruik gezond verstand en wees respectvol naar de verkoper.:slightly_smiling_face:

(Let wel: dat geldt trouwens omgekeerd ook!:sunglasses:)

6 likes

Ik heb meer moeite met mensen die geen normaal bericht kunnen schrijven.

“Hoi,

Leuk ding, wat dacht je van 300 euro?

Groetjes,

Fonske”

Komt al heel anders over dan de mensen die een berichtje sturen met alleen “300?” Erin. Dat maakt voor mij meer de onzin dan het daadwerkelijke bedrag.

7 likes

Ik zie heel vaak onzin vraagprijzen…

14 likes

Onzinbieding is een onzinbegrip.
Vind ik. En wat anderen vinden is onzin.
Of wacht. Misschien hebben aanbieder en onzinbieder een volkomen andere indruk van de kwaliteit van het object.
De bieder zou inderdaad kunnen onderbouwen.
Maar misschien (en vooral na het zoveelste onzinbod) moet de verkoper zijn huiswerk doen.

Ik heb enkele maanden geleden een verkoper een - in zijn ogen - onzinbod gedaan, met onderbouwing. Hij vond me onvriendelijk, is inmiddels wel duidelijk met zijn prijs omlaag, maar zit nog steeds veel te hoog en raakt daarom zijn horloge aan de straatstenen niet kwijt.

Omgekeerd heb ik twee weken geleden voor een normale prijs een horloge gekocht, waar verder niemand op bood.
Twee dagen later werd een identiek horloge ruim voor het drievoudige verkocht.
Heb ik mijn exemplaar voor een onzinprijs gekocht? Of is het bod van de koper van het andere exemplaar onzinnig?

1 like

Houdoe en bedankt! :joy:

Onderbouwen van je bod en respectievelijk de vraagprijs. Dan heb je de grootste kans om tot elkaar te komen denk ik.

2 likes

Ik heb ooit met een onzinbieding de Victorinox Inox van @daffie gescoord (Marktplaats) en hier met winst verpatst. :joy:

8 likes

Onzinbiedingen bestaan niet, elk bod is er toch weer 1, en je kan nee zeggen of ja als je honger hebt.

1 like

Dat was een mooie binnenkomer inderdaad.

2 likes

Voor de handel of omdat je nu eenmaal een fliperaar bent ?

1 like