Wat is nu een onzinbieding ?

Ik doe wel aan onzin biedingen… zelf koop ik 99procent nieuw. Maar er is altijd een uitzondering… ik ga niet lopen miepen. Als de prijs past bij wat ik ziw, kopen. Past de prijs niet dan laten liggen. Ga geen bod opmaken.

Echter. Mijn zoon van 14 ziet hier wel eens iets en voor hem doe ik dan wel een onzin bod.

Laatst horloge hier gekocht voor hem.
Prijs was te hoog voor hem.
Dus ik pb met een bod wat de jongen missen kon.
Daarbij verteld dat het voor mijn zoon is. Dus het bod wel echt was maar ik indien het te laag zou zijn gewoon de vraagprijs betalen zal… onzin toch.? Een bod en daarbij mede delen dat de vraagprijs ook betaald zal worden.

De verkoper heeft mijn eerlijkheid mee genomen en wat van de prijs afgedaan… iedereen blij. Maar wel een onzin bod

1 like

Papa kan ook wat bijleggen.:blush:

Precies … maar doe wel een bod namens zijn budget . Ook al ia dat echt te laag… vertel wel hoe de vork in de steel zit bij de verkoper. Aan hem de keus wat ermee te doen.

Jij bent gewoon een schurk van de bovenste plank, maar door je charme kom je ermee weg. :joy::wink:

2 likes

Ja dat zit mij nog altijd zeer dwars idd :face_with_symbols_over_mouth:

:joy:

:joy:

2 likes

Gewoon de helft bieden dan zit je altijd goed.

2 likes

Een (onzin)bod kan de start zijn van een onderhandeling. Is in sommige landen heel normaal zakendoen. Het valt me op dat hier (in NL en met name MP) vaak direct je bod verwijderd wordt of een lelijk bericht als reactie terugkrijgt.
Als ik een onzin bod krijg en reageer met een tegenbod, dan merk je gauw genoeg of iemand serieus is.

4 likes

Hahaha klopt. Ik heb eens verkering (:joy:) gehad met een Italiaanse. Haar vader presteerde het zelfs om bij de Albert Heijn af te dingen!

2 likes

Dat is toch knap. :+1::grin:

1 like

Ik heb aan @anon50762135EV zelfs weleens twee keer de helft betaald voor een tweedehands horloge en ben er nog hartstikke blij mee ook!?! :innocent::joy::wink:

4 likes

:joy: smart!

1 like

De markt bepaalt. Het is handel en het ergste is als mensen niet handelen maar gaan hengelen: "“doe maar een bod…wat heb je er voor over.?..”. Hengelen naar een prijs en dan beledigd zijn als die te laag is of helemaal niet meer reageren ervaar ik als respectloos. Handelen is een prijs vragen, wat hier op HF gelukkig verplicht is. Onder-handelen is proberen bij elkaar te komen. Om een “smerig bod” vragen en beledigd zijn als dat vervolgens te laag is klopt niet. Om een smerig bod vragen houdt in de ander uit te nodigen om een willekeurig tegenbod te doen en dan ergens samen uit te komen. Of niet. Even goede vrienden.

3 likes

Onzinbod is bod a 10% van de vraagprijs, dus richtprijs €250 en dan €25 bieden. Of bieden vanaf €50 en dan iek gaif €15 mailen.

1 like

Laat me raden, een Seiko van 30 euro voor een tientje? :rofl:

was deze, geen tientjes werk :wink: Maar omdat zon verkoper er dan op ebay een heeft gezien voor honderden euro’s vraagt hij dat er ook voor op MP

6 likes

Was een grapje, heb helaas een apart gevoel voor humor waar ik zelf vaak alleen om moet lachen :wink:

4 likes

Hahaha…… nou Daniel kan het wel hebben hoor.:wink: En ik vond hem ook leuk! :smiley:

3 likes

diverse biedingen gehad hier op het forum, ook van respectabele leden, op een paar van de meest populaire en gezochte horloges op de markt.
Bv

  • een 2012 stalen Daytona (ongedragen na Rolex service twv €1200), compleet zelfs met aankoopbon. Vraagprijs: 12,5k; bod: “voor 7k kom ik hem vandaag halen”

  • Een Sub date van 7 maanden oud, compleet en in ongedragen staat. Vraagprijs 6995; bod: 5000.

Bieden staat vrij, maar als je je een beetje verdiept in vraag en aanbod ( en dat lijkt me normaal op een horlogeforum en zeker in deze prijsklasse), dan zijn deze biedingen vrij onzinnig, en zou ik dus bestempelen als onzinbiedingen.

8 likes

Onzinbiedingen zijn mijns inziens biedingen waarvan potentiële kopers van tevoren weten, of kunnen weten, dat de verkoper er niet op zal ingaan. Niet meer en niet minder dan dat. :nerd_face:

De ene verkoper wil graag een transactieprijs realiseren die (vrijwel) op het niveau van de vraagprijs ligt, de andere kan of wil zijn prijs meer laten zakken. Het is dus per keer een beetje zoeken/aanvoelen waar je elkaar kunt vinden. :+1::-1:

Verder moet ik altijd wel grinniken om adverteerders die expliciet vermelden ‘geen lowballers’ of ‘geen onzinbiedingen’: wil je die als verkoper negeren, dan doe je dat toch gewoon? Staat een bod je niet aan, lekker links laten liggen. Hoe eenvoudig is dat op www. Want je weet nu eenmaal dat de meeste gasten, ook hier op HF, voor een dubbeltje (of minder) eerste rang willen zitten of minimaal uit zijn op het koopje van de dag. :money_mouth_face:

Komt bij dat sommige verkopers wel eens last van lange tenen willen hebben, mocht iemand te weinig bieden voor het soms jarenlang door hen gekoesterde en bewonderde horloge. Die boos worden zelfs of minimaal verontwaardigd zijn. Ook daarvan denk ik: boeien, lekker laten lopen. :dog2:

Bied ik een klokje voor zeg 2k aan en biedt iemand “de helft, kom vandaag nog halen” dan is het aan mij om daarop in te gaan of niet. Zelf probeer ik een particuliere verkoper overigens altijd in zijn waarde te laten, of ik me nu wel of niet in zijn (vraag)prijsstelling kan vinden of niet: vooral een kwestie van over en weer leuk houden. Zakelijk is dat anders: survival of the fittest en elke euro teveel betaald, is er een teveel… :muscle:

Ook kopers reageren soms gefrustreerd “in plaats van dat horloge toen al voor minder aan mij te verkopen, staat het nu nog steeds te koop”. Daarvan denk ik: als dat ene klokje je nu nog steeds bezighoudt, had dan gewoon wat beter je best gedaan om er leuk met de verkoper uit te komen. Is dat niet gelukt, ga dan niet lopen jammeren dat de verkoper het niet voor minder/te weinig aan jou verkocht heeft… :disappointed_relieved:

Kortom: bied maar lekker wat je wil, je merkt over en weer snel genoeg of je eruit gaat komen of niet. Als verkoper ben ik in ieder geval nog nooit beledigd geweest door een (in mijn ogen) gek ruilvoorstel of een heel lage bieding. Heerlijk toch, dat vraag en aanbod spel! :chart:

:sunglasses:
Otto

4 likes

Dat is zeker waar Daniel. De mensen kijken om een waarde te schatten meestal ook op Ebay en pakken de eerste de beste prijzen die ze zien; natuurlijk met name de hoogste prijzen. Ze vergeten dat dat vraagprijzen zijn. Ze kunnen beter onder ‘geavanceerd zoeken’ kijken naar voor welk bedrag die horloges echt zijn verkocht en dan verder kijken naar vergelijkbaarheid van conditie en model. Ze doen maar wat… en als gevolg worden er inderdaad ook ‘onzinvraagprijzen’ gevraagd.:slightly_smiling_face:

5 likes