Wat is nu een onzinbieding ?

Op marktplaats kom je de grootste idioten tegen. Afgelopen jaar had ik daar een advertentie staan met voor ongeveer 800 euro aan horloges. Zoveel gelukszoekers gehad die dan het volgende zeggen: ‘ik bied 100 euro.’ Waarop ik antwoord: ‘Op welk horloge biedt u 100 euro?’ Het antwoord hierop was 100 euro voor alles. Vervolgens dringend maar toch vriendelijk verzocht dat het genoemde bedrag bij lange na niet genoeg gaat zijn gezien de geschatte waarde van circa 800 euro. Vervolgens komt meneertje met een tegenbod: ‘110 euro is goede prijs.’ Kortom ik haat marktplaats. Ben ontzettend blij met ons mooie horlogeforum. :grin::+1:

3 likes

Op Marktplaats zie je wel eens mensen dik minder dan de helft bieden. Dat is beledigend, mits je uiteraard zelf een redelijk bedrag vraagt.

Ik verkocht mijn Zodiac. Als je de prijzen bekijkt op eBay, denk je minstens dat het een dure ETA bevat, maar het heeft gewoon een quartz Ronda aan boord. Toen ik het horloge hier niet kwijt raakte, en ik op MP iets van 80 euro vroeg, waren er verschillende mensen, die meenden dat ik een IMITATIE Zodiac aanbood. :joy: Tenslotte was er iemand, die mijn meer dan redelijke prijs, bijna te goed om waar te zijn vond en het horloge kocht. Hij kon het maar niet geloven, dat het een échte Zodiac was! Nou zag ik laatst dat ding op eBay voor 3x dat bedrag aangeboden en dan snap ik het wel. :face_with_raised_eyebrow:

:face_with_symbols_over_mouth:

Mijn mening; horloge kost €5000 euro in goede staat maar wel 2e hands en dit is de normale marktwaarde. Iemand die €3500 of lager bied zie ik als onzinbieder. Op een horloge van €80 een bod doen van €50 vind ik weer normaal, ookal in het in % niet veel anders…

What happened?

1 like

Je hebt mijn laatste smiley over het hoofd gezien.

:joy:

1 like

Gewoon zeggen dat het goed is en dat de verzendkosten 700 euro zijn, beetje lol maken :smiley:

6 likes

Hahaha, mooi stuk man!

Dat dan weer niet hoor. Maar werd wel nieuwsgierig :wink: Ik hou wel van smeuïge fitties :+1:

Eind goed al goed :slight_smile:

2 likes

Haha…top. :+1:

1 like

Niet zelden verkoop ik een horloge op MP voor meer dan hier op HF. :woman_shrugging: Vooral voor goedkopere horloges werkt MP goed.

1 like

Wat ik altijd heel irritant vind op MP is dat mensen geen prijs vragen, dus de advertentie op bieden zetten.

En dan in de tekst zetten geen onzin biedingen… als je toch geen prijs vraagt dan kan je toch ook geen onzin bieden…

MP is goed, en MP is waardeloos. Tegenstrijdig? Jawel. Maar daarom niet minder waar. Ik heb via MP hele serieuze liefhebbers getroffen, en de meest “verwarde” figuren (laat ik het zo maar noemen).

Sommige fulltime lowballers heb je overigens na verloop van tijd geen last meer van. Die krijgen door dat dergelijke onzin bij jou niet gaat werken.

Hoewel ik er ooit eens 1 heb gehad die knap volhardend was. Kennelijk werkt dat nog ook bij sommige wanhopige verkopers.

Natuurlijk beetje kort door de bocht, maar een onzinbod is voor mij onder 50% van de vraagprijs.

Dat ligt er mijns inziens heel erg aan. Veel horloges hier op horlogeforum worden voor een redelijke marktconforme prijs aangeboden. Stel dat er een Seiko Alpinist wordt aangeboden voor 400 euro dan is de helft of net iets meer dan de helft mijns inziens een dikke onzinbieding…

Of iets een onzin bod is, is niet concreet in een percentage uit te drukken zonder de vraagprijs af te wegen. Als een vraagprijs correct is (lager dan de laagste prijs op C24 bijvoorbeeld), dan is een bod van 10-20% minder al enigszins gortig en 40% of minder gewoon tijdverspilling bij de meeste horloges. Het is wel een horlogeforum en niet een rommelmarkt waar je hoopt misbruik te kunnen maken van een onwetende koper. Of aan de andere kant de mensen die enorm optimistisch zijn en vrijwel de MSRP vragen voor een afgeragd horloge, omdat ergens op internet een verkoper te vinden is met nog een hogere prijs.
Ik begrijp dat sommige mensen zullen zeggen ‘elk bod is er 1!’. Sure, maar afgezien van dat het beledigend is binnen een community, is het ook zonde van ieders tijd. De manier waarop is ook wel belangrijk; als iemand een net bericht stuurt (met een normale ‘Hallo’ en een normale afsluiting) dan wekt het ook al minder irritatie op en meer kans op een goed gesprek. Ik heb wel eens een deal laten lopen omdat iemand gewoonweg bizar reageert. ‘Yo, €xxx minder kan dat ook???’. Dat was letterlijk het bericht en zo ging het nog even verder. Uit eindelijk (helaas) voor nog minder verkocht, maar gelukkig wel een leuk gesprek gehad met die koper!

Als jij kan onderbouwen waarom de prijs te hoog is, dan is je bod geen onzin, ongeacht het percentage. Als het bod een bepaalde hoogte is omdat je xxx Euro’s onder de kussens van de bank hebt gevonden en je ‘Yo, een Rolex wil’ of je dikke winst wil pakken over de rug van een medeliefhebber, dan is het wel onzin.

1 like

onzin bod:
verkoper zet een horloge te koop voor pakweg €110.

geïnteresseerde: wat is uw minimumprijs?
verkoper: €85
geïnteresseerde: €50?

dan is mijn antwoord telkens dit:
http://www.betekenis-definitie.nl/Minimumprijs punt 7.

3 likes

De mededeling in een advertentie op MP ‘geen onzinbiedingen’ of ‘deze worden genegeerd’ werken bij mij als een rode lap op een stier. Ik krijg dan de schier onbedwingbare neiging om tóch een onzinbod te doen. Uiteindelijk krijg ik dan wel weer potsierlijke reacties. Rare ik :blush:

1 like