Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Dacht ik deel hier even een leuk weetje over de meest nauwkeurig klok (een atoomklok) op aarde. Het betreft de strontium lasterraster atoomklok in Colorado Amerika. Deze klok maakt 10 miljoen miljard cycli per seconde en heeft een afwijking van 1 seconde gedurende de gehele leeftijd van het heelal.

3 likes

Ja en achter de GPS techniek zit de atoomklok van NIST, National Institure of Standards and Technology. Vandaar de nauwkeurigheid.
Dagelijks heeft de NIST 20 miljard hits op hun server voor de exacte tijd.

Gezien het onderwerp zou de vraag kunnen zijn: Komt ā€˜ie op leer, nato of op staal? :wink:

3 likes

Gezien het gewicht lijkt staal me dan het meest logische

1 like

Of juist een dikke laag rubber, als trillingsdemper? :wink:

1 like

Dan koop je deze toch, lijkt me ook redelijk nauwkeurig. :wink:

2 likes

Nauwkeurigste horloge?

Als we het over mechanisch hebben dan is dat mijn Vostok Amphibia
met een 2416B automatic.

Loopt tussen de plus 3sec en min 2sec op 24uur.
Dat is heel dicht bij COSC-normen :wink:
Onvoorstelbaar voor zoā€™n Rus voor weinig.
En dit al jaren lang.

Ik blij?
Ja, ik blij!! :smiley::+1:

3 likes

jeez apartā€¦ die had ik nog niet gezienā€¦ weet niet of ik daar de eerste versie van wil hebben hahaha.
En trouwens wat een baksteen zegā€¦

Zeer interessant! Ik zie dit wel van de grond komen, erg gaaf! Bedankt voor het delen. :+1:

Hmmm!! ja! lekkerrrr!!!

chocolade55

Beter dan met een homp strontium om de pols lopenā€¦
( fietsen, liggen. kruipen, rollen en natuurlijk de favoriete bezigheid waarmee onze
forumnarren @anon50762135EV en @HanDavinci zich bezig houdenā€¦

Daar komt nog bij dat ik hier een heel lang epistel kan neer plempen over tijd, de mensch
meerdere parallelle universaā€¦en weet ik nog wat meerā€¦

Eeeeh, waar was ik ook weer?
Dinsdag is altijd mijn top dag!! :crazy_face::+1:

Is ie weerā€¦:sunglasses:, nu 27 dagen geleden exact gelijk gezet.
Echt waar, dagelijks om de pols (de andere klokken krijgen even geen draagtijd) hoe komt dat toch? ā€¦omdat de Rolex gewoon een perfecte Daily beater is.

Bij dragen ongeveer een - 0,25 seconden per 16 uur ik zeg ongeveer want het verschil met de radiocontrolled is haast niet te zien. Nu na 27 dagen dragen en elke nacht op z,n rug, (ongeveer 8 uur) is de afwijking er gewoon niet! gewoon exact met de radiocontrolled. Ik blijf mij verbazen hoe geweldig strak de Rolex Sub blijft lopen, wat een klok!!! .

Een heel klein probleempje, de uitlijning van de bezel is niet exact op 12 uur , het verschil is op de foto haast niet te zien, alhoewelā€¦ maar zit echt een fractie ernaast (links) het irriteert me wel een beetje. Kan dit door een willekeurige dealer worden hersteld of toch even langs een Rolex dealer? hoe lang zijn ze daarmee bezig? Hoor het wel.

Gr Bigrosa

1 like

4 likes

Mā€™n TAG Heuer, met -1 sec/dag, dag en nacht om de pols.

3 likes

Mā€™n Ghitor met ETA Quartz, loopt sinds aanschaf 1 seconde in de plus, dus een gemiddelde van circa 0,75 seconde per maand.

1 like

Momenteel mijn Heuer Calibre 17 (COSC). Denk ook niet dat dit ooit verbroken gaat worden (mits ik ooit een Defy Lab bemachtig)

1 week dragen:
+0.1/s/d gemiddeld
-0.9 / +1.1 s/d als uitersten

1 like

Breiling aerospace, 2x per jaar het uur juist zettenā€¦ van winter naar zomeruur en omgekeerd. De seconden zijn er dan 1 of 2seconde ernaast :slight_smile:

3 likes

Oeps, dat is wel heel nauwkeurig!

2 likes

Mijn Longines VHP komt dit jaar op een afwijking van 2 seconden uit. Goed genoeg voor mij :wink:

In de praktijk betekent dit dat hij pas weer op tijd gezet hoeft te worden wanneer de batterij vervangen moet worden, na (volgens Longines) vijf jaar.

1 like

Moet je dan het horloge opsturen naar Longines of kan dat bij de juwelier waar hij is verkocht.