Ik heb een Seiko Turtle die 18 seconden per dag achter loopt en een Tissot PRS 516 die 18 seconden per dag voor loopt. Ik moet er diep van zuchten. Gelukkig heb ik een paar quartzen die dat beter doen. Ik wissel dan ook 6x per dag. Ik word gek van mezelf… misschien moet ik de hele bende een keer verkopen en dan één goede kopen…of helemaal niks meer en naar een muur gaan staren
Die acceleratiewaarden zijn alleen te halen door testcoureurs die precies weten wat ze doen. Dat gaat een normale sterveling echt niet redden. Als het over motorfietsen gaat al helemaal niet.
Ik zou erg blij zijn met een automaat die zelfs 5 seconden per dag afwijkt. Het hoort ook een beetje bij de charme van het mechaniek. Leuk! Worden jullie ook blij van het kijken naar een secondewijzer op een automaat? Ik kan meerdere keren naar mijn horloge kijken zonder te weten hoe laat het eigenlijk is…
Tsja, geen idee dat ik ooit dit topic gestart heb , echter ik verbaas mij al een week over een Seiko solar van nog geen 200 euro die in een week 0 seconden afwijkt van van de echte tijd!
Dit is dus mijn nauwkeurigste horloge!
Sinn UX sinds ik hem gelijk heb gezet eind oktober nog steeds op de seconde nauwkeurig
Mijn jaren '60 (zelf paar jaar terug voor een vorige eigenaar geservicede) Eterna-Matic 1000 die net aan de collectie is toegevoegd loopt sinds gisteravond (toen ook nog net iets bijgeregeld) plus 1,25 seconde. Tja, zo moet je al gaan rekenen bij dit soort waarden… …loopt op de Timegrapher ook voorbeeldig.
Kwarts telt niet vind ik, Hendrik. Maar het is jouw feestje natuurlijk.
U heeft volkomen gelijk solar =kwarts Sorry voor dat.
Vraagje , wat is de afwijking van kwarts horloges, of is daar geen sprake van?
p.s. ooit nog wel een horloge gehad met “ruimte tijd” via e.o.a. satelliet .
Sinn 104, U1, beiden met Sellita SW200-1 lopen +1 per dag.
Sinn UX +1 per 3 maanden of zo.
Kwarts - tussen pakweg plus 5 seconden per maand en 2 seconden per jaar, deels afhankelijk van hoe high-end het is - maar ik had ooit een Tissot met een redelijk eenvoudig kwartswerkje; deed plus 1 seconde per jaar. Je kunt ook gewoon geluk hebben.
Kwarts loopt vrijwel alleen voor; is mijn ervaring.
Daar is geen vaste afwijking voor maar ze zijn niet per definitie exact.
Heeft o.a. te maken met de zuiverheid van het kwartskristal en met
temperatuurschommelingen plus enkele andere factoren.
De wat duurdere kwartsuurwerken hebben o.a. een temperatuurcorrectie.
Of als het een radio-controlled horloge is wordt het eens of meerdere
keren per dag synchroon gezet met een zender die een signaal van de
gecombineerde atoomklokken uitzendt van uit Frankfurt Duitsland.
Maen Hudson 38 (LE); tussen de +1 en +3 sec. per dag.
“Standaard” quartz heeft over het algemeen een opgegeven afwijking van + of - 15 seconden per maand, vaak is het nauwkeuriger, maar zoals @drex aangeeft heeft vooral temperatuur invloed.
Seiko heeft vroeger bij een aantal uurwerken 2 quartzkristallen gebruikt om de nauwkeurigheid te verhogen, maar tegenworodig is het bijna altijd 1 kristal en een hoop controlewerk in de HAQ (High Accuracy Quartz) uurwerken om de afwijking tot een 5 tot 10 seconden per jaar te beperken.
In europa zijn er 2 radiosignalen te ontvangen, in de VS 1, in China 1 en in Japan 2.
Om het leuk te maken, de GPS tijd van sattelieten wordt ook met dit signaal gecorrigeerd als dat nodig is (die sattelieten hebben elk ook 4 atoomklokken aan boord).
En voor de lol, ongeveer 5 seconden per jaar afwijking:
Beetje flauw
m’n door GPS/GLONASS aangestuurde Garmin Fenix 5S uit 2017 met 0 seconden per jaar
Maar m’n Seiko QGB804 (Twin quartz) uit 1981 is een goede tweede met, in theorie, een afwijking van 10 seconden per jaar.
Mijn meest nauwkeurige horloge in het algemeen zijn mijn recent aangekochte Citizen Promaster Sky en de Casio WV-200 die van mijn pa was- die zijn radiogestuurd.
Het meest nauwkeurige niet-radiogestuurde horloge dat ik heb is mijn Bulova Lunar Pilot, met het befaamde 262khz uurwerk- die loopt +/- 10 seconden per jaar.
Het meest nauwkeurige mechanische horloge dat ik heb is mijn Spinnaker Hunley, die loopt na een week dragen minder dan 15 seconden scheef. En dat voor een gewoon NH35-je…
Geen idee of het dubbel quartz is, het is maar een simpel dingetje wat jarenlang in de badkamer lag en alleen gebruikt werd om het horloge van de dag in te stellen. Ben het horloge onlangs pas gaan dragen.
Wat een kwaliteit voor weinig geld
Horloges met tijdsynchronisatie zijn niet nauwkeurig, ze worden gewoon vaak op tijd gezet
Mijn Longines VHP daarentegen wijkt ook na een paar jaar nog maar net 4sec per jaar af. Op 1 januari 2022 weet ik hoeveel het dit jaar was
Ik heb hem nog nooit op tijd gezet! Tegen dat hij een minuut voorloopt zal de batterij wel vervangen moeten worden
In mijn situatie: nothing beats my old GS: half jaar gedragen alleen 1 min+1uur aangepast voor overgang naar zomertijd…
SBGR053:
Mooi H.J. maar even cijfers en rugnummers a.u.b.
Mijn Seiko van 100 euri loopt nog steeds per seconde spat zuiver…