Voor de HAQ-liefhebbers zijn het denk ik goede bekenden
Verklaar u nader a.u.b.
links de Longines Conquest V.H.P. L3.726.4.96.0
midden de Grand Seiko 9F SBGX263
rechts The Citizen Chronomaster met blauwe wijzerplaat (AQ4030-51L)
ongeveer.
HAQ = High Accuracy Quartz
Aan exacte rugnummers kan ik je niet helpen, maar dat is een VHP, een GS met een 9F uurwerk, en een Chronomaster met denk ik een A660H uurwerk.
Ik heb ook een astron gehad en voelde voor mij een beetje als vals spelen, hoewel ik de afwerking top vond.
Het uurwerk is niet heel nauwkeurig maar moet het hebben van de synchronisatie.

Ik heb ook een astron gehad en voelde voor mij een beetje als vals spelen, hoewel ik de afwerking top vond.
Het uurwerk is niet heel nauwkeurig maar moet het hebben van de synchronisatie.
Datzelfde probleem heb ik met mijn Satellite Wave; zonder GPS-synchronisatie is de nauwkeurigheid maar heel gemiddeld. Nog steeds wel met een aantal leuke features (b.v. automatische calibratie van de wijzers om middernacht, met de mogelijkheid om handmatig bij te regelen).
Edit: overigens is die Astron natuurlijk wel een horloge met heel mooie details.

Astron natuurlijk wel een horloge met heel mooie details.
Mee eens. En de dual time functie is ook heel handig met een zoon in Canada😎
Heb in t verleden ook de Casio Oceanus gehad.
Zelfde verhaal. Prachtig horloge maar de precisie komt van buiten t horloge.
De Casio MR-G G1000 zit op een vergelijkbaar nivo als de Astron (maar een totaal andere ontwerpkeuze). Van buitenaf aangestuurd (radio/GPS) is een beetje valsspelen, wat dat betreft heb ik veel meer respect voor de G-9000 van Casio die ik iets eerder heb neergezet, HAQ/VHP prestaties in een plastic horloge van nog geen 100 euro.
Mijn tudor bb58 na 13 dagen waarvan 7 dagen gedragen en 6 in de kist, loopt 8 seconden achter nu.
Ik vindt dat acceptabel, wat zeggen de kenners?
Er is slechts een horloge in de horlogewereld dat het nauwkeurigste is en dat is de Seiko Astron geen enkel ander horloge komt daarbij in de buurt .
Heel acceptabel! Mijn Rolex Explorer II zit precies binnen de COSC en doet -2 per dag…
Mijn Victorinox Swiss Army Alliance 241871 met een standaard, niet verder getuned ETA 2892-A2 caliber verliest hooguit een paar seconden per dag.

Er is slechts een horloge in de horlogewereld dat het nauwkeurigste is en dat is de Seiko Astron geen enkel ander horloge komt daarbij in de buurt .
Citizen heeft Satellite Wave, er zijn G-Shocks met GPS synchronisatie én radio atoomklok synchronisatie, Invicta heeft zelfs een GPS synced horloge
De uurwerken zijn doorgaans relatief behoorlijk onnauwkeurig maar ze worden gewoon dagelijks bijgesteld.
Als eigenaar van een Junghanshorloge wil ik nu niet zwijgen, want de mega Mega lijn modellen van Junghans lopen mee in de top 2 van meest precieze uurwerkjes.
Atoomtijdcontrole elke minuut, ook op elke plek op aarde.
Theoretische as fwijking iets van 8 seconden op de 100 jaar.
En het ziet er zelfs bedrieglijk ouderwets/vintage uit
De kleine secondenwijzer gaat met 2 stapjes per seconde en krijgt bij oppervlakkige beschouwing het karakter van een echanisch horloge
Ik ging uit van mechanisch automatiek horloge. Niet van qaurts of nieuwerwetse techniek
My bad!
Wel een erg mooi en idd niet nieuwerwets horloge