Mechanisch:
Sinn U1 tussen 0 en +1
Hanhart 417ES +2
Timefactors beater +2
Quartz:
Sinn UX beter dan +10 per jaar
Ik laat de Casio multiband6 buiten beschouwing.
Mechanisch:
Sinn U1 tussen 0 en +1
Hanhart 417ES +2
Timefactors beater +2
Quartz:
Sinn UX beter dan +10 per jaar
Ik laat de Casio multiband6 buiten beschouwing.
Net als deze, zolang de ontvanger aan staat krijg je signaal van de GPS sattelieten, die op hun beurt weer een signaal krijgen van de atoomklokken met zender (de 6 die Casio bij de laatste generaties MB6 (was ooit MB5) er in heeft zitten).
Ford Collins, Anthorn, Mainflingen, Kyushu, Fukushima en Henan.
Dus zowel de Astron, de MR-G met GPS en de Sattelitte Wave hebben een “standaard afwijking” van gewoon quartz (+/-15 seconden per maand/0,5 seconden per dag) maar worden elke dag als er signaalontvangst is gelijk gezet.
Dus beter gezegd, je zit nooit meer dan een halve seconde naast de tijd van de dichtstbijzijnde GPS satteliet of atoomklok.
Over het algemeen is dat ook wel genoeg voor de meeste mensen.
Dat is een mooie en strakke (lees rustige dial) klok!
Welk model is dat en welke maat?
Geschikt voor 22cm. pols of te klein?
Sinn UX, is super nauwkeurige quartz, je moet aan de stijl zijn maar ik kan hem enkel aanraden!
Denk met een pols van 22cm dat deze zeker lukt!
Geweldig ding, wat is het formaat?
Hoezo? Verklaar u nader
Mijn Tudor Ranger en Vertex M100.
Beide ongeveer 3 seconden per dag.
Mijn grand seiko sbga103 en 105. Beide met het 9R15 spring drive uurwerk. Dat is een nauwkeuriger versie van de standaard 9R65. De afwijking is in de praktijk iets van +5 per maand.
Per maand he, niet per dag.
Mijn Omega met 8900 uurwerk loopt na een “reset” 2 weken geleden, welgeteld 1.5 seconde te snel.
Ik stuur 'm mar terug denk ik!
38,4 mm en 9 mm dik
De top 3 in 2023:
Max 5 seconden per jaar.
Max 8 seconden per jaar, ook zonder radio sync.
Max 10 seconden per jaar.
Ik heb het hierbij over autonome accuratesse, dus zonder radio- of GPS-synchronisatie. Dat laatste is namelijk geen accuratesse, dat is periodieke correctie.
In dit draadje zij er al meer Bulova’s besproken, o.a. de precisionist typen met het UHF quartz uurwerk, maar hier dan ook nog maar even die van mij.
Ik heb 'm op dit Forum wel al eens eerder laten zien, want ik heb 'm al een paar jaar en draag 'm regelmatig.
De Bulova UHF96B230.
Normaal lopen quartz horloges al vrij nauwkeurig met een crystal frequentie van 32768 Hz, maar een
Bulova UHF (Ultra High Frequency) uurwerk loopt met een crystal frequentie van 262 Khz (262.000 Hz), dat is dus 8 maal zo snel.
Een gewoon quartz uurwerk is zo berekend dat de secondenwijzer stappen maakt van precies 1 seconde, hij gaat dus rond met 60 sprongen per minuut. Bij een hoogfrequent uurwerk van een Bulova UHF maakt de secondenwijzer 16 stappen per seconde, waardoor het lijkt of de secondenwijzer zonder schokken vloeiend beweegt. In feite vloeiender dan de secondenwijzer van veel mechanische horloges die bij een beat rate van 18000 bps slechts 5 stappen per seconde maakt of 6 stappen p/sec. bij een uurwerk wat loopt met een snelheid van 21600 bps (beats per hour).
Die hoge werkfrequentie van een Bulova UHF heeft tevens als gevolg dat het horloge (theoretisch) 8 x zo nauwkeurig loopt als een (goed) standaard quartz uurwerk. Dat levert dan -ook weer theoretisch - een nauwkeurigheid op met een afwiijking van 10 seconden per jaar (!). In de praktijk zal dat iets meer zijn dan 10 seconden omdat kleine afwijkingen in het uurwerk, temperatuurverschillen etc. ook meetellen. Maar 5 seconden per maand blijkt in werkelijkheid een goed gemiddelde. De duurdere Bulova modellen (precicionist serie) halen een iets hogere nauwkeurigheid, maar met die 5 seconden onnauwkeurigheid per maand die mijn basismodelletje 96B230 presteert, ben ik best tevreden.
Het blijft allemaal theorie, want met de zomer- en wintertijd moet ik het ding toch twee keer per jaar een uur vooruit of achteruit zetten. Daarbij zet ik hem dan gelijk met mijn dagelijks automatisch corrigerende radioklok die aangestuurd wordt door de Braunschweig atoomklok. Die is me nauwkeurig genoeg.
De hele zomertijd en de hele wintertijd blijft de Bulova dan gelijk lopen, 6 maanden x 5 seconden is precies een halve minuut, dat zie je dus niet en verder heb ik er geen omkijken naar. Hoewel, nou ja, de datum moet ook nog wel 1 x per twee maanden worden verzet, want het is nu eenmaal geen Perpetual Calendar systeem… Je kunt niet alles hebben met een horloge dat -nieuw- nog geen 200 euro gekost heeft…
Uiteraard loopt het ding vanwege de electronica m.b.v. een energiebron. Zo’n platte grote 3 volts lithium batterij met de afmeting van bijna een euromunt. Door o.a. de hoge werkfrequentie gebruikt het uurwerk relatief veel stroom, maar sind de aanschaf in 2019 heb ik tot nu toe -recentelijk- slechts 1 x de batterij behoeven te vervangen.
Voila: mijn nauwkeurigste horloge!
Mijn Speedmaster 3861 doet +0,3 s/pd
Wat is uw nauwkeurigste horloge?
Degene die stilstaat geeft de tijd 2x per dag, perfect aan…