Wat is voor jullie de meest aantrekkelijke GMT, en waarom. Door het uiterlijk, de techniek(*), de prijs?
De oorspronkelijke GMT is natuurlijk de Rolex - GMT en/of Explorer-II - en ik begrijp dat daar weinig tegenop kan, maar ik ben benieuwd welke andere opties jullie zien, en dus om welke redenen.
(*) Is het belangrijk dat het een ‘flyer-traveller-true-GMT’ is of is een ‘caller-GMT’ ook prima? → GMT Watches 101: Caller Vs. Flyer (Or "True") GMT Explained
In het kort; bij een flyer-GMT kan de uren wijzer per uur snel-verzet worden.
Dit is de GMT die momenteel mijn voorkeur geniet; de Grand Seiko SBGM221:
Iemand gaat dadelijk toch echt met Glycine aankomen.
Fijnste is denk ik true GMT maar die heb ik nog nooit gehad, voor mij was de office GMT tot nu toe voldoende.
Ik heb het zeker niet nodig maar vind het wel een geinige complicatie op een horloge.
Daar heeft degene die daar mee aan gaat komen dan vast wel een beetje gelijk in. Maar als ik aan een GMT denk, denk ik gelijk aan Rolex, en op de één of andere manier niet gelijk aan Glycine. Ik verwacht dat dat voor 99% van de mensen hier niet anders is
Ik denk dat je zeker gelijk hebt daarin maar wil toch een lans breken voor de Airman, gezien de luchtvaart geschiedenis en ook de militaire connectie verdient de Glycine toch wel respect.
De huidige staat van het merk is helaas wat triest.
Heb ook wel een zwak voor die Sieko Prospex GMT … Maar de prijs / accuracy verhouding is mij een beetje meh … Als ie de helft van de prijs was was het een hele mooie :
De Glycine geniet heel veel respect zeker. Maar de eerste GMT van Glycine was geen GMT zoals we die nu kennen (en die ik met m’n vraag bedoel), met een aparte 24-uurs en een reguliere 12-uurs wijzer.
De eerste Glycine GMT was een ‘regulier’ 24-uurs horloge waar je de bezel gebruikte voor een tweede tijd; die had daar geen extra wijzer voor.
Ik weet uiteraard dat Glycine later ook GMT’s gemaakt heeft met wèl afzonderlijke 12- en 24- uurs wijzers. En dat zou best een favoriet voor mensen hier kunnen zijn. Ik ben benieuwd…
Ik vind gmt’s vaak te druk met de extra wijzer en gmt-bezel. Als ik voor een gmt zou kiezen zou het waarschijnlijk iets in de vorm van een Nomos Tangomat GMT zijn. Wat mij betreft een prachtige uitvoering van de gmt complicatie. De lug to lug is vrij groot dus je moet er wel de polsen voor hebben.
Op uiterlijk: Zulu time GMT van Longines, rustgevend om naar te kijken ondanks alle complicaties.
Op techniek: Glycine Airman.
Op prijs: mijn Vostok 17036B voor nog geen 200 euro een solide GMT horloge met automaat met 10 jaar service interval en een kleine secondewijzer wat rustgevend werkt om naar te kijken. Qua GMT functionaliteit is ie exact gelijk aan de eerste Rolex GMT Master
Of mijn Casioak GM2100 die ook eenvoudig is in te stellen op 2 tijdzones met 3 letterige plaatsnaam aanduiding waarna het analoge horloge deel daar meteen naar toe draait. De enige quartz in het rijtje maar wel een vrij onverwoestbare.
Ik ben erg in mijn nopjes met mijn GS SBGJ217. Een traveller-GMT. Maar ik zou met een caller-GMT ook prima uit de voeten kunnen. “True”-GMT vind ik een incorrecte benaming uit een verdachte hoek.