Wat kan nog bij mijn collectie met 10k budget?

Bakken geld, ook het onderhoud a €900,- ik koop er meerdere horloges voor. Maar het valt me oprecht mee voor een merk als A&S.

Jawel. Zeker. I approve.

JLC down to earth noemen… Hahaha… Ik waardeer dat ten zeerste. Je hangt hier teveel rond.

Ik blijf me vermaken. Het is een mooi horloge wat goed afgewerkt is. Maar omdat het uurwerk uit een andere fabriek van dezelfde holding rolt is het een blunder? Zo kan ik het niet echt zien, maar ik geloof dan ook niet dat verticale integratie per se zaligmakend is. :slight_smile:

Ik vond 'm op de pols tegenvallen, zo ben ik bij m’n quartz uitgekomen. Die is kleiner, platter, rustiger en mooier van kastvorm. Kortom: Ik zou m’n geld op een Reverso zetten. De Ahoi Neomatik Atlantik draag ik met veel plezier, maar toch, een Reverso is natuurlijk totaal tijdloos.

Al zou ik toch een Tank Americaine medium gaan passen. Ik weet dat ik in herhaling val, maar ergens vind ik de TA mooier dan de Reverso.

Het idee achter deze date only was om een nieuw publiek te trekken aan een lager price point. Zonder geneva seal - als enige in de collectie - lukt dat niet, afgaande op wat ik tussen de regels hoor bij Gassan en Schaap. Een koper wil voor 11k geen slap aftreksel. En en passant trekt het de hele 56 lijn naar beneden. Voor mij een blunder van formaat. Mét eigen uurwerk had ik hem gekocht, nu niet.

2 likes

Maar als je toch al naar een ALS aan het kijken bent… Wel wat boven budget, maar de 1815 up/down heeft voor mij een prachtige mix van dressy en mooi gebalanceerde dial waar je naar blijft kijken.

5 likes

Ook fraai. Ik vind die laaggeplaatste subdials echter nooit helemaal lekker.

2 likes

Klopt. Op zo’n 10 to 2 shot wel want dan is alles in balans. Maar op een ander uur ziet het er al helemaal anders uit:

Nu, ik zou er geen nee tegen zeggen, voor een mooi prijsje :rofl:

2 likes

Die Sub dials doen het voor mij ook niet.

Er is eigenlijk maar 1 Lange

5 likes

Ik begrijp dat je er zo instaat, maar ik kan daar niks mee. Ik zou me afvragen of het uurwerk mooi is (jawel, afgaande op de foto boven) en merites heeft. Dat is dus een fundamenteel andere houding. Blijkbaar is het meerendeel van het Gassan en S&C publiek jouw mening toegedaan.

De horloge-industrie was zo’n 300 jaar sterk gesegmenteerd, en ik heb het idee dat de notie van totale verticale integratie als nastrevenswaardig iets van de laatste 20 jaar is. Want hoe kan het zijn dat 300 jaar lang ieder huisnummer in een straat zich bezig hield met een specifiek onderdeel, waarna de maitre zaken assembleerde, terwijl dat nu blunderen is, en uit den boze?

Da’s voor mij een interessante vraag. Vergeef me de ruminatie.

Dat horloge oogt erg groot om je polsen. Wat is de diameter?:grinning:

1 like

Dat is helaas niet mijn pols :smiley: gewoon een internetplaatje. De diameter van deze is 39mm trouwens, zou mij perfect staan :innocent:

39 is niet echt groot, nee. Prima formaat.

1 like

100 van deze wellicht een optie? :wink:

3 likes

Tsja, of verticale integratie in de horloge industrie een goed iets is of niet kun je over twisten. Zeker als je kijkt naar Swatch en Eta en alle (mededingings)problematiek die daaruit volgt. Het enige dat ik bedoel is dat VC met de introductie van deze lijn voor ogen had een nieuwe doelgroep aan te boren en dat dat door de gekozen strategie mislukt. Met name omdat ze het “verkeerde” uurwerk in het goedkoopste horloge van de lijn zetten. Het gaat om merkbeleving en afwerking, waarvoor de geneva seal symbool staat. Het uurwerk komt nu uit een andere fabriek, buiten Geneve, en is ook minder afgewerkt en massaler geproduceerd. Dat is verkeerde zuinigheid en doet afbreuk aan de 56-lijn en het merk in zijn geheel.

3 likes

Weten we dat zeker? Geen idee hoe het model wereldwijd verkoopt.
Ik vind het overigens ook wel zonde, dat ze hun pad van eigen uurwerken verlaten. Inderdaad technisch gezien geen probleem, maar het doet toch wat afbreuk aan het merk voor mij.

3 likes

Nee weet ik natuurlijk niet zeker want geen inzicht in verkopen. Ik weet alleen dat ik recent bij zowel Schaap als Gassan heb gehoord dat Vacheron “erg lastig verkoopt”. Koppel daaraan dat ook dit model grijs dik onder retail te krijgen is en dan ligt het voor de hand dat dit geen hardloper is en er vooralsnog niet voor heeft gezorgd dat de mensen in drommen VC boven Rolex, PP en AP verkiezen. Het was een game changer geweest als ze deze mét inhouse uurwerk en Geneva Seal voor 10k in de etalage hadden gelegd. Erg jammer.

1 like

Even voor mijn nieuwsgierigheid.

Waarom heeft Vc het geneva seal en pp niet? Daar ze beide in dezelfde stad worden gemaakt?

1 like

Beetje duur… Bedoel niet dat ik t ga doen maar als ik dat soort bedragen zou betalen, dan liever nog even doorsparen voor de maanfase van Lange

En nee ik ga niet zeggen dat de saxonia goedkoop is maar de an/ab is flink duurder tov dat model

2 likes

Dit model (waarschijnlijk de voorloper hiervan) was de eerst Patek die ik ooit om had. Hij was van de directeur van het bedrijf waarvoor ik werkte. Dit is al 15 jaar geleden. Ik vond het horloge niet echt mooi maar de kwaliteit spatte er van af. Vooral de open achterkant met microroter was ik erg van onder de indruk. 10k-12k is echt een lastig budget. Dat is imo het net-niet-segment.

Omdat PP dat wel heeft gehad, maar nu zijn eigen deal heeft bedacht die zowaar nog strengere eisen zou hebben…