Wat licht geeft in het donker heeft wel degelijk straling + filmpje

nou was toch even verwonderd toen ik van middag een oude wekker naast de dom 410 hield en de naald zag uitslaan op de schaal van C/S op 10 .

heeft wel degelijk straling .

1 like

de’ verf ’ die gebruikt werd op de wijzers ? men zei altijd dat het radio actief materiaal was en blijkt wel degelijk te zijn .

ik ga proberen een filmpje te zetten als je me even de tijd geeft . moet het makejn en dat wil ik wel doen omdit duidelijk te maken .

dom 410 is geigerteller .

Zoek maar eens op de “Radium girls”. Oude wekkers kunnen inderdaad nog radiumverf hebben.

1 like

filmpje staat erbij

Off topic en gezever weggehaald. Ts heeft wel een punt .

3 likes

Zonder dat fimpje wist ik ook al wel waar het over zou gaan. Je hersens gebruiken waar het voor bedoeld is vergeten sommigen. Beetje flauw inderdaad.

Ontopic: Vies spul inderdaad. Maar weet je ook hoe vies?

Zolang je het glas erop laat zitten en er niet aan gaat likken is er weinig aan de hand :stuck_out_tongue:.

1 like

Tjernobyl is er niks bij…

Maareh die Youtube avatar mag er ook weer zijn!

oh jee … laat ik nou net … :grin:

maar tot wanneer is dit spul gebruikt? Ook op horloge wijzers ga ik vanuit?

Als ik me niet vergis tot in de jaren 60, daarna was tritium de norm.

2 likes

Sorry hoor, maar een uitleg inzake een dom 410 had best gemogen, en daarom vragen is geen gezever. Een tekst als een geigerteller sloeg zwaar uit was een stuk beter geweest. Sowieso.

Het is de toon die de muziek maakt :wink:

Je hebt die breekstaafjes die je onder andere bij het nachtvissen kunt gebruiken maar die doe het maar heel even. Er waren in de jaren 80 (toen voor zover ik weet ook al verboden en dus alleen voor bekenden beschikbaar van onder de toonbank) Bétalights. Dat waren glazen buisjes gevuld met radioactieve meuk wat 20 jaar bleef gloeien. En die heb ik ook zo een 20 jaar gebruikt, toen waren ze “op”.

En de kapper heeft je nieuwe kapsel “badmuts” genoemd? En je gebit kun je gewoon opsturen voor onderhoud?
:wink:

Nou nee hoor, 47 jaar en 0 gaatjes. Ja van mijn eigen gebit en ik denk niet dat je er veel kent zo.
Haargrens is wat terug getrokken dus het kan geen kwaad en kan gewoon de winkel weer in :slight_smile:

1 like

Gisteren drie foto’s bij de tandarts. Tandarts en assistente renden weg, en klik. Geen idee van de impact.

1 like

Dat bedoel ik maar. En vergeet ook niet dat er heel veel import goederen met röntgen gescand worden waaronder ook voedsel. Ik denk dat je het op meer plaatsen terug vind dan je lief is.