Wat licht geeft in het donker heeft wel degelijk straling + filmpje

Opgelost! :sweat_smile:

1 like

ik eet zeker geen vis uit de zee tegen fukushima. dan weet je meteen hoe laat het is… zonder horloge

ja die kregen we gratis toen de ramp van tsjernobyl uit brak

Je wilt niet weten hoe dichtbij en op welke andere plaatsen militair kerntuig op de bodem als een tijdbom ligt te roesten… En een deel ligt al te lekken.
Gewoon moedwillig gedumpt dus ik maak mij niet de illusie dat ik er ook maar iets van kan ontlopen. Het komt vanzelf in ons voedsel terecht helaas.

Een paar foto’s van je gebit is geen probleem, weinig kilovoltage en ampères. Zij beschermen zich tegen de strooistraling omdat zij genoeg gaan vangen gedurende hun loopbaan.

Maar dat is röntgenstraling, die wek je op, één keer schieten, het ketst af op alles wat het tegenkomt en klaar. Weg straling.

Edit:

Dit is dus niet van toepassing op röntgenstraling :slight_smile:

De straling die van de lume afkomt is gammastraling. Ik heb geen idee welke isotoop het is, maar die heeft een bepaalde halfwaardetijd. Die blijft vervallen tot hij niet meer in aangeslagen toestand zit.

Dus zo’n wekkertje kan best nog 30 jaar lang blijven stralen :roll_eyes:

Bron: Een knappe Twentsche knul die vijf jaar lang de beste radiodiagnostische fotograaf van het land was :sunglasses:

1 like

Radium? 1600 jaar halfwaardetijd :smiley: het is echt smerige troep.
Tritium heeft een halfwaardetijd van 12 jaar.

Ik vraag me ook altijd af hoe horlogemakers die aan R of T-horloges werken hiermee omgaan. Even de wijzerplaat uit de kast wippen kan toch niet met radium?

1 like

Waarom niet? Je vangt wel iets, maar je kan ook nee zeggen. Die straling is te zwak om bij je torso te komen hoor, je vangt iets op je handen maar daar kan weinig gebeuren. Het is wel straling, maar die paar puntjes lume doet niks.

Ik heb jarenlang op de OK staan doorlichten bij operaties en ook mijn dosis aan strooistraling wel gekregen. Maar je kan door middel van een metertje wel in de gaten houden wat je vangt.

NB: ik zou niet elke nacht gaan slapen met een radium wekker op mijn nachtkastje :joy:

Had iemand in het gezever gedeelte al geroepen dat alle licht straling is? Er zijn teveel typen straling om rekening mee te gaan houden, je zou gek worden.

Wat @HanDavinci zegt: de intensiteit en de duur van blootstelling doen het hem. Het lijkt wel geluid. :grinning:

2 likes

Hmm, oké… ja en het is geloof ik ook maar de vraag of de straling sterk genoeg is om door je kleding en/of huid te komen, correct me if I’m wrong. Maar ik doelde eerder hand-mond (of oog? even wrijven) contact of inhalatie door luchtbesmetting. Dan ben je denk ik verder van huis. Het zal voor een enkele keer misschien geen zoden aan de dijk zetten maar tegen de tijd dat je 20 van die dingen geserviced hebt…
image

Dit is ook niet echt van toepassing. Het is een stralingsbron, het zend zeg maar (bijvoorbeeld) 20cm om zo’n wijzerplaatje heen uit. Dus met je handen binnen die 20 cm wordt je eraan blootgesteld, maar niet besmet.

Ik begrijp het. Maar als je die stralingsbron dus aan je handen krijgt en je het zo binnenhaalt, of het verstuift een beetje bij het neerleggen van de wijzerplaat (of het zat al in stofvorm aan de binnenkant van het horloge, waardoor het vrijkomt bij het openen), dan zit het gelijk in je door inhalatie. Dan zal het effect waarschijnlijk alsnog te verwaarlozen zijn maar dat was mijn punt, de afstand is namelijk 0 in zo’n geval.

1 like

Ah ik snap je. 50 jaar oud Radium zou zo maar poeder kunnen zijn. Dan heb je gelijk, maar ik geloof dat het inderdaad te verwaarlozen valt.

Misschien hebben horlogemakers er wel iets voor. Een soort van zuurkastje ofzo met afzuiging waar ze in kunnen werken.

Ik kant niet echt linken, maar @roberto heeft ook eens een topic gemaakt met een interessante link van @vouwfietser naar tritium e.d.

1 like

En hoe zit het dan met 20 magnetron maaltijden? Of 20 GSM gesprekken? :grin: wellicht 20 minuten zichtbaar UV op de wallen?

Je zou een boek over cosmologie kunnen lezen om te chillaxen. Dark matter and the dinosaurs bijvoorbeeld.

Dat iets me interesseert maakt niet dat ik niet relaxt ben. Is gezonde nieuwsgierigheid niet ok dan? Ik vroeg me gewoon af hoe horlogemakers met deze risico’s omgaan.

Nou excuseer me even, ik moet nieuwe aluhoedjes vouwen voor mijn familie.

Wanneer komt er een bundel uit van deze hoogstandjes? :wink:

ach ja alles hou risico in en, zeker ook roken … als je tabak verbrand …komt er ook poloniuim 210 vrij… Een milligram polonium-210 (210Po) zendt evenveel alfastraling uit als 5 gram radium. Dat maakt vooral 210Po – de meest voorkomende isotoop van polonium – een gevaarlijk materiaal. halfwaarde tijd 138 dagen… als je constant rookt speel je op de roulette … :slight_smile:

Yasser Arafat hebben ze er wel mee om het hoekje geholpen …

1 like

Hier meer informatie:

1 like

Ik heb een horloge ( tritium tubes) straling: 1 Giga Becquerel.

1 gigabecquerel =
27.027027 millicuries

Voor piloten is een grens van 20 millisievert per jaar ingesteld. Ook door wat we consumeren krijgen we straling binnen: dertig sigaretten per dag is gelijk aan driehonderd röntgenfoto’s.

Is het Seiko Lumibright, waar deze horloges rijkelijk van zijn voorzien ook straling?