Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Dat waren een paar flinke tegenvallers, maar gelukkig helemaal goedgekomen, een zeer leerzame ervaring zullen we maar zeggen. Je hebt er een prachtig horloge van gemaakt, Wilbert.

1 like

Ik heb vanmiddag aan de Elinco gewerkt. Ik heb op de bracelet een tweede laag goud gelegd; de veer was gebroken, dus die is ook vervangen. Jammer genoeg is van het escapewiel het tapje afgebroken en de tierritveer is stuk. Dus het loopt nog niet, maar dat komt wel goed.
Cal. ETA 1080

20 likes

Wat een transformatie. Prachtwerk hoor. Een ETA 1080 is nog wel te vinden inderdaad, komt wel goed.

1 like

Geweldig mooi gedaan, :ok_hand:

1 like

Dankjewel Michel, is me ook meegevallen. Als we kijken naar de krassen in de oude situatie, had ik ook verwacht dat de krassen duidelijker zichtbaar zouden zijn, maar dat is niet het geval. Ik zag al toen het chroom en het nikkel waren gestript dat de kast er best goed uitzag, vandaar het idee om het te vergulden zonder opbouw van koper. Ik heb na het strippen van de lagen chroom en nikkel de kast over de polijstborstels gehaald en daarna direct nikkel op de messingkast gelegd en daarna palladium en goud. De bracelet heb ik vandaag een tweede goudlaag opgebracht. Gisteren was het al te donker om het goed te zien, dus vandaag afgemaakt.

2 likes

Dankjewel LVA, ja, onderdelen zijn makkelijk aan te komen voor een 1080 uurwerk. Misschien koop ik een donoruurwerk als de tieretteveer daarvan in orde is en het escapewiel. Afzonderlijk van elkaar kopen, dan ben ik al duurder uit dan met een donoruurwerk.

Deze is erg goed gelukt @Macx
Een gouden kast past ook goed bij de gouden wijzers en de wijzerplaat.

3 likes

Dankjewel hoor, ik heb geen koper gebruikt, omdat de kast na het strippen er verrassend goed uitzag. Mede daardoor kwam ik op het idee om misschien de kast en het bracelet te vergulden. Het zou goed passen bij de goudkleurige wijzers en cijfers, en mijn bedoeling was om dan het goud een iets lichtere kleur te geven. Volgens mij is het iets lichter, maar het had nog iets lichter van kleur mogen zijn.
Er moet nog een doekje overheen, nu is het nog te vers, maar na het weekend een beetje oppoetsen, wordt het misschien ook wel iets lichter.

3 likes

Mooi geworden @Macx :ok_hand:t2:

1 like

Dank je Arie.

Prachtig resultaat ! :ok_hand:t4:

1 like

Project afgerond :heart_eyes: lag al een tijdje te wachten om afgerond te worden mede door een tirrete veer die moeilijk te vinden was online. Zeer veel werk aan gehad maar extreem veel voldoening uit gehaald! Centre rad juweel was 800 ste van een millimeter naar buiten verplaats. Veer brug gat kleiner gemaakt. Centrum rad kleiner gemaakt was zeer veel speling. Glas gepolijst met de hand. En volledige service beurt uitgevoerd. Eigenlijk zou ik de tappen nog willen polijsten maar ik heb nog geen jacot lathe. Dat is de volgende stap voor mij.
Al met al zeer blij met het resultaat van deze Marvin 560. Ga hem te koop zetten voor 250€

16 likes

:+1:t4:

1 like

Goedenavond, vanmiddag begonnen aan de NA een Tissot 27B-21
Waarom nu eerst dit horloge? Omdat ik er aardig wat voor heb neergelegd en het niet goed loopt. Ook het opdraaien gaat heel zwaar, dus mijn vermoeden is dat er roest bij het keyless gedeelte aanwezig is.

27B-21 Met vijf wielen, nog niet eerder dit type uit elkaar gehad.

Roest is aanwezig bij het keyless gedeelte.

Waarom zitten deze twee wielen aan elkaar vast?

Moet je toch gewoon met de pincet van elkaar los kunnen krijgen?

Ik heb de twee wielen losgekregen, mijn vraag: bij het monteren van de wielen, hoe gaat dat is zijn werk?
Ik heb een stevige voorbehandeling gedaan om de roest te verwijderen en alles in de Elma gehad.

6 likes

Voor het verwijderen van zo’n rad heb je eigenlijk Presto nr. 3 nodig:

Monteren doe je met een triebniet of een wijzeropzetter.

8 likes

Aha, het is de eerste keer dat ik dit op de werkbank heb liggen. Ik had al een YT filmpje bekeken, ik zag daar dat het met een pincet eraf gehaald werd, dus ik dacht al: bij mij zaten ze vast aan elkaar. Hoe hoort het nu eigenlijk? Maar dan zitten ze dus aan elkaar vastgeklemd. En met erop zetten, moet je dan weer wat druk geven, zoals bij een minutenpijp?

1 like

Rad zit inderdaad alleen geklemd, dus je zult wat steviger moeten duwen om hem er weer op te krijgen. Maar wel opletten dat je hem niet klem tegen de kloof drukt, hij moet onder alle omstandigheden vrij blijven lopen van de kloof.

3 likes

Ja dit is echt een must have!!
Er is overigens ook nog een variant voor 6 spaaks wielen.

2 likes

Nou je hebt wel eer van je werk…

2 likes

Is wel een fijne om te hebben inderdaad. Al is het evenwel nog wel eens een beetje gepiel als de kloof een rare vorm heeft, dan lukt het niet goed om beide voetjes tegelijk op de kloof te laten steunen.

2 likes