Ik probeer hier voor iemand een horloge te redden. Aan de wijzerplaat zijde is nogal wat schade door roest en hierdoor krijg ik een schroef van de veerton kloof niet los. Heeft iemand een donor of losse platine met veerton kloof? Graag wel met hetzelfde shock systeem. AS 984 uurwerk.
Mooi uitgebreid systeem
Ik zie op die kleine foto niet goed hoe uitgebreid de waterschade is. Een beetje roest is niet erg, zolang de boel nog maar los wil ![]()
Ik heb maar even geprobeerd toendertijd maar zat ook muurvast. De wijzerplaat beloofde niet veel goeds.
Maar ik vond het een te toffe wijzerplaat/kast/wijzers om als schroot op te geven, dus hij ligt nog in de “als ik ooit eens tijd heb” bak ![]()
Kop van de schroef eraf boren, dan kun je de boel verder demonteren; vastgeroeste stuk kun je na demontage uit de platine verwijderen met aluin.
Of alles eraf halen wat er nu al af kan, en dan de rest in de ultrasonic. Hopen dat het los komt.
Ik was al bezig met uitboren, totdat mijn boortje brak
Ik zal eens kijken waar ik dat aluin kan krijgen. Ken het wel, maar heb het niet ![]()
Ik heb het bij de drogist gehaald.
Let wel op dat alles van staal oplost, dus je moet zorgen dat er verder geen stalen onderdelen meer op je platine zitten ![]()
LVA, Welk programma gebruik jij waar dit screenshot uitkomt?
Zelf gebruik ik MyCollections om het overzicht een beetje te bewaren, werkt redelijk maar misschien is dit ook wel wat?
Ah, zelf iets ineengeflanst. Klein programmaatje dat via CGI een single-page website rendert. SQlite backend, mapje met fotos, mapje met thumbnails, klaar.
Vandaag ben ik begonnen aan een horloge, gekocht op Vinted, met de bedoeling het op te knappen, ik liep al een tijdje met het idee om de kast en de bracelet te vergulden met een lichtgoudkleurige elektrolyt.
Ik heb hier een vloeistof Gold Weisser om het op de gewenste kleur te brengen.
Ik moet nog even de bijsluiter lezen. Intussen zijn de kast en de bracelet voorzien van een nikkellaag.
Het is voor mij een leerproces, vandaar dat ik het ga vergulden om ervaring op te doen met bracelets vergulden en dan ook met de kleur die ik in gedachten heb.
Hier ben ik bezig met het vernikkelen van de RVS bracelet.
Dank voor het aanbieden
Ik heb waarschijnlijk niet veel meer nodig. Vandaag de schroef uitgeboord en de kloof eraf gekregen. Kwam het restant van de schroef mee met de kloof. Gelukkig is het schroefdraad in de platine in orde. De schroef was waarschijnlijk al voor een groot deel weg geroest
Morgen het uurwerkje weer opbouwen. Ik heb waarschijnlijk nog wel een nieuwe stift nodig.
Wow heel netjes gedaan! Heb je de de kast gepolijst?
Ja ik heb alles gepolijst… maar niet te lang om ronding van de lijnen te voorkomen.
Deze prachtige 7005 uit 1968 is me dierbaar geworden na wat pechgevalletjes, leerzaam ook😊. Inmiddels heb ik ruim 30 7005-jes. En dit model, de 8000, wordt eigenlijk mijn favoriet, vaak de bijnaam gegeven “baby King Seiko”.
Hij heeft een drukdeksel, in tegenstelling tot de latere 7005-modellen, die een schroefdeksel hebben. Het drukdeksel maakt de kast nog slanker, maar 9,5mm inclusief glas.
Toen ik hem opknapte haalde ik glas en lunette eraf om het allemaal schoon te maken. De lunette hoeft er niet echt af bij deze modellen want het glas zit in de kast vast en niet onder de lunette. Toen de lunette er weer op zat ontdekte ik dat hij gebroken was, heel jammer want hij valt er dan gemakkelijk af.
Dus ik kocht een nieuwe NOS lunette, en voor de zekerheid ook een wrakje van hetzelfde model waar de lunette nog goed was.
Bij het erop zetten van de nieuwe lunette maakte ik de domme fout om het deksel niet van de kast te halen (en het uurwerk eruit). Nou kan dat misschien nog wel als je het deksel dan maar op de rand ondersteunt. Dat deed ik niet… Na een zacht klikje zat de lunette nog los en het deksel lag ook ineens los onder het horloge.
Met een klein barstje in de rand, het was de stevigheid kwijt en wilde niet meer vast zitten.
Gelukkig was het wrakje maar 3 maanden jonger dan het model dat ik aan het opknappen was, ook uit 1968. Het uurwerk was verroest maar het deksel was nog prima en dat zit er nu op. Blijft eeuwig zonde, want deze deksels heb ik nog nooit los gezien. Ze zijn veel kwetsbaarder dan de schroefdeksels.
After all, een prachtig horloge dat toch nog een goed geheel is, en nu weer in voortreffelijke staat.