Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Het is een impulssteentje, ik weet niet hoe je dat noemt, maar het zorgt ervoor dat de palletvork heen en weer gaat.

Oei, het impulsjuweel :sweat_smile: ja, dat kan wel, als die intact is. Moet je shellack hebben, en dan gericht verwarmen - geen grap op een balans. En dan moet die op de goeie diepte zitten, en goed recht. Niet onmogelijk, verre van simpel. Eén keer gedaan zelf, dat ene akkefietje duurde langer dan de rest van het uurwerk samen. Shellac draden trekken, en microscoopwerk. Was toen nog altijd niet perfect maar ik was allang content dat het überhaupt werkte.

3 likes

Daar heb je een leuke klus aan. De juiste plek lijkt wel aangegeven.

De spiraalveer ziet er ook niet heel lekker uit.

2 likes

Shelack heb ik hier liggen, nog nooit gebruikt, ooit eens besteld.
Dus dan de balans demonteren en terugplaatsen. Ik zie geen shellac-resten.

Die heeft inderdaad een duwtje nodig, maar zou met één correctie in het begin moeten kunnen lukken denk ik. De lussen zelf zien er nog mooi uit alvast.

Ahja, cfr dat impulsjuweel: ik denk dat ik de mijne langs de onderkant heb vastgemaakt - juweel gaat door het plateau heen dacht ik, en aan de onderkant is een beetje te slordige tik shellack minder problematisch. Loopt ook mooi naar beneden dan, capillair. Ik weet niet meer waar ik die aanpak uit gehaald heb, een van de boeken wellicht.

1 like

Wil je uitleggen hoe je dat verwarmt? Stolt het snel? En waar smeer je dat op? Op één kant?
Ik heb hier ook een hete-lucht-apparaat om te solderen, maar ik weet niet of je daar de shellac ook mee kunt verwarmen.

1 like

Je hebt griezelig dunne stukjes nodig, een haar dik ofzo. Ik heb een stukje op een verwarmplaat gelegd; ik heb/had zo’n Bergeon verwarmingselement maar die die je gebruikt voor galvaniseren kan dat evengoed, met een plaatje koper tussen om de rommel te beperken. Het smelt al bij een graad of 70 dacht ik. Eens het een druppeltje gesmolten shellack is, een tandenstoker in dippen en zachtjes wegbewegen, dan trekt het draden shellack uit die onmiddellijk stollen in de lucht. Da’s de dikte die je nodig hebt. Paar lengtes draad verzamelen zo.

Daarna het plateau zelf opwarmen met de steen in min of meer de juiste positie - ik weet niet meer of ik dat met een lage temperatuur soldeerbout gedaan heb, waarschijnlijk wel. Onder de microscoop dan zo’n haartje shellack het plateau laten aanraken aan de rand van het impulssteengat, smelt onmiddellijk en trekt tussen steen en metaal. Daarna een paar rondjes terugzetten, kijken of die goed staat, en om te corrigeren terug opwarmen zodat je de steen kan duwen in de nodige richting.

Geklooi sowieso, en ik geef geen enkele garantie dat dit is hoe het moet volgens de regels van de kunst. Professionals met beter inzicht? :sweat_smile:

3 likes

Niet precies wat je zoekt maar wel wat over shellac uit mijn handboek.

2 likes

Heel veel dank voor de uitleg, wordt van harte gewaardeerd. ik weet nog niet of ik eraan begin. Ik heb hier wel meer 1188 uurwerken; misschien haal ik wel een andere balans ergens uit. Deze is van een hele mooie Atlantic Worldmaster, waarvan de veer is gebroken. Ik dacht even een andere veer erin te zetten, kom ik dit probleem tegen.

2 likes

Hartelijk dank, Derk, altijd leuk en leerzaam om te lezen.

1 like

Leuk klusje ik heb het vorig jaar december gedaan bij een vintage dames Le Coultre
Ik heb eerst de plateau van de balans gehaald en toen de plateau steen geplaatst en dan alles terug monteren.
De schellak niet inderdaad aan de bovenkant van de plateau geplaatst worden en dat gaat eigenlijk alleen als je de plateau loshaalt.

Succes met de reparatie

2 likes

Bedankt Jeroen, ik ga het zeker proberen om het te repareren. Ik ga wel even zoeken naar een andere balans. Als ik die heb gevonden, geeft dat rust en komt de reparatie ook wel in orde.

1 like

Ik heb even een andere balans genomen, zodat ik verder kan gaan met de veer.
Ik heb deze Atlantic pas een paar weken binnen en ben benieuwd hoe het loopt.

Even kijken of er iets bijzit

6 likes

Loopt erg beroerd, morgen een servicebeurt.

Eeste keer een horlogekast een nikkel laag gegeven. Niet slecht voor een eerste keer… Volgens mij te kort in z’n badje laten sudderen :grinning: Ik vind het nog erg dof uitzien… Misschien een chroom badje.

19 likes

Ik vind hem erg mooi geworden. Netjes.

Dank je :grinning:

zou je hiervoor ook geen in IPA opgeloste shellac kunnen gebruiken? Deze verhard weer na het vervliegen van de IPA?

Heb ik nog al gehoord, maar eerlijk geen idee. Zou zomaar kunnen, de vraag is hoe snel zoiets uithardt en of dat helemaal uithardt of er een restfractie in blijft zitten die het rubberiger maakt dan je zou willen.

1 like