![]()
![]()
Voor een eerste keer is het niet slecht. Bij nikkel is het belangrijk dat je de ampère niet te hoog zet, als het te hoog staat, veroorzaakt dat een matte kleur. Beter is het om zo rond de 0,12 af te stellen. Dan kun je het er een minuut of 12 in hangen en komt het er blinkend uit. Na de nikkellaag zou ik er wel een chroomlaag opzetten, alleen nikkel, dan wordt het weer snel dof en moet je weer gaan poetsen, en het is slecht voor de huid.
Paar uurtjes terug dit horloge opgehaald uit de pakkettenautomaat. Gelijk even ultrasoon gereinigd, een nieuw glas en een ander bandje.
Er zit een Felsa 1560 in.
Bedankt Serge.
Dank je! Ik ga een chroom laag doen heb geen zin om elke keer te gaan poetsen. Ik ga een lage Ampère instellen volgende keer bedankt voor de tip ![]()
Maken dat je genoeg afzuiging voorziet, werken met chroom geeft zelfs bij beperkt gebruik dampen af die je écht niet in je huis wil. ![]()
Ga ik doen dank je voor het advies ![]()
Niet per se meer, er zijn tegenwoordig ook chroom-elektrolyten die niet op cyanidebasis zijn, maar je moet inderdaad wel opletten wat je koopt.
Ik zou even zoeken naar cyanidevrije elketrolyt, @Macx weet wel welke je hebben moet.
Zelfs zonder cyanide krijg je vrije chroom radicalen, dacht ik. Maar ik heb zelf geen chroom-gereedschap in huis (gestopt bij nikkel) dus het zit ver in het geheugen ![]()
Ja het chroom zelf is ook een dingetje, maar ze gebruiken tegenwoordig chroom III in plaats van chroom VI. Dat is wat minder problematisch dacht ik:
Als je chroom gaat leggen, dan de ampère tussen de 0,08 en 0,12 zien te houden. Mag dan ook ruim een minuut of tien in het bad hangen, dan laten drogen en de volgende dag oppoetsen.
Allerbelangrijkst is niet met je blote vingers aanraken, altijd zeer goed ontvetten en dan afspoelen met demiwater en in de conditioner leggen voor één minuut en dan weer afspoelen met demiwater en dan in het bad hangen voor een minuut of tien. Het afspoelen met demiwater doe je het best met een spuitfles; dat bespaart demiwater.
Ik bestel mijn spullen bij Betzmann Real Gold in Duitsland. Waarom daar? Zeer uitgebreid assortiment, duidelijke uitleg, zeer snelle verzending.
@LVA @wbcoupe @Macx
Ik heb het in Duitsland besteld
hopelijk snel onderweg. Ik ga het voor de zekerheid in de tuin doen geen risico in huis. Dank jullie voor de tips waar ik mee aan de slag kan. Als het gelukt is post ik de foto’s anders klop ik bij aan voor hulp ![]()
Dit was een leuk klusje. Deze handopwinder zat niet goed in de kast, en deze was erg smerig. Schoongemaakt en glas even met PolyWatch opgewreven. Wijzerplaat was ook erg smerig, maar die kon ik met rodico schoonmaken.
Ik had eens eerder een 7000, maar die kreeg ik haast niet opgewonden omdat de kroon erg klein was, ik kreeg er geen vat op. Deze heeft een fijner knopje, maar toch te glad. Als ik hem goed bekijk is die gewoon versleten door het vele opwinden.
Het blijkt dat enkele 2206 damesmodellen dezelfde kroon hebben als dit horloge. Ik heb er een besteld op eBay, in de hoop dat ik daarmee dit horloge gemakkelijker kan opwinden.
Heel apart dat Seiko kennelijk helemaal geen moeite heeft gedaan om dit uurwerk platter te maken: achter de wijzerplaat is een lege ruimte, al zit er geen datumring.
Jammer genoeg vergat ik een foto van de voorkant van het uurwerk te maken. Maar dat komt nog wel een keer, als de nieuwe kroon er is krijgt hij een servicebeurt.
Edit: en ik zie een schroef ontbreken
…en de overbrenging met drie tandwieltjes zal ook wel wat energie kosten bij het opwinden… Dat zal dan lichter lopen na een schoonmaak- en smeerbeurtje.
Hoeft niet buiten te doen, er komt praktisch geen damp vanaf. Je kunt een afzuiging aanzetten of het raam op een kier.
Dit tijgeroogje van Orient wachtte al lang op een beurtje. Vandaag maar eens begonnen.
De zoektocht naar een nieuw glaasje moet nog beginnen, maar de verende ring onder het uurrad is in elk geval niet kwijt: een creatieve manier om het te bewaren als men vergat het aan te brengen alvorens de wijzerplaat te monteren😂
Het uurwerk lijkt sprekend op de Seiko 7005, maar de automaatmodule ziet er anders uit.
De balans belooft niet veel goeds…en die kan ik inderdaad wel opgeven, vrees ik.
De regelsleutel is ook niet veel meer van over.
Verder lijkt het uurwerk in orde, en gaan we dus op zoek naar een nieuw glas en een andere balans. Misschien kan ik de brug houden.
Naar ik wel eens gelezen heb, heeft Orient dit type uurwerk, wat de basisonderdelen betreft, in licentie van Seiko geproduceerd, en past een Seiko 700x balans misschien gewoon. Maar er slingeren hier ook nog wel wat Orient donors rond…
Wordt vervolgd!