Ik vind de volgende Audemars Piquet schitterende horloges, maar erg onbereikbaar…
Dit in vergelijking met Rolex bijvoorbeeld
Nog duurdere marketing of een directie die meer graait.
Hier zal je gedeeltelijk je antwoord vinden.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OFwncagQWYE[/video]
Alleen de band al gaat een hoop werk in zitten, en Audemars Piguet is een van de meest prestigieuze merken samen met Patek Jeager-Lecoultre en Vacheron Constantin, Dat zal natuurlijk ook de prijs bepalen.
Zoals je ziet wordt zo’n klokje is niet even in elkaar gezet op een maandagmiddag…
Maar ben bevooroordeeld want ik ben best wel een grote fan van de Royal Oak.
Groeten.
Noel.
dreski Schreef:
Nog duurdere marketing of een directie die meer
graait.
Maar kwa techniek en afwerking?
Kan je die vraag niet bij meerdere merken stellen? Natuurlijk zit er verschil in materiaal en afwerking en service maar rechtvaardigd dat de prijs die ze ervoor vragen… Zolang de klant het slikt en blijft betalen, leeft de mythe voort. Er zijn mensen, die per se gezien willen worden met een horloge waarvan de buitenwereld weet dat die 15000 euri kost.
n visser Schreef:
Hier zal je gedeeltelijk je antwoord vinden.
Zoals je ziet wordt zo’n klokje is niet even in
elkaar gezet op een maandagmiddag…Maar ben bevooroordeeld want ik ben best wel een
grote fan van de Royal Oak.Groeten.
Noel.
Ik heb 't filmpje ook even bekeken. en… ik ben dus absoluut geen fan van de Royal Oak…
Maar… als je dan even kijkt HOE zo’n AP RO wordt gebouwd… er vallen me wel wat dingetjes op… de bezel… waarom wordt ie niet op een 2-spillige draaibank gemaakt?.. ze doen het wel slim door em “op zijn kop” te draaien… dus eerst de achterkant zolang het materiaal nog vast zit aan het ruwe stuk rondstaf… , zo heb je een stabiele opspanning voor de meest nauwkeurige kant… de voorkant van de bezel hoeft niet nauwkeurig te zijn… alleen maar mooi… zouden ze met een 2spillige draaibank werken… dan kunnen ze em in de machine bij het afsteken overpakken, en kunnen ze de kopse kant nadraaien… dan hoeven ze em naderhand niet meer te frezen, en is het oppervlak al meteen een stuk gladder… maar dat even terzijde…
als je dan vervolgens ziet hoe ze met de hand worden geslepen en gepolijst… ik weet wat het is… ik maak ook wel eens een horloge kastje…
de “Wafelijzer” wijzerplaat vind ik ook niet mooi… maar wel knap hoe ze dat maken… in plaats van rechttoe-rechtaan guilloché aan te brenge, doen ze het circulair, en slijpen ze de topjes van de vierkantjes naderhand glad… zodat het cirkelpatroon ertussenin behouden blijft… heel mooi gevonden…
Dan het manufactuur kaliber… als je al ziet hoeveel werk er in zo’n kast zit… dan kun je je wel voorstellen hoeveel werk er in een kaliber zit… Veel… Heel veel werk dus
en dan … inderdaad… de band… geen gevouwen bandje… maar alles uit massief materiaal… handmatig geslepen… één verkeerde beweging en je kunt die schakel weggooien… dan worden de pennen er met een Laser in gelast… pittig klusje… ik heb in het verleden laserlas mallen gemaakt… dat moet echt spatzuiver… zeker als je bedenkt dat een horlogeband iets van 2-3 mm dik is…
dan de afmontage. wijzerplaten voorzien van Appliqué… priegelwerk tot en met… de details… en… één verkeerde beweging… en je wijzerplaat is naar de gallemiezen…
Dat alles bij elkaar opgeteld… ja… daar zitten heel wat manuren in… kan me wel voorstellen dat ze niet goedkoop zijn… daarnaast betaal je natuurlijk ook mee voor de naam… maar dat heb je met alle “Grote” merken…
mijn Conclusie… ik vind ze niet mooi, maar wel mooi gemaakt…
-ej- Schreef:
Pfffff heb je mm weer met zijn marketing. Ga
lekker met je casio spelen en blijf dan weg uit
dit soort topis.
En blijf je dan zelf ook weg? Want je voegt geen spat informatie toe aan de topic.
Over hoe luxe-merken hun prijs bepalen:
Vahalis Schreef:
Ik het filmpje helemaal gekeken interessant hoe het allemaal tot stand komt en de gedachte erachter.
Bedankt voor het delen!(tu)
Groeten.
Noel.
Dus zat Dreski er niet echt naast …ondanks je felle reactie.
Er is ook niks mis mee om een gevoel te kopen anders zouden we allemaal dezelfde grijze muis zijn en de wereld maar saai. Daarnaast is het de mens eigen om zijn emotionele aankopen achteraf voor zich zelf te rationaliseren. Niets mis mee…Wat is marketing toch een geweldig vak!
De getoonde AP’s vindt ik overigens prachtig en het filmpje vond ik zeer interessant.
Bedankt hiervoor.
groetjes Lenno
Wedervraag aan de Casio G-shock fans; waarom betaal je voor de ene Casio G-shock 100,- en voor de ander bijna 500,- Productiekosten blijven toch ook gewoon hetzelfde? Of zit hier soms ook een stukje marketing achter? (spike lee etc.)
Hoi Hamiltonfan,
Exact dezelfde vraag stel ik me al een half jaar ongeveer.
Vroeger vond ik de RO één van de meest lelijke horloges met een “jaren 80” hoekige kast. Totdat ik op een feestje iemand tegen kwam met een RO om z’n pols, je oog valt er gewoon meteen op, je weet het: dit is een bijzonder horloge! Die magie in real life wat foto’s nooit kunnen brengen.
Overigens had ik datzelfde bij de eerste Planet Ocean, GMT Master 2 en Explorer 2 ook.
Ik ben me sindsdien gaan inlezen en de fascinatie voor de RO is steeds groter geworden. Maar ja, waar een klokje van 5000 nog haalbaar is worden bedragen rond de 15000 me toch echt wel te dol. Dat is voor gewonen stervelingen gewoon echt niet haalbaar. Ik heb me dus neergelegd bij de grail van 5k waar ik heel blij mee zal zijn, maar als ik die filmpjes zie en de uitleg over het bouwproces van Arie lees…, potdikkie dromen blijf je houden!
Gr. Erik
Met niet haalbaar bedoel ik dat 15000 een substantieel percentage van menig inkomen is. Maar je hebt gelijk, tuurlijk is het haalbaar. Ik denk trouwens dat er minder mensen een auto van 20000 kopen dan jij denkt. Gros is geleased. Maar dat is misschien meer voer voor het forum van Autoweek.
-ej- Schreef:
Ik zie niet in waarom jij je daar mee moet bemoeien.
Jij niet, ik wel.
Vahalis Schreef:
Leerzaam filmpje dat weer eens aantoont dat in het luxe segment een zeer groot deel van de prijs voor gebakken lucht wordt neergeteld…
Cornelius Schreef:
Vahalis Schreef:
Leerzaam filmpje dat weer eens aantoont dat in het
luxe segment een zeer groot deel van de prijs voor
gebakken lucht wordt neergeteld…
Niet alleen in het luxe segment…
Ingersoll_Fred Schreef:
Als tegenprestatie voor jouw wijze inzicht,
Vahalis, kan ik thans dit forum
met een goed gevoel gaan verlaten .
Nu maar weer wachten op de onvermijdelijke reïncarnatie.
Ik snap m ook niet ej.
En bovendien denk ik dat Dreski een aardig eind gelijk heeft.
Buiten het feit dat men uitstekende uurwerken en dergelijke maakt hangt er een heel groot gedeelte gebakken lucht omheen.
My two cents.
Elf.
Ja natuurlijk.
Elf