Tuurlijk wel!
Jazeker wel!
Mijn Omega De Ville Hour Vision !
Schitterend model met saffier kast, waardoor zijaanzicht op het uurwerk
Was volgens ook het eerste 8000 uurwerk van Omega
Mijn ‘onverwachte’ Holy Grail! ![]()
De Giugiaro wordt de Ripley genoemd omdat zij zo’n ding om had.
Klopt had ik al vermeldt
Handje vol Seikos in “alien” denk aan de Ripley 7A28-7000 en Seiko M516 Voice Note in Ghostbusters, Hamilton X-01 in 2001 in A Space Odyssey
Zo vind ik alle Spring Drive bijzonder omdat het het enige uurwerk is wat echt traploos glijdt en niet tikt.
En accutron.
Nietes
Ik lees nu in verschillende artikelen verschillende dingen… Maar goed, het is in ieder geval een mooi verhaal toch?
Hoezo die komen toch allemaal hiernaartoe.
Kijken hoe laat het is!
Maar hoe moet ik nou naar Warschau?
Zeker. De techniek, het vakmanschap, design en het verhaal maken wat mij betreft een bijzonder horloge. De verhalen zijn vaak toeval denk ik maar maken het geheel.
Mijn Snowflake is echt een van mijn ‘grails’. Gelukkig kan ik genieten van iets puur mechanisch tot super accuraat elektronisch. De aandacht die uitgaat naar een Grand Seiko quartz uurwerk is ook gewoon bijzonder.
Bij Cousteau moet ik altijd meteen aan IWC denken.
Bij Cousteau moet ik altijd meteen aan IWC denken.
Ik denk bij de naam ‘Cousteau’ alleen maar aan de duikreportages van die beste man.![]()
Jij wint!
Dan moet je wel bijna alle horloges van Herma uit hun Calypso-serie in je collectie hebben.
Ehm, nee waarom zou ik? We gebruiken al even geen horloges meer maar duikcomputers. Ik draag zelf nog wel een horloge erbij als backup omdat ik ooit een keer een storing had op m’n computer waardoor ik een duik moest afbreken. Privé gebruik ik de Garmin Descent X50i, van de baas heb ik een Ratio IX3M 2 tech+ voor het werk (ben offshore lasser).
Is er hier dan niemand die horloges bijzonder vindt omdat het ontwerp bijzonder is? Of de techniek? Zo vind ik alle Spring Drive bijzonder omdat het het enige uurwerk is wat echt traploos glijdt en niet tikt.
Duh! Natuurlijk wel!!! Zeker de nieuwe innovatie bij GS met de recent geïntroduceerde Spring Drive UFA SLGB001 en SLGB003 laat me ernstig kwijlen. Maar dat is niet de enige reden waarom ik kies voor een bepaald horloge. Heritage, het verhaal erachter, allemaal zaken die de hobby en de keuze voor een bepaald horloge spannender maken omdat je er daardoor iets mee hebt. Ik heb dat met het merk Doxa en Jacques Cousteau bijvoorbeeld, omdat die man enorm veel voor mij betekend heeft in de keuzes die ik heb gemaakt in mijn leven. Niet zo zwart/wit denken dus. Het is de kers op de taart zoiets, niet de reden waarom je onherroepelijk kiest voor iets. ![]()
Dat is aan je opvoeders om je weerbaarder te maken in de grote mensenwereld en te vertellen hoe dat nou echt zit met Sinterklaas en zo.
Niet de taak van een wildvreemde op internet.
Is er hier dan niemand die horloges bijzonder vindt omdat het ontwerp bijzonder is? Of de techniek? Zo vind ik alle Spring Drive bijzonder omdat het het enige uurwerk is wat echt traploos glijdt en niet tikt.
De hier genoemde Hamilton Ventura is bijzonder omdat het een uniek en iconisch ontwerp is (de Hamilton Pulsar en Seiko Ripley ook, trouwens) wat sowieso al een bepaalde Zeitgeist vertegenwoordigt zonder dat ze daar een bekende drager voor nodig hebben.
Zeeeeeker wel. Zo ben ik het 100% met je eens dat Spring Drive extreem gaaf is. Wil er een hebben omdat het technisch supercool is, en in uitwerking prachtig mooi zoals de wijzer glijdt over de plaat. Meerdere om de pols gehad, maar nog niet degene kunnen vinden die qua design echt aansluit bij me. En er komen ook zoveel verbeteringen zo snel uit dat ik mezelf betrap op afwachten. Eerst was er die 5 days SD, nu de UFA, etc. Grand Seiko blijft de grenzen verleggen en pushen op zowel mechanisch, quartz als hybride uurwerken en hebben alles in huis om dat te doen: vind dat echt een inspiratie ook omdat het vrijwel uniek is de wereld van horloges.
Verder laat ik me vaak aantrekken tot voorbeelden van vakmanschap. De urushi dials van Kurono vind ik dermate prachtig samen met het ouderwetse design dat ik wild overbetaald heb voor een Miyota Japanner ![]()
AnOrdain dat helemaal vanuit niets zichzelf leerden om grand feu emaille te maken kon ik ook niet weerstaan.
Daarnaast militaire horloges met hun spartaanse en functionele design blijf ik mooi vinden omdat ze gebouwd zijn als tools. Nog steeds met de nodige romantiek (anders zou je gewoon alles in Quartz doen). Denk aan een Heuer 1550SG of bijvoorbeeld wat CWC maakt, die het destijds overnamen van o.a. Omega.
Als laatste heb je nog de bijzondere producenten van uurwerken, zowel qua complicatie als afwerking. Patek, Lange en alle kleinere huizen: teveel om op te noemen.
Ga dat maar eens aan Iraniërs, de bevolking van Vietnam, de Palestijnen, bewoners van de Centraal Afrika, Afghanen, Egyptenaren, de mensen van El Salvador, Irakezen, en heel veel anderen uitleggen.
Wat je eigenlijk bedoelt is dat het de horloges van de stoottroepen van BlackRock zijn.
Maar goed, gegeven de reacties hier kunnen we concluderen dat de vraag van Fratello (verkopen lulverhalen nog steeds horloges) wel met een ja beantwoord kan worden.
Fair enough. Deel die mening niet per se, maar het is wel een interessant punt: hoe maak jij onderscheid in een lulverhaal vs een bijzonder horloge? Om het bekendste voorbeeld te noemen: moonwatch. Daar kan je beide van zeggen: allemaal marketinggelul en tegelijk wel een bijzonder horloge. Wat maakt een horloge bijzonder voor jou?
Dit is -nog- cryptischer dan je originele post, maar helder: ik zal aan pappa en mamma vragen hoe het zit met sinterklaas ![]()
Nietes. Accutron tikt met zestien tikken per seconde.
Dat is niet traploos. En een aanslag op de levensduur van de batterij.
Het ontwerp en de techniek. Misschien de geschiedenis van hoe dat tot stand kwam. Neem nu die Seiko Engineer die 28 jaar aan Spring Drive sleutelde en zelf stierf voordat het horloge uiteindelijk in de schappen lag.
Dat vond ik interessanter dan een NASA medewerker die uit het magazijn een tijdmeter toegekend werd.
Daarom vind ik de Zenith el Primero, Seiko Pogue, en Heuer Monaco ook interessanter dan de Moonwatch. Ik ben geïnteresseerd in horologie, niet in wie er als eerste op een klomp steen in een groot vacuüm heeft gestaan, of waarom NASA procurement een contract met Omega aanging.
Ik doe genoeg aanbestedingen om te weten dat drie kwart daarvan toch geen zuivere koffie is.
een NASA medewerker die uit het magazijn een tijdmeter toegekend werd.
Het verhaal van dit horloge was ook niet de toekenning aan de NASA medewerker maar hetgeen daar aan vooraf ging
maar zoals ze hier zeggen: “Da widde gij ok, Henk”.
hetgeen daar aan vooraf ging
Leg mij maar uit waarom die aanbesteding zo interessant was. ![]()
Nietes. Accutron tikt met zestien tikken per seconde.
![]()
De vintage modellen niet hoor, die hebben een “index” rad met 360 stapjes. Die seconden swooshen.