Ik ben nu eens benieuwd wat een horloge aantrekkelijk maakt voor iemand. Is het hoe het licht speelt op een wijzerplaat. Het merk. Of andere dingen.
Lastig, meestal is het een totaalplaatje. Soort balans in een ontwerp en het materiaalgebruik. Voor mij persoonlijk is dit een topper binnen mijn eigen collectie, ondanks dat het één van mijn goedkopere horloges was.
Kleur van de plaat en secondewijzer, gepolijste kast welke deels is geborsteld is en het bandje dat matched met de plaat maken het voor mij een plaatje om te zien.
Voor mij gaat het over het design/ontwerp, de verhoudingen, de afwerking, de details (waaronder wijzerplaat, wijzers, indexen, materiaalgebruik, …). Ik hou ook wel van originaliteit in een ontwerp. Het is moeilijk om dat echt vast te pinnen op één element. Het volledige plaatje moet kloppen voor mij, maar het is vaak gevoelsmatig.
Onmogelijke vraag.
Die Recraft reeks vind ik zelf ook bijzonder mooi.
Een Rolex logo.
Krassen
Topic kan dicht.
Ga toch krassen, dan win je nog eens wat.
Is wel het belangrijkste denk ik. Dan de vorm van de kast, de afwerking, de wijzers, soort uurwerk, band. Tsja, het complete plaatje dus eigenlijk.
Of die status en aanzien geeft.
Een Breitling logo.
Volgens mij zijn we klaar
Het totale plaatje,
dat kan van dag tot dag veranderen,
tenminste als je ook een ruime voorkeur hebt voor horloges.
als je bv. enkel maar duikers mooi vindt ben je snel klaar
Ik heb een zwak voor retro duikers met een mooie wijzerplaat.
Zoiets, zeg maar.
- x-factor
- diameter range die ik graag draag
- het merk moet me wel iets doen, maar hoeft niet noodzakelijk herritage te hebben.
- kostprijs moet haalbaar/verantwoordbaar zijn.
- moet iets toevoegen in de verzameling.
Verder gaat het om pluspunten maar geen harde eisen:
- speciale wijzerplaat
- Leuke complicatie mag wel
- kaliber die nog niet in de verzameling zit
- bandenslet
- waterdichtheid ivm je geen zorgen hoeven te maken bij het dragen.
- een beveltje hier, een twisted lug daar, opgelegde uurmarkeringen,…
Lekker vaag als ik het zo lees. Zo ben je nooit klaar
Hoezo status en aanzien.
Dus je koopt geen horloge o.dat je die zelf mooi vind?
Combinatie van factoren. Allereerst look & feel. Type, model, merk, vormgeving moeten me aanspreken. Wijzerplaat, kleur en kleurschakeringen, indices en cijfers, lume, wijzers, kastvorm, bezel, kroon, band, etc.
Daarnaast moet het budgettair kunnen en is de prijs/kwaliteit zeer belangrijk, moet het een toevoeging zijn in de collectie en mag ik niet over één nacht ijs gaan bij aanschaf