Wat maakt een horloge vrouwelijk of ouwelijk?

Naar aanleiding van een interessante discussie op de “patek only” thread waar een waanzinnig mooie PP golden Ellipse werd getoond.

Als reactie kwam er wat commentaar binnen die uiteenliepen van “vrouwelijk horloge” tot en met “ouwelijk”. In het algemeen zijn time only dress watches (bij gebrek aan een betere woord) “ouwelijk” en de scheiding tussen een Unisex icoon - wat zowel door mannen en vrouwen gedragen kan worden (Er wordt gerefereerd aan een Cartier Tank, is denk ik het beste voorbeeld) - of een horloge die al in een hokje is geplaatst (zoals wellicht een Golden Ellipse) is best wel moeilijk te maken.

Ikzelf heb zowel sportive horloges als wel dress watches. Complex met maanfase of gewoon time only zonder secondewijzer. Horloges met een diameter van 25mm enz enz. Wat maakt een horloge nou een icoon zonder dat het in een hokje geplaatst kan worden van “vrouwelijk”, “oud geld” of “ouderwets”? Waar moet het aan voldoen wil het een stijl icoon zijn? Of is het gewoon marketing?

Ik trap af met wat foto’s.

8 likes

Nee het is een mening. En een mening is als een anus, iedereen heeft er een…

8 likes

Vindt het mooie horloges. En kan zeker voor een man. En ook best voor een vrouw. Dus unisex zeker niet ouwelijk.

1 like

Trust me. Als dat niet respectievelijk een Cartier en Patek waren, maar gewoon horloges van een huis- tuin- en keukenmerk, had niemand het in zijn hoofd gehaald om die ouwelijke/vrouwelijke goudkleurige dingen te gaan dragen. Noem het marketing, noem het luxemerkenhype, noem het acquired taste. Zo werkt het nu eenmaal. :upside_down_face:

24 likes

De echt ultra kleine dameshorloges Van vroeger zie je bijna niet meer. De datum zag je daar al helemaal niet op :joy: Vaak maken “steentjes” ook een horloge wat meer vrouwelijk of je moet Een gearriveerde rapper zijn. Tegenwoordig dragen de dames ook “onze” maat horloges, wat natuurlijk slecht is voor de verkrijgbaarheid :joy: De door jou geplaatste horloges zijn imo nu zeker geen vrouwenhorloges.

Dus wat mij betreft een horloge is een vrouwenhorloge als dat zo ervaren wordt door de drager (V/M)

1 like

Aaahyeah.

Ik neem die Ellipse volgende maand zo van je over @YCC!

1 like

Gewoon 3x een oude lullen horloge wat je post.
Daar scoor je geen chickies mee :chicken:

2 likes

Als je het echt hebt over stereotypen:

Kleine horloges (< 35mm ) voor dames, groter voor heren.
Goud vooral voor dames
Diamantjes vooral voor dames
Ronde horloges zijn vrouwelijker dan vierkante horloges.
Smalle banden zijn vrouwelijker (< 20mm) dan bredere banden
“stoere” tool watches zijn met name gericht op heren.
Schreeuwerige kleuren (blauw+oranje, zwart+wit) zijn meer gericht op heren.

Ouwelijk? Goud. Champagne/gouden platen.

Die PP is voor mij echt een vrouwelijker horloge dan de JLC reverso.
Wat niet wil zeggen dat er niet vrouwelijkere/elegantere horloges zijn die prima unisex of voor heren kunnen zijn, of dat dames geen submariners kunnen dragen.

2 likes

Totdat je ze verteld wat ze kosten, maar of je dat soort vrouwen wilt hebben is de vraag.

1 like

Zover komt het niet eens. Dan zijn ze al lang weg.

3 likes

Het ligt aan de drager denk ik :slight_smile:

2 likes

Ik ben gek op dat soort vrouwen.
Lekker oppervlakkig, veel beter dan semi-intellectueel gelul.

4 likes

De vorm associeer ik helaas wel met oud als in iets wat men voor 1950 droeg. De maat zal het dan mannelijk of vrouwelijk maken. Die laatste zie ik in ieder geval niet als vrouwelijk vanwege de vele functies.

Of ze denken de erfenis komt eraan. Paar jaar uitzitten en…

3 likes

Wat maakt een horloge (vr)ouwelijk?
De drager… Zo simpel kan het zijn.

4 likes

Doe mij maar de suikertante met een zeer luxe horloge smaak, dan doe ik wel lekker oppervlakkig :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Nou ik zie liever dit soort horloges bij een man. Dan van die dikke goude Rolexen. En nee ik ben zeker niet opervlakkig. Lul graag gewoon normaal doe me zeker niet slimmer(semi intellectueel :crazy_face:) voor.

4 likes

Jammer Esmee …:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik ga even googelen wat het betekent maar ben het helemaal met je eens!

2 likes

@lasteraar​:joy::crazy_face::joy::crazy_face::joy:

1 like