Wat maakt een kaliber kwalitatief beter?

Die bedenken ze gewoon, net als sommige automerken hun motoraanduiding 30, 35, 55 etc.

1 like

Zo’n idee had ik dus ook al, maar dacht vraag het gewoon wellicht zit er toch iets anders achter. Dus niet, je ontwikkeld een uurwerk manufactuur of in-house en geeft daar dus gewoon een kalibernummer aan. Weer wat geleerd :+1:

2 likes

Soms zit er een gedachte achter, bijv. bij de Lémania 27Chro12 27 lignes, chronograaf met 12 uren totalisator.

Omega noemt dat in haar versie cal. 321.
Daar zit dan weinig achter.

Dus: het kan iets betekenen, maar ook volstrekt willekeurig zijn.

2 likes

Het grappige is dat ik een Oris aquis kaliber 400 heb maar daarnaast ook een Oris uit begin 1900 met een kaliber 410, totale willekeur dus :wink:

1 like

Ook ETA uurwerk?

1 like

De powematic 80 is dan wel weer logisch met zijn 80 uur gangreserve.

1 like

:rofl: Dat zou echt een stunt zijn, een IWC met een ETA 2824-2 uurwerkje erin. Maar bij best wel veel merken is de basis gewoon ETA en daar sleutelen ze dan wat aan en dan is het ineens een ander uurwerk. Of zie ik dat verkeerd? Ben nog steeds een leek he die gewoon een horloge mooi vindt of niet :wink:

1 like

Dat is nu 1 van die merken waarvan de basis nog steeds ETA 2824-2 is of zie ik dat verkeerd. Is wel wat aan gesleuteld :smiley:

1 like

IWC heeft jarenlang geteerd op bewerkte 2892 en 7750 uurwerken.

2 likes

Je reageert op een chronograaf horloge dat kan dus nooit een 2824 zijn, als het een ETA is dan uit de 7750 serie ( of een 2892 met een module ). En IWC heeft zeker horloges met een standaard ETA uurwerk net zoals Panerai die heeft bijvoorbeeld.

1 like

oke, weer wat geleerd :ok_hand:. Dacht echt dat IWC en Panerai zelf een uurwerk hadden ontwikkeld, dus niets met ETA. Ook wat betreft dat een chronograaf geen ETA is. Vandaar dat ik maar altijd zeg dat ik een leek ben, wat natuurlijk ook zo is. Soms wel een beetje jaloers op al die kennis die aanwezig is op het HF, maar ja daar gaan dan ook wel wat jaartjes overheen. Ik ben pas sinds iets meer dan een jaar bezig met mijn horloges. Maar komt tijd komt raad toch :wink:

1 like

Een chronograaf kan zeker een ETA zijn maar niet een 2824 dat is enkel geschikt voor 3 wijzers.

Of een ETA 2892 met dubois depraz opbouw module.

1 like

Ah thanks PLP voor die info en link, pfff heb echt nog heel veel te leren maar dat maakt het ook zo leuk om dit soort info te krijgen. :ok_hand: :+1:

Aah fredje toch. Zo jong

4 likes

Als je echt geïnteresseerd bent kun je hier goede informatie krijgen. De man is wat saai maar hij weet wel waarover hij praat.

2 likes

Goed uurwerk?

1 like

Duurzame precisie is voor mij synoniem met kwaliteit bij een ongecompliceerd uurwerk.

Het moet tegen een stootje kunnen en het moet cosc (of vergelijkbaar) zijn en blijven. Meer niet.

Ik heb de indruk, en dat wil ik even onderstrepen dat het om een indruk gaat, dat een kwalitatief uurwerk niet duur hoeft te zijn en niet per sé al die high end gimmicks en zeldzame materialen moet bevatten.

1 like

Dat is een goed punt en ik ben nu ook in de war :laughing:

2 likes

Ach, op een onbewoond eiland kan je toch nooit te laat komen, maakt het uit. :slight_smile:
En als je er zelf woont op zo’n eiland is het ook niet meer onbewoond zeg maar.

1 like

Bij gruen waren ranges van caliber nummers “gereserveerd” voor bepaalde ebauche makers. Dus de nummering was handig voor de eigen boekhouding.

Geen idee of dit bij andere merken ook zo was.

1 like