O.a. Steinhart heeft een chrono obv 2824 met Dubois Dépraz module gehad. De 2892 is duurder maar ook stukken dunner. Met de 2824 krijg je dikkerdjes.
Ter illustratie:
Als je in een 2824 de raderen op de grondplatine plaatst en de raderenbrug erop zet moet je vaak de alle raderen even richten met je pincet zodat de tapjes netjes in de steengaten vallen.
Als je een Rolex 3135 neemt hoef je meestal alleen het ankerrad tapje te helpen om in het steengat te vallen. Toleranties gewoon een maat strakker. Lagersteen onderzijde vlak versus licht bol bij zoals bijvoorbeeld sommige rolex of IWC kalibers. Zo zijn er veel meer dingen te benoemen tussen de basis ETA of meer opgewerkte kalibers of eigen kalibers van de meer high end merken
Ja joh, nog een jaartje en dan heb ik mijn VWO afgemaakt en dan ben ik 21
Daar leer je dus echt van, vond hem overigens helemaal niet saai. Legt het allemaal heel rustig maar wel duidelijk uit. Aan de andere kant roep de Powermatic 80 toch weer wat vragen bij mij op. Je weet dat ik A-technisch ben maar snapte het toch allemaal wel. De theorie dan, want zelf ga ik niet rommelen of zelfs maar de case back open maken. Maar goed, wist dus niet dat Tissot zelfs in de jaren 70 een uurwerk van plastic had gemaakt waar ze dus weer snel vanaf gestapt zijn. Laat ik het maar in leken taal vragen: ze hebben dus het gat van de veerton kleiner gemaakt en de veer dunner zodat hij dus aan die gangreserve van 80 kan komen en ook de balans iets aangepast. Maar vraag mij dus wel af, is die veer nog wel net zo sterk als die dikkere die een gangreserve van 30 had. Je zou denken, hoe dunner hoe minder sterk. Ze zijn uiteindelijk van het plastic afgestapt, maar in de powermatic 80 (hoe zal ik het noemen) de aandrijving naar de balans toe toch weer van plastic gemaakt. Hij zegt daarbij ook dat die wat vaker vernieuwd zal moeten worden. Waarom dan toch dat van plastic (polymeer) gemaakt? Zoals je weet, ben A-technisch he. Maar zolang ik de theorie maar snap dan ben ik al een eind op weg toch.
Dan het 2e filmpje, veel wist ik al van die geschiedenis waardoor er destijds een hoop kleinere bedrijfjes over de kop gingen. Wel een stuk wijzer geworden v.w.b. ETA versus Sellita. Maar zoals hij het verteld word je soms best wel gefopt zoals bij de Tag Heuer.
Een leek zoals ik vertrouw er op dat erin zit wat ze schrijven en dat is dus niet helemaal de waarheid. Heb er dus wel veel van geleerd, voor een leek dan he .
Dank je voor die YouTube filmpjes en zoals die man het vertelt goed te volgen, soms kijk ik wel eens naar een filmpje en dan ratelen ze maar door, vooral het technische gedeelte. Wat de Rolex betreft dacht ik dat ze echt alle componenten zelf maakten, niet dus. Zitten ook componenten van andere bedrijven in, niet veel, maar toch!
Misschien een lang verhaal, maar zo weet je dat ik wel mijn huiswerk gemaakt heb.
Thanks PLP
.
Dus je denkt dat een ferrari motor kwalitatief minder is dan een mercedes amg motor? Het is niet te vergelijken, en de techniek is complex bij ferrari. Vandaar de kostbare onderhoudsbeurten… alhoewel. Heb je een amg weleens bij de Dealer neergezet?
on topic: ik vind dat bijvoorbeeld Rolex extreem duurzame uurwerken maakt. Heb letterlijk nog nooit iets gehad met een uurwerk en ze lopen nagenoeg altijd binnen specs. Alleen het handmatig opwinden al van rolex, is boterzacht en soepel
Mwah. Verbrandingsmotoren zijn dik een eeuw oud en heel veel innovaties kwamen al snel (Bugatti had al meerklepstechniek en bovenliggende nokkenas, MB had in de jaren 50 al desmodromische kleppen).
Ferrari én AMG komen neer op: dik betalen voor de naam. Concreet voorbeeld: bougiekabels voor een 328/Mondial waren zo n 800 Euro. Dat waren 2 FIAT setjes van 45 euro (van de Croma meen ik). De rest was de prijs voor het erop spuiten van een paardje.
Dan spetteren ze in ieder geval niet.
Eens hoor! Ging mij er even om dat een amg motor niet specifiek beter is dan ferrari motor;) maar er werd idd flink uitgewisseld qua onderdelen. En het basisprincipe is natuurlijk stokoud
Alleen heb je op een onbewoond eiland geen horloge om de tijd te meten en te registreren. Ooit is tijdstregistratie bedacht om gedrag van mensen (en machines) op elkaar af te stemmen.
Ik zou ook een Rolex willen hebben op een onbewoond eiland. Maar dat zou dan zijn om die te gebruiken als de “ticket” naar ee bewoonde wereld