Wat maakt een tourbillon een tourbillon?

Een beetje een rare vraag mischien, maar ik bedoel: Waarom zijn echte tourbillons zo duur? En wat is het verschil dan tussen echte tourbillons een de tourbillons en tourbi-wheels die je voor een paar euro onderandere bij Alpha ziet?

Groeten,

Stefan

volgens mij zijn de tourbi-weels die je bedoelt voor een paar euro’s geen tourbillons maar een uurwerk met opengewerkte wijzerplaat…
al beginnen ze tegenwoordig al onder de 2k …

Dag Stefan,

Het hele tourbillon-mechanisme hier uitleggen vergt wel wat tijd en illustraties. Ik zal het heel kort houden:
Mechanische horloges wijken meestal af door het feit dat de balans (die met de geleverde energie van de veer via verschillende overbrengingswielen in beweging wordt gebracht (en gehouden) en die op z’n beurt voor het regelmatige ritme zorgt waardoor de seconden, minuten en uurwijzers worden aangedreven ), bijna nooit overal helemaal evenveel massa heeft en dus op verschillende plaatsen ook een ietwat verschillend “momentum” heeft.
De zwaartekracht werkt continu in op de bewegende massa van de balans en zorgt daardoor voor een (minieme) afwijking in de beweging. Verder wordt een horloge dat je draagt bewogen in alle richtingen, zodat ook daardoor de gang van het uurwerk beïnvloed word.
Vandaar dat dit bij hoge kwaliteits-horloges via kleine gewichtjes (zijn eigenlijk vijsjes met een “groot kopje” wordt “uitgevlakt”. Het zijn de vijsjes die je soms op het uitende van de balans vindt (vroeger veel meer dan nu). Bij een nauwkeurige afregeling van een balans wordt het horloge ook daarom meestal in verschillende “posities” bijgeregeld (bvb kroon onder, boven, wijzerplaat onder, boven enz… . Daarom zie je soms “adjusted to five positions” op het werk gegraveerd.
Bij een echte Tourbillon gaat men verder: om zoveel mogelijk bewegings-verschillen weg te werken word de gehele balans op zijn beurt in een bewegend mechanisme (plat vlak) opgehangen dat ervoor zorgt dat de hele balansen het “echappement” die uiteindelijk de wijzers aandrijven continu op zich ronddraait. Meestal draait het gehele mechanisme zo’n 360 graden per minuut.

Je zal begrijpen dat dit helemaal geen simpele constructie is en dat het maken en correct assembleren van een Tourbillon een heel dure zaak is en enkel voorkomt in “high end” horloges. Ook het onderhoud en de reparatie van een Tourbillon vergt aardig wat horlogemakers-kunst. Door het feit dat een Tourbillon eigenlijk zo’n technisch “paradepaardje” was (en is) werd meestal het mechanisme zichtbaar gemaakt door een ronde uitsparing in de wijzerplaat. Zo kan de eigenaar van zo’n horloge (en anderen) de Tourbillon-werking bekijken.

Bij zgn. “Tourbillons” die je tegenwoordig in veel goedkope mechaniekjes terugvind hebben ze enkel een ronde uitsparing gemaakt boven de balans. Zo zie je die ook bewegen. Dat gat word dan meestal nog met een fantasie-brugje versierd, zodat het er van heel ver als een Tourbillon uitziet. Maar met “Tourbillon” heeft dat echt niets te maken (al noemen ze het graag zo) :).

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Tegenwoordig leveren div (duitse/chinese ) merken ook een tourbillon uurwerk.
Kijk maar eens naar de site van bv trias en aeromatic .
Echte tourbillons voor nog geen 2500 euro (over de kwaliteit durf ik niks te zeggen,maar knap vind ik het wel)

Klopt, en het zijn echte Tourbillons (OEM’s weliswaar). Zo’n beetje de “high end” van de Hongkong horloges.
Ze zijn al een tijdje op de markt en je kan ze zelfs voor minder kopen.
Kijk bvb eens op volgende site van fabrikanten:

http://www.globalsources.com/manufacturers/Tourbillon-Watch.html

Vraag blijft natuurlijk of de kwaliteit en de afwerking van de rest van het horloge in verhouding is. (binnen enkele jaren zal dat wel zo zijn, daar twijfel ik niet aan).
En rest de vraag of je zo’n horloge koopt omwille van het feit dat er een echte Tourbillon in zit of als “bekroning” van een verzameling.

Maar je hebt volkomen gelijk: als je perse een Tourbillon wil, dan hoef je tegenwoordig niet meer via de kassa van Breguet te passeren.

Groetjes,

Morse.

een plaatje … :slight_smile:

Hoi Stefan,

Als je op youtube “tourbillon” in geeft krijg je filmpjes van alle soorten en maten tourbillons. Erg leuk om te zien en het werkt heel verhelderend.

Groeten
Adrie

Ah ik zie het, bedankt Adrie! Iedereen bedankt voor de uitleg trouwens.

Groeten,

Stefan