Wat maakt een vintage horloge nu “ Militair “

Wat maakt een horloge nu “ Militair “.

Deze vraag kwam bij mij op tijdens een bezoek aan een militair museum.
Daar lag dit horloge horloge in een display :

In mijn ogen is dit geen “ issued “ horloge, maar een burger horloge met een (nieuw) groen bandje.

Ik heb de reeds aangemaakte onderwerpen op het forum geraadpleegd en kwam o.a. een mooie lijst van HorloG tegen, welke alle mogelijke tekens per land weergaf, maar daar lijkt dit horloge niet aan te voldoen.

Blijft voor dit horloge enkel de leeftijd van het horloge en de uurcijfers over.

Het kan natuurlijk zijn dat de militairen in die tijd (WO 2) ook gewone burger horloges droegen.

Ook is mij bekend dat soldaten horloges afkomstig uit plunderingen (of erger) droegen.

Zie ook dit verhaal:

https://www.75jaarvrijheid.nl/artikel/2132592/de-sovjetvlag-op-de-reichstag-en-waar-zijn-die-horloges-gebleven.

Het verhaal gaat dat de legerleiding meende dat de op de originele propaganda foto aanwezige oorlogsbuit om de polsen van de soldaten niet getoond mocht worden en derhalve later geretoucheerd werd.

Ik ben dus benieuwd of er toch non issued horloges bestaan,
die op de een of ander wijze het stempel militair verdienen.

Militair als het horloge daadwerkelijk door het leger was uitgereikt.

2 likes

Zoals deze.

4 likes

Hier is geen twijfel omdat het militaire teken op de wijzerplaat staat in tegenstelling tot het museum horloge.

Dan moet dat toch ergens op wijzerplaat of kast zichtbaar zijn?
(Zie reeds genoemde lijst van HorloG)

Grappig, is dit niet het museum op Utah beach? Of D-Day-experience museum?

Het is natuurlijk verschillend, een horloge kan best ooit door een militair gekocht zijn, zoals degene hieronder, ik heb begrepen dat de Alpina en de “Speer patent” populair waren bij Duitse militairen en de andere twee zouden best in de eerste wereldoorlog gebruikt kunnen zijn.

Deze uit 1944 hieronder is daadwerkelijk uitgereikt aan een lagere Sovjet officier in de tweede wereldoorlog, zie het nummer op de wijzerplaat.

Dus tja, wat maakt een horloge "militair " . Opschriften of gebruik?

2 likes

Nee, gewoon in NL : bevrijdende vleugels museum

Ik heb de indruk dat horloges die het stempel militair krijgen, voor hogere bedragen verhandeld worden.
“Gebruik” zal dan gestaafd moeten worden met bewijsmateriaal.

De aantallen door de overheid aangeschafte horloges staan niet in verhouding tot het totale aantal troepen. Het merendeel, waarschijnlijk het klootjesvolk zal hun eigen horloge hebben gedragen als ze die al hadden.

Soms zie je een complete outfit van een soldaat of officier in een vitrine, als daar een civiel horloge bij zit is dat wat mij betreft ook authentiek maar dus niet officieel.

1 like

Militaire horloges hebben voraf gestelde eisen waar ze aan moeten voldoen.
Het zijn vaak kleine en goedkope horloges die in bulk worden gekocht.
De eisen geven een richting aan over waterdichtheid, ontwerp van de wijzerplaat. Kijk naar de Amerikaanse horloges in de loop van deze eeuw ze zijn bekend onder hun militare nummer/opschrift zoals de Britse ATP of de Britse dirty dozen allemaal gelijk kwa ontwerp. De G10 met Nato stock nummer.

6 likes

Daar ligt deze, ten minste vorige week nog wel.

1 like

Aan de ene kant zou ik nee zeggen, want een horloge is pas militair als het door militaire diensten als basisuitrusting gezien en uitgegeven werd. Aan de andere kant zijn daar vele trench watches, maar ook dingen als de Seiko 6105-8000 die bijvoorbeeld in Vietnam heel erg veel door soldaten gedragen werden omdat issued horloges stuk gingen.

In principe vind ik de vraag niet zo interessant. Ik ben niet zo bezig met wat de geweldsindustrie allemaal heeft gedaan in de afgelopen 150 jaar, behalve dat ik het wat jammer vind, allemaal.

1 like

De soldaten die deze horloges droegen ( detail van hun uitrusting, maar daarvoor zit je hier op het forum toch?),
hebben wel gestreden en sommigen zelfs hun leven gegeven voor jouw vrijheid.

En ja oorlog is zinloos.

2 likes

Elgin heeft wel degelijk dit model gemaakt voor gebruik in het leger, dit is een horloge voor het Ordnance Department. En is een voorloper van de breed gebruikte specificatie A-11 die onder andere ook door Bulova werd gemaakt, die bestond ook met witte plaat, maar vanaf 1943 uitsluitend met een zwarte plaat.

Dit horloge kan overigens alleen correct zijn met de volgende gravure in de achterkant:

(Trouwens fijn om te zien dat mensen ook oude rommel die ik schrijf nog wel eens opzoeken. Ik wil niet zeggen dat het altijd klopt, maar ik doe altijd mijn best om het goed uit te zoeken.)

10 likes

100% militair

6 likes

Kijk zo leer ik weer wat .
Dank voor de nuttige bijdrage Geert!

Ik denk dat je zou kunnen afstuderen op militaire horloges en heel veel dingen zijn ook nog ongedocumenteerd. Zeker in de naoorlogse periode. Hier had ik zelf heel veel plezier in:

Als je het echt boeiend vind dan kan ik zeker de twee bizar dikke boeken over militaire horloges van Konrad Knirim aanbevelen.

En gewoon omdat ik dat leuk vind, misschien wel het meest bizarre en obscure militaire horloge ooit. Een Duitse B-Uhr is al heel gigantisch met 55mm, maar er bestaat dus een nog grotere versie van 65mm, dus een volle centimer groter. In totaal 22 stuks gemaakt door A. Lange und Söhne voor een speciale eenheid in Peenemünde (daar werden de V1 en V2 raketten ontwikkeld).

image

6 likes

‘Militair’ kan geloof ik ook de stijl slaan, in het Engels. Military style slaat dan op een horloge met uren, minuten en seconde wijzer. De laatste geloof ik vooral als sub dial.

Geen datum en fratsen, alleen de tijd. Wel seconden.
Om aanvallen etc. te kunnen timen wanneer je elkaar niet ziet.

1 like

@Geert: Dit waren die horloges die de piloten op hun bovenbeen droegen?

1 like