Wat maakt een vintage horloge nu “ Militair “

Aan de ene kant zou ik nee zeggen, want een horloge is pas militair als het door militaire diensten als basisuitrusting gezien en uitgegeven werd. Aan de andere kant zijn daar vele trench watches, maar ook dingen als de Seiko 6105-8000 die bijvoorbeeld in Vietnam heel erg veel door soldaten gedragen werden omdat issued horloges stuk gingen.

In principe vind ik de vraag niet zo interessant. Ik ben niet zo bezig met wat de geweldsindustrie allemaal heeft gedaan in de afgelopen 150 jaar, behalve dat ik het wat jammer vind, allemaal.

1 like

De soldaten die deze horloges droegen ( detail van hun uitrusting, maar daarvoor zit je hier op het forum toch?),
hebben wel gestreden en sommigen zelfs hun leven gegeven voor jouw vrijheid.

En ja oorlog is zinloos.

2 likes

Elgin heeft wel degelijk dit model gemaakt voor gebruik in het leger, dit is een horloge voor het Ordnance Department. En is een voorloper van de breed gebruikte specificatie A-11 die onder andere ook door Bulova werd gemaakt, die bestond ook met witte plaat, maar vanaf 1943 uitsluitend met een zwarte plaat.

Dit horloge kan overigens alleen correct zijn met de volgende gravure in de achterkant:

(Trouwens fijn om te zien dat mensen ook oude rommel die ik schrijf nog wel eens opzoeken. Ik wil niet zeggen dat het altijd klopt, maar ik doe altijd mijn best om het goed uit te zoeken.)

10 likes

100% militair

6 likes

Kijk zo leer ik weer wat .
Dank voor de nuttige bijdrage Geert!

Ik denk dat je zou kunnen afstuderen op militaire horloges en heel veel dingen zijn ook nog ongedocumenteerd. Zeker in de naoorlogse periode. Hier had ik zelf heel veel plezier in:

Als je het echt boeiend vind dan kan ik zeker de twee bizar dikke boeken over militaire horloges van Konrad Knirim aanbevelen.

En gewoon omdat ik dat leuk vind, misschien wel het meest bizarre en obscure militaire horloge ooit. Een Duitse B-Uhr is al heel gigantisch met 55mm, maar er bestaat dus een nog grotere versie van 65mm, dus een volle centimer groter. In totaal 22 stuks gemaakt door A. Lange und Söhne voor een speciale eenheid in Peenemünde (daar werden de V1 en V2 raketten ontwikkeld).

image

6 likes

‘Militair’ kan geloof ik ook de stijl slaan, in het Engels. Military style slaat dan op een horloge met uren, minuten en seconde wijzer. De laatste geloof ik vooral als sub dial.

Geen datum en fratsen, alleen de tijd. Wel seconden.
Om aanvallen etc. te kunnen timen wanneer je elkaar niet ziet.

1 like

@Geert: Dit waren die horloges die de piloten op hun bovenbeen droegen?

1 like

Dat is onbekend, maar wat je beschrijft gebeurde met de gewone B-Uhr ook al. Om de pols droeg je die ook over je mouw heen.

Dat dacht ik ook eigenlijk, dat het meer een stijl was. Zoals duikers of fliegers horloge’s.

Aan één kant is het waar, maar ik heb daar tegelijkertijd nooit om gevraagd. Bovendien wordt exact hetzelfde argument van strijden voor de vrijheid van de landgenoot door elke kant van een gewapend conflict opgevoerd om draagvlak te creëren, terwijl het vaak gewoon om de knikkers gaat.

In dat kader heb ik net Oppenheimer gezien. Die film illustreert exact het soort dingen waar de legers van de wereld mijn mening niet over hebben gevraagd, zeg maar.

Dat gezegd hebbende, ik ben kinderlijk enthousiast over lume. Ik geloof dat die ontwikkelingen nooit zo waren gegaan zonder militaire toepassingen die onderzoek van bedrijven als Panerai faciliteerden, dus schat ik sommige uitvindingen die er uit voortvloeien op hun waarde.

2 likes

voor zover ik altijd heb begrepen wordt er in de verzamelaars community alleen over “milatary watches” gesproken als de horloges daadwerkelijk aan de betreffende krijgsmacht zijn geleverd. Meestal wordt dit ondersteund door afwijkende kenmerken op het horloge (bv. full graded bezel insert ipv partly graded insert), een miltaire codering op de onderzijde van het deksel en veelal vaste pinnen voor de band.

Daarnaast zijn er natuurlijk veel horloges met “military provenance”. Dit zijn horloges die nooit officieel eigendom waren van de militaire organisatie, maar die gedurende hun leven wel zijn gedragen en gebruikt door militairen. Soms zelfs operationeel.

Van de twee categorieën heeft de eerste veelal het meeste (financiële) waarde voor verzamelaars. Neemt natuurlijk niet weg dat een goed verhaal goud waard is. :wink:

Deze droeg ik 30 jaar geleden op uitzending. Is het een military watch? Neuhh…
Maar voor mij wel!

niet deze, het origineel was zo gekrast en het bandje gescheurd dat ik 'm in het ronde archief heb gegooid toen het batterijtje op was, dit exemplaar recentelijk gevonden voor de leuk

3 likes

Onder andere het Global Positioning System ofwel GPS hebben we aan het leger te danken en daar maak jij wellicht ook wel eens gebruik van?

En nu graag weer on topic :slightly_smiling_face:

Daarom zei ik het ook: Militair onderzoek heeft bruikbare toepassingen opgeleverd. Als de VS de 900 miljard die ze in 2022 aan defensie uitgaven tussen de universiteit van Leiden, Wageningen en NASA verdeelde zouden er plenty bruikbare uitvindingen gedaan worden. Als zodanig hebben we GPS aan de belastingbetaler te danken, niet per se het leger. Budget voor wetenschap, dat is waar uitvindingen uit voortvloeien.

Panerai blijft een interessant voorbeeld van een club die zich eigenlijk met lichtgevend materiaal voor nautische toepassingen bezig hield, en die zijdelings de horloges in rolde. Dat ze door Richemont in de asser gepakt zijn en de horlogebusiness moesten verkopen neemt niet weg dat het een interessante militaire geschiedenis heeft. Daarom zou ik de PAM dus ook nog steeds als een horloge zien met militaire creds, zeg maar.

En dat is wat telt, tenslotte. Zo schijnen er ook militairen te zijn die geen issued laarzen dragen, maar Meindl. Is Meindl daarmee militair, of is het gewoon een goede laars?

Fliegers, zowel de Duitse, Japanse als Engelse modellen, zijn allemaal ontwerpen die specifiek door het RLM, de RAF en IJAAS gemaakt zijn. Zij kwamen met de specificaties, dimensies en eisen, en besteedden de productie uit aan privépartijen. Dat zijn expliciet militaire ontwerpen en geen “stijl”.

Duikers zou je ook zo kunnen zien, aangezien de eerste duikers die de moderne blauwdruk van alle moderne duikers waren ook door de Fransen zijn ontwikkeld in samenwerking met Blancpain. Aan de andere kant was de SCUBA tank wel een burgeruitvinding, maar OK.

Meindl is issued! Net als Lowa en Haix.
Ze hebben tegenwoordig zelfs een mobiele shop die individueel laat passen wat het beste zit.

1 like

Laat ik even “on topic” blijven en niet de zin en onzin van oorlog en geweld erbij halen.
Militaire horloges zijn horloges welke verstrekt zijn aan militairen.
Ik werk sinds 1983 bij defensie en heb nimmer een horloge verstrekt gekregen.

Degene die een horloge verstrekt kregen, kregen deze vanwege functie en van dit uitrustingstuk wordt een zogenaamd bruikleenformulier opgemaakt. Met andere woorden: je moet het spul weer inleveren.

Functies die een horloge verstrekt kregen waren bijvoorbeeld duikers. De Nederlandse krijgsmacht heeft ook horloges vertrekt.

De meest herkenbare en bekende vintage militaire horloges zijn altijd herkenbaar aan een nummer en / of symbool zoals de engelse “broad arrow” /|.

Het is off topic, maar defensie verstrekt Meindl.

Als defensie inmiddels Meindl verstrekt is het een issued laars, net als een issued Flieger of RAF pilot ooit een militair horloge was. Verschil is dat de Flieger en RAF pilot ook een militair ontwerp waren, en de Meindl toevallig een goede laars was die door het leger ingekocht wordt. Maar toch: issued is issued, nietwaar?

Klopt.
Als het officieel verstrekt is dan is het “issued”.
Er zijn overigens voldoende uitrustingstukken die in principe gewoon civiel verkrijgbaar zijn. Dat was vroeger zo en is nog steeds zo.