Dat is voor sommige horlogeliefhebbers heel goed uitkijken en niet ondoordacht handelen door het uurwerk terug te zetten op de aangekondigde tijd.
Er zijn een aantal vintage horloges met een datum indicatie die dan mogelijk in de vernieling worden gedraaid.
Ik wil met dit topic in ieder geval de eigenaren van de vintage JLC Memovox horloges met datum aanduiding waarschuwen om nooit het uurwerk tegen de klok in, dus links om, de tijd te verstellen.
De kans is dan groot dat er een heel speciaal tandwieltje wordt beschadigd.
Dat speciale tandwieltje is bijna niet meer te vinden en als je geluk hebt om er toch nog een te vinden, dan betaal je alleen al voor dit tandwieltje de hoofdprijs.
Daarnaast is het ook zo dat het uurwerk dan volledig moet worden gedemonteerd en schoongemaakt, de reden is dat de afgebroken tandjes van het stuk gedraaide tandwiel ergens in het horloge gaan rondzwerven en zeer goed mogelijk de werking kan gaan stagneren. Een dergelijke reparatie resp. onderhoudsbeurt zal zeker aardig in de papieren gaan lopen.
Er zijn ook niet veel horlogemakers die aan een dergelijke klus willen beginnen, geen onderdelen en het kalibreren is ook niet direct een simpele zaak.
Hoewel ik er gek (en autistisch) genoeg voor zou kunnen zijn, laat ik het rustig over aan de horloges zelf. Radio en GPS ontvangst regelt het wel, bij de quartz horloges is het zondagmiddag vroeg genoeg om wat aan te doen en de automaten zet ik wel op tijd als ik ze wil dragen.
De friese staartklok bij m’n ouders is er een voor mensen met geduld, die zetten we 11 uur stil.
Wie gaat er nou midden in de nacht uit om zijn horloge of horloges gelijk te zetten??
De helft van mijn horloges, wel eentje​:rofl:, staat nu al op wintertijd, de andere zoekt het zelf maar uit met zijn radio controlled.
Overige klokken in huis en auto gewoon morgenochtend wanneer mij dat uitkomt of de auto wanneer ik er weer in stap.
Deze waarschuwing kreeg ik ongeveer 60 jaar geleden mee bij de juwelier toen ik mijn eerste horloge kreeg van mijn ouders. Daar heb ik me altijd aan gehouden , ook bij de horloges zonder datum.
Zekerheid voor alles.
Ik.
Ik heb de wekker op twee uur gezet zodat ik eerst alle horloges op kan winden en op tijd kan zetten zodat ik ze om drie uur naar wintertijd kan verzetten.