Gister zijn bij een inbraak in mijn woning 5 horloges meegenomen. Omdat mijn collectie nog niet zo indrukwekkend was als sommigen hier, is de financiële schade te overzien. De emotionele schade is natuurlijk ruk. Erfstukken en horloges met een verhaal zijn niet te vervangen. Mede daardoor zit ik met een paar vragen waarbij ik hoop dat iemand hier het antwoord weet:
Hoe bepaal je de waarde voor de verzekering? Ik had bijvoorbeeld een seiko snxj90 liggen. Die worden niet meer gemaakt en gaan op chrono24 best lekker.
In hoeverre daalt de waarde van je horloge met de tijd? Mijn oude laptop heeft waarschijnlijk weinig dagwaarde, maar hoe werkt dat bij horloges?
Ik hoor het graag!
Enfin, de collectie is flink uitgedund… We dust ourselves off and start again😌
Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit onder een inboedelverzekering valt. Dat zul je zelf wel weten aangezien je daar specifiek om vraagt. Is de waarde niet gewoon wat je er toen voor betaald hebt? Eventuele prijsstijgingen lijkt me lastig te verzekeren.
Ps. Komop mensen, iemand heeft een fatsoenlijke vraag.
Allereerst sterkte gewenst, echt verschrikkelijk. Dagwaarde van een horloge kan je het beste op Ebay vinden door te filteren op verkochte horloges (rekening houdende met de staat!).
Laat je adviseren door je verzekeraar zou ik zeggen. Gewoon open en eerlijk het gesprek met ze aangaan. Hier op HF kan het alle kanten op gaan. En dat wil je niet na zo’n ellendige situatie.
Afhankelijk van je verzekering is er dekking voor dagwaarde of nieuwwaarde of wat er op dat moment hoger is. Dat is ook afhankelijk voor hoe ‘oud’ het goed is.
Voor sieraden is er vaak nog een aparte clausule met een maximum én de eis dat de goederen zijn getaxeerd. Op dat laatste gaan mensen vaak nat omdat een taxatie vaak ontbreekt.
Dit is een heel spijtig verhaal! Het doet veel pijn om een horloge met emotionele waarde te verliezen. Heb je geen foto’s van de horloges, dan komen we ze misschien ergens tegen op één of andere site? Met de waarde kan ik u niet echter verder helpen. Sterkte!
De verzekeringsmaatschappijen zijn niet zo’n liefhebbers van horloges als wij. Volgens mij wordt bij de meeste horloges gewoon gekeken naar nieuwwaarde minus een standaard afschrijvingstabel? Een eventuele contra expertise (die dan de verzekering bijvoorbeekd verteld dat een Rolex echt niets afschrijft) zou misschien iets uithalen.
Daarnaast bij een dure collectie ook altijd kijken of een extra clausule voor lijfsieraden nodig is. Anders zit je mogelijk aan een te laag maximum. Bij mijn verzekering is de max zonder toevoeging lijfsieraden volgens mij 5000,- euro aan sieraden/horloges.
Veel sterkte met de afwikkeling is nooit leuk.
Je hebt goede foto’s en de referentie nummers van de horloges eventueel bij een juwelier alsnog een taxatierapport laten maken als de verzekering daarom vraagt.
Nogmaals sterkte hoop dat je weer snel de collectie kan opbouwen.
Ik wens je veel sterkte bij de afwikkeling, en hoop dat de verzekering iets voor je betekent. Maar een inbraak, in lockdown tijden… Wow.
Gelukkig, als je het niet over een andere boeg wilt gooien, zijn de meesten daarvan nog te vinden. Zo jammer, die vijfjes groeien ook niet meer aan de boom.
Heel vervelend, heel veel sterkte!
Met duurdere horloges is het verstandig om een aanvullende verzekering af te sluiten, maar daarnaast dienen de horloges opgeborgen te worden in een kluis.
Met verzekering wordt helaas gewoon de dagwaarde gehanteerd.
Dit verschilt per verzekeraar trouwens enorm. Ik heb het met een auto ook wel eens gehad dat het bedrag wat ik terug kreeg van een auto die total loss was 20% meer dan de dagwaarde terug gekregen.
Dit gaat lastig worden. Taxatierapport wordt niet opgemaakt met een natte vinger. Dan maakt een juwelier zich ook schuldig aan een strafbaar feit. Dit is niet wat je moet willen.
Klopt. Heeft een bepaalde ceritficering nodig en moet aan een draagmuur gemonteerd worden. Dit soort kluizen zijn vaak ook niet erg goedkoop. Het is een kwestie van risico analyse
Ik heb vroeger in een juwelierswinkel gewerkt en daar werd dit regelmatig in overleg met de verzekeringsmaatschappij gedaan en duidelijk vermeld dat de taxatie aan de hand van foto’s was gedaan.
Maar dan was er toch een zeker houvast voor beide partijen.