Wat te doen bij roetschade?

Gisteren is er helaas brand geweest bij ons.
Het vuur is ontstaan in de berging en is overgeslagen naar de woonruimte.Al mijn horloges heb ik op onze slaapkamer in een horlogekoffer in de kast staan.Het vuur is niet verder gekomen dan de keuken maar het hele huis is nu onbewoonbaar door brand en roetschade.Wat kan ik nu het beste doen met de horloges,ze lopen nog wel maar alles is zwart van de rook en roet.Is er nu service nodig aan mijn horloges of volstaat zuiver maken met een sopje?

2 likes

Als ze waterdicht zijn kan het mi geen kwaad…

En idd sterkte!!

1 like

Jemig man, sterkte!

Ik zou me eerst om andere dingen druk maken dan mijn horloges, wees blij dat je ze nog hebt - en zelf ongedeerd bent. Anyway, inderdaad - als ze waterdicht zijn, gewoon lauw stromend water en afwasmiddel; en een zachte nagelborstel.

3 likes

Djezus, klinkt heftig. Moet er niet aan denken, brand!

Misschien als ze heet zijn geworden gevolgens voor pakkingen en olie. Of het moet zijn dat de brandweer volle kracht op diehorlogekoffer heeft staan spuiten en er horloges bijzitten die een lage WR hebben.

1 like

Goed kut om te horen! Hoop uiteraard dat jij en eventueel gezin veilig is!

1 like

Sterkte, Pieter :four_leaf_clover:

1 like

Sterkte!!

Bedankt voor jullie snelle antwoorden maar ik vroeg mij dit af omdat alle elektrische apparaten zijn verloren gegaan doordat het roet zelfs in de kleinste gaatjes naar binnen gaat.Morgen komt er een schade expert en dan wou ik toch graag een beetje van wante weten wat betreft mijn horloges.Natuurlijk zijn mijn klokjes een bijzaak in deze en zijn er heel wat belangrijkere dingen te regelen en te doen,maar ik wilde dit gewoon even weten.

heftig verhaal, sterkte!

1 like

Waterdicht = roetdicht lijkt me. Na schoonschrobben zou je ze allemaal even open kunnen (laten) maken om in elk geval de pakkingen ook te reinigen en opnieuw in te vetten, en opnieuw waterdicht te laten testen. Dat zou je ook vooraf (het schoonmaken) kunnen (laten) doen voor maximale zekerheid.

4 likes

Met mijn gezin is gelukkig alles goed.Onze hondje en het konijn en een poes hebben het helaas niet overleefd door de rookschade.

1 like

Jee heftig man.

1 like

Sterkte kerel!

1 like

Ons bedrijfspand is recent afgebrand, ik heb begrepen dat vrijwel alle spullen die binnen stonden als verloren beschouwd moesten worden, ondanks dat ze geen water of brandschade hadden.
Blijkbaar heeft de rook een bepaalde chemische samenstelling die de materialen permanent aantast, weet niet of hetzelfde opgaat voor horloges.

1 like

Sterkte!

1 like

Wat een rotnieuws! Heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies…!

1 like

Wat verdrietig man, bah! Sterkte <3

1 like

Heftig. Ik zou wat de horloges betreft eerst met wat water en een zacht borsteltje poetsen. Als ze vol roet zitten, is er toch wel wat kans dat je dit snel zal zien.

Veel sterkte en succes!

1 like

Naar bericht, voor zover ik weet zijn er speciale bedrijven die door de brandverzekering worden ingeschakeld om alle schade te beperken/verhelpen.
sterkte gewenst

nog gratis ook!

1 like

sterkte!

1 like