Wat te doen met deze 'oorlogs-Rolex'?

Ik zou het zo laten. Dit trek algemene horlogeliefhebbers aan maar ook fanaten op het gebied van oorlog, Rolex, de geschiedenis van Australië en mogelijk Nederland. Ik zeg zo laten en alleen het uurwerk een beurt laten geven. Het glaasje is een twijfelpunt. Ik zou die persoonlijk vervangen en het origineel bij de set houden.

1 like

In 20 minuten heb je hetzelfde glaasje weer krasvrij…

1 like

Wauw, een bizar vet verhaal! Wat dat horloge allemaal gezien moet hebben… Gaaf! Je moet er absoluut optisch niet mee rommelen.

1 like

Hij is nog in zn knie geschoten ook joh!
Echt kudos voor dit uitzoekwerk ook btw!

1 like

ehm… sorry ik vind het gewoon enorm lelijk. ieder zijn ding, maar als je je hele rolex gaat bekrassen dan heb je gewoon een flink aantal sessie op een chaise longue nodig :grin:

2 likes

Kicken hoor, niets aan veranderen denk ik. Voor verzamelaars een uniek object!

1 like

Inderdaad bij dokter rossi. :joy:

3 likes

De combinatie Australië en de Vietnam oorlog maakt het historisch niet echt interessant,als er nu gestaan had;John D. Baskeyfield Arnhem '44 dan had je wat,dit is gewoon een mishandelde Rolex.

Althans mijn visie :grin:

2 likes

Het verhaal bij het horloge is bijna net zo goed als bij deze :wink:

6 likes

:smile:
Iemand die hem bewaard waar dat horloge geweest is, heeft geen krassen in de kast nodig! Eerder kortgeknipte nagels.

Dog tag kwijt geraakt? Bij gebrek aan beter …

1 like

Mijn bescheiden mening:

Dit horloge hoort “as is” in een museum (wanneer dat tenminste bestaat).

Om te verkopen echter de kast met zekerheid niet opknappen, glas en functioneren moeten dan naar mening wel goed zijn.

Het mooie aan dit horloge is dat het uniek is, in tegenstelling tot menig ander exemplaar in goede staat maar zonder bekende historie.

2 likes

Helemaal niks aan doen,zelfs glaasje niet vervangen en zeker niet polijsten ! Verhaal zien te achterhalen en de eigenaar idd. Daar wordt de wereld gek van dit soort one of a kind items.

1 like

Lijkt zo net een horloge met diepe krassen zonder verhaal. Opvullen, polijsten, nieuw glas, servicebeurt en er iemand heel erg blij mee maken want het blijft een knap horloge uit de 60er jaren.

1 like

Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele leuke reacties!
Mede door jullie uitzoekwerk is het verhaal nog gaver geworden!!! Wat een verhaal zeg!

Ik twijfelde nog een beetje welk advies ik aan de eigenaar zal geven, maar dat is nu wel duidelijk. Ik zal adviseren hem in deze optische staat te laten, maar het binnenwerk wel onderhandel te nemen (oa gebroken rotor en dergelijke denk ik, rammelt van alles binnenin). Deze eigenaar heeft hem overigens overgenomen vanuit de familie, een halfjaar geleden, dus dat kan mogelijk een gevolg van het overlijden zijn van de eerste eigenaar.

Helaas is het niet mijn eigen horloge, ik heb hem alleen even in m’n handen mogen hebben om hem goed te beoordelen en wat foto’s te maken. Zou graag zo’n horloge bezitten, maar heb er helaas niet de centjes voor…

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Met vriendelijke groet,
Koen

8 likes

Ik denk dat dit de beste man is! Alhoewel zijn nummer niet helemaal overeenkomt…
http://www.specialforcesroh.com/gallery.php?do=view_image&id=17153&gal=gallery
http://www.specialforcesroh.com/showthread.php?27832-Scheele-David-Willem
https://www.awm.gov.au/collection/P05767.001

3 likes

Gaaf dat zulke databases bestaan en je zo het verhaal nog completer kan maken.

2 likes

http://www.aattv.iinet.net.au/advisor3.htm
Artikeltje n.a.v. opgelopen verwonding in Vietnam:

Hij kwam oorspronkelijk waarschijnlijk uit Kerkwerve in Zeeland.

En nog wat achtergrond:
Army Number: 54901
Substantive Rank: Sergeant
Christian Name: David William
Surname: Scheele
Honour or Award: DCM

Sergeant Scheele enlisted in the Australian Regular Army in 1964. He served with The Royal Australian Regiment in Australia and the Special Air Service Regiment in Borneo and South Vietnam. He joined the Australian Army Training Team in Vietnam in March 1969 and was attached to the 2nd Mobile Strike Force, 5th Special Forces Group.
On 6 May 1969, Sergeant Scheele was serving as a Platoon Commander with 223rd Mobile Strike Force Company on an operation in the area of Ban Me Thun in the area of Ban Me Thuot in Darlac Province, when two other platoons of the company came under heavy attack from a superior North Vietnamese force and were surrounded. Despite the intense enemy mortar , rocket, automatic weapons fire, he personally led his platoon against the enemy in an attempt break through to the other platoons. During this attempt one of his Montagnard soldiers was seriously wounded. Disregarding the danger involved, Sergeant Scheele moved across open ground to treat the wounded man and in doing so fully exposed himself to the direct fire of the enemy. So intense was the enemy’s fire, his platoon was unable to move further forward and itself became almost encircled. Sergeant Scheele then directed his men to break out and with outstanding personal bravery he alone assaulted the adjacent enemy positions, throwing grenades and firing his weapon to cover the movement of his platoon. As he himself withdrew, still providing cover for his men, he picked up the wounded Montagnard soldier and carried him to the position to which his platoon had withdrawn. Again the enemy attacked and again Sergeant Scheele personally covered the withdrawal of his platoon, still carrying the wounded soldier. While so doing he was attacked by two enemy squads. He put the wounded man down, assaulted the enemy on his own and successfully drove them off. Sergeant Scheele then returned to the wounded soldier and still firing at the enemy, carried him to where a helicopter was hovering to evacuate the wounded. While the enemy continued to fire, he shielded the wounded Montagnard with his own body until the soldier had been successfully extracted.
Sergeant Scheele’s personal bravery and aggressive leadership in the extreme hazardous conditions involved in this action and on a number of other subsequent occasions during the heavy fighting in the area of Ben Het were outstanding. His professionalism and unselfish devotion to duty have been exceptional and reflect great credit on himself, the Australian Army Training Team and the Australian Army.

Dave was also awarded the US Bronze Star for Valour (with ‘V’ Device) and the Vietnamese Cross of Gallantry with Bronze Star.

Dave also served in South Vietnam with 2nd SAS Sqn from 26 Feb 68 to 23 Feb 69, with 1st SAS Sqn from 21 Jan 71 to 18 Feb 71 and then 2nd SAS Sqn 19 Feb 71 to 11 Oct 71.

8 likes

Beste forumleden,

Inmiddels zijn we een ruim een halfjaar verder, en er zijn interessante ontwikkelingen met betrekking tot dit horloge!
In overleg met de eigenaar hebben we besloten het horloge technisch te herstellen maar optisch zoveel mogelijk intact te laten. De eigenaar (een bedrijf) wil het horloge aanvankelijk gebruiken in promotionele activiteit en de publiciteit opzoeken met het verhaal van het horloge. Dit verhaal achter het horloge ben ik op dit moment aan het schrijven.

Voor de revisie heb ik Kalle Slaap benaderd, omdat Kalle toch wel een echte autoriteit is al het op het herstellen van dergelijke horloge in zo’n staat aankomt.De staat van het uurwerk was erbarmelijk en erg vuil. De rototas zat los in de rotor, waardoor de rotor tegen het uurwerk en de kast aan sloeg. Daarnaast was de lager van de centrale as van het uurwerk versleten, waardoor de wijzers wiebelden bij het verzetten van de tijd. Ik heb het horloge afgelopen zomer bij Kalle gebracht en doorgenomen wat we er aan zouden doen (en begrepen elkaar vrij snel). Het uurwerk moest weer gewoon goed worden, maar zoveel mogelijk met het behoud van de huidige onderdelen. Het glas wordt vervangen door een NOS glas omwille van de waterdichtheid. De kast is 100% ongewijzigd bleven, behalve schoongemaakt.

Afgelopen week ben ik vanuit Tilburg naar Grootschermer gereden om het horloge weer op te halen en ik kan niet anders zeggen dan dat Kalle heeft uitstekend werk verricht! Het uurwerk is compleet gereviseerd loopt weer als een zonnetje, waarbij op de veer en rotoras na alle oude onderdelen bewaard zijn gebleven. De oude rotoras is vervangen door een nieuwe, en de versleten lager hersteld door het herstellen van de huidige bus, om het horloge origineel te houden. Daarnaast heeft hij een nieuwe NOS glas geplaatst, de pakkingen vervangen en de lumen gefixeerd met ‘binder’ zodat deze niet los kunnen komen van de wijzers en wijzerplaat (oude tritium lume kan verbrokkelen en in het uurwerk terecht komen). De wijzerplaat is simpelweg in prachtige staat, waardoor het horloge er, ondanks de grove inkraste kast er toch weer erg mooi uit ziet, maar anderzijds een mooie historie heeft.

Voor

Na

Kort samengevat, het horloge is weer in een veel betere staat, en een mooi verhaal met foto’s op het forum zal over niet al te veel tijd volgen.

met vriendelijke groet,
Koen

61 likes

Prachtige revisie en ik ben benieuwd naar het verhaal achter het horloge en de foto’s!