Wat verstaan jullie onder de lug-to-lug maat?

Ik merk dat horloge fabrikanten er verschillende maten voor de lug-to-lug afstand op nahouden. In onderstaande foto, wat verstaan jullie onder de lug-to lug maat?

Van onder naar boven:

Groen = de maat over de lugs, buitenzijde, gemeten
Oranje = de maat tussen de push-pins (aanzet maat van de band)
Blauw = de maat tussen de lugs aan de binnenkant (op je pols) van het horloge
Geel = de kleinste maat tussen de eerste schakels van een stalen (of begin van een leren) band

• Groen
  • Oranje
  • Blauw
  • Geel
0 stemmers

6 likes

Groen, want ik wil de lengte op het langste gedeelte van het horloge (de kast) weten

10 likes

Voor mij gewoon dit:

31 likes

:point_up:

Wat hij, hierboven, zegt

2 likes

Blauw, dus

2 likes

Groen dus :slight_smile:
Als blauw langer was dan groen was het wel blauw.

7 likes

:face_with_monocle:

1 like

Oranje en geel kunnen dus ook min of meer gelijk zijn, als de band direct vanaf de bandpennen haaks recht naar beneden op je pols gaat (als je pols smal genoeg is).

Zo kunnen groen en blauw ook gelijk zijn bij lugs die niet schuin naar buiten of naar binnen aflopen.

En wat lug-to-lug dan ook aangeeft, ik denk dat maat ‘geel’ uiteindelijk belangrijk is voor hoe het horloge gevoelsmatig op je pols past. Maat ‘groen’ is dan weer belangrijker voor hoe het horloge op je pols staat.

1 like

ja groen dus

1 like

gewoon groen, zoals het al 300 jaar is.

10 likes

:green_apple:

1 like

Hoe kun je de definitie van lug2lug bediscussiĂ«ren😂

2 likes

Door nu 18% van de mensen te overtuigen dat ze het verkeerd hebben.

hoop niet dat we ook nog gaan hebben over diameter en dikte/hoogte :shushing_face:

3 likes

Alles kan kennelijk :upside_down_face:

Ik vind lug-to-lug niet zo duidelijk. Welk deel van de lug tot aan welk deel van de lug dan? Lengte over de lugs? Lengte tussen de lugs? Ik weet het niet, het staat nergens

En dan nog de reden dat deze maat er kennelijk toe doet. Dat is wat mij betreft vanwege het draagcomfort en of het horloge goed staat op je pols. Het draagcomfort wordt niet bepaald door de lengte van het einde van een lug tot aan het uiteinde van de andere lug. Dat wordt meer bepaald door de afstand tussen de push-pins. Een mooi voorbeeld is de Seiko Tuna; grote diameter, helemaal geen lugs, maar wel een kleine pin-tot-pin afstand waardoor hij prima draagt ook op kleinere polsen.

1 like

:green_circle:

1 like

rood

1 like

Als groen blauw was dan blauw, maar groen is groen, dus groen.

1 like

Zoals hier weergegeven kies ik groen maar je hebt wel een punt met deze discussie !
Ook in geval van een stalen band met mannelijke end link ( Speedmaster bijvoorbeeld ) steekt dat stukje man nog wat verder uit dan de kastpoot waardoor de band niet recht naar beneden valt en dus “breder” draagt.

Ga je uit van verste-tot-verste punt dan wel vergelijken met de polsbreedte !! i.p.v pols diameter.

1 like

Ik ben al een tijdje horlogegekkie (ruim 30 jaar, nu) en heb nooit anders meegemaakt dan dat L2L gewoon de afstand van het ene eind van de lug tot het andere is. De grootste lengte van het horloge, dus. Maar goed, zoals over ongeveer alles, bestaan daar kennelijk ook nog misverstanden over.

4 likes