Ik ben nieuw hier en heb zoveel vragen. Onder andere over de leden van dit forum. Hoeveel actieve leden zijn er, gemiddelde leeftijd, man/vrouw, etcetera.
Ook benieuwd ben ik naar jullie verzamelingen. Hoeveel horloges, totale waarde, hoe oud zijn ze, enzovoort.
Om te beginnen deze poll voor de verzamelaars. Wie heeft alleen analoge horloges, wie alleen mechanische?
Wat zit er in jouw verzameling?
Analoog, alleen meganisch
Analoog, meganisch en kwarts
Voornamelijk analoog maar ook een paar digitale
Voornamelijk digitale maar ook een paar analoge
Alleen digitaal
0stemmers
Misschien mist er een optie? En als je nou alleen meganische verzamelt maar nog wel ergens in een laatje een digitaal horloge hebt liggen, dan hoort die niet echt bij de verzameling denk ik. Zie maar. Dank alvast!
Je slaat de plank in mijn optiek mis met je vraagstelling. Dat heeft twee aspecten:
Wat ik verzamel is datgene wat ik mooi vind, wat comfortabel draagt en wat bij mijn kleding past. Het is in mijn geval allemaal analoog en dus mechanisch, maar het zijn mode accessoires of juwelen. Techniek is ondergeschikt aan ontwerp. Dat geldt voor de meesten die horloges kopen, al zullen velen het hier niet zo plat toegeven.
Maar er missen ook opties in je technische keuzes. Of liever: die classificering slaat sowieso nergens op. Zo heb ik automaten en handopwinders met een veerton en een ankergang. Maar ik heb ook een automaat met een veerton en een Spring Drive echappement.
Nu heb ik ook analoge quartz, zowel één gewone als ook drie stuks high accuracy quartz met thermo compensatie en een motor met grote koppel. Die zie ik ook als mechanisch, trouwens, want de definitie van mechanisch is dit:
(van apparaten) dat werkt met bewegende delen Voorbeeld: horloge met mechanisch uurwerk
Synoniemen machinaal plichtmatig werktuiglijk
Er staat nergens in welke definitie dan ook dat een apparaat wat bewegende delen heeft alleen dan mechanisch mag worden genoemd wanneer het een veerton als krachtbron heeft.
Ik vind die tic van liefhebbers om mee te gaan in een stuk stompzinnige marketing teleurstellend, maar het illustreert wel mooi waarom aspirational marketing zo veel horloges verkoopt, want zo veel ingenieurs lopen er hier blijkbaar niet rond.
Nietes. Maar ik zie je uitleg waarom je dat raar vindt graag tegemoet.
Wij kunnen onze eigen posts en topics een uurtje na verzenden nog aanpassen, maar we kunnen niet aan andermans posts rommelen. Dat kunnen alleen de moderators. En die doen dat niet voor een spelfout.
Stinky is pas net begonnen met deze hobby en is erg leergierig en openhartig. Jouw toon is nogal aanvallend, ik weet niet of dat de juiste manier is om iemand een warm welkom te geven hier.
In mijn verzameling zitten quartz horloges, mechanische, automaten, quartz analoog en digitaal. Ik heb geen digi-ana.
De kern van mijn collectie draait om jeugdsentiment en erfstukken die ik door wil geven aan een volgende generatie. Waarde interesseert mij doorgaans weinig, nooit gedaan, zo ben ik niet opgevoed en dat wil ik ook mijn kinderen meegeven. Dingen op waarde schatten wel. Dat kan ook (juist) een gesprek zijn, of een leercurve die je doormaakt.
Ik heb geen idee van het aantal horloges in de collectie. Dat zijn er teveel, omdat het uit de hand gelopen is. Maar dat had ik niet willen missen.
Grappig, want er wordt digitale technologie gebruikt om een analoge wijzerplaat te simuleren.
Een Apple Watch is een or digitaal horloge in mijn beleving. Dat komt omdat er twee definities zijn van digitaal. In de ene wordt gezegd dat het er om gaat dat informatie door een computer wordt verwerkt. Dat is de definitie die ik gebruik.
De tweede definitie zegt dat iets in cijfers weergegeven moet worden om digitaal te zijn.
Dus mijn wedervraag is of dit horloge dan ook digitaal is:
Het onderliggende punt is dat je altijd wel een uitzondering kunt bedenken. Puur technisch gezien zijn smartwatches horloges omdat ze nog een real time clock bevatten die autonoom tijd kan meten. Maar ik vind het eigenlijk geen horloges. Het is een tweede scherm voor je telefoon.