Wat verzamelen wij?

Ik koop alles wat ik mooi vind!
Als het maar een duiker is!

Ftfy. :smiley:

1 like

Ik onderschrijf hetgeen jij in zijn geheel juist postte.

Puur naar de definities is er geen speld tussen te wringen, voor 100%.

Ook ikzelf heb vaak gedacht dat tè zeer subjectieve ideeën de boventoon voeren in de marketing-doeleinden.

Ik hoop dan ook, dat horloge- marketing met objectieve doeleinden ooit zal plaatsvinden. Hoop doet óók leven.

Eigenlijk heb je nu vastgesteld dat alle horloges mechanisch zijn: automatische, handopwinders én quartz alle gelijk.

Dat is niet alleen juist, maar ook erg verfrissend. Eigenlijk zo bevrijdend, opdat ik weer (méér) plezier aan een horloge beleef. Hartelijk dank! :+1::smiley:

Nee, de horloge-gekken & marketing definitie van een mechanisch horloge is juist raar. Onthoud dat horlogeliefhebbers zeer zeker niet de meerderheid van de mensheid vertegenwoordigen.

Een uurwerk is letterlijk een mechaniek wanneer het bewegende delen bevat. Of het kracht aan de batterij of de veerton ontleent is niet ter zake doend vanuit droog technisch of linguïstiek oogpunt.

Wat @Ruud zegt… Er zijn in de loop der tijd heel, heel veel jumping hour horloges geweest. Denk bijvoorbeeld aan de 2025 Cartier Tank à guichets. Dat is een model wat af en toe te koop komt, en wat al sinds 1928 bestaat. Hier de 2006 versie in goud:

Nja, zo’n Jumping hour is bijvoorbeeld wel “digitaal” in de zin van het display, maar bevat inderdaad nog gewoon een mechaniek met veerton.

Wanneer we het over pure LED of LCD horloges gaan hebben kun je in mijn optiek niet meer spreken van een mechaniek. Technisch gezien is een quartz kristal natuurlijk altijd een oscillator die beweegt onder duizenden fluctuaties in stroom, maar verder is het gewoon een circuit met een AC en een statisch display. En die zijn ook prima, maar niet mechanisch.

Dat gezegd: Het is inderdaad bevrijdend. Je kunt gewoon dragen wat je wilt zonder enige snobistische shit te hoeven accepteren van wie dan ook omdat zij een stripje verend metaal cooler vinden dan een knoopcelletje.

5 likes

Ja bedankt. Nu wil ik er eentje. Ik hoop dat ze niet te duur zijn. :scream:

1 like

Een poll aanpassen is nog moeilijker en misschien onmogelijk.

En ik mis nog de optie “springdrive” :blush:

1 like

En wat de vraagstelling betreft.

Mij interesseren enkel mechanische horloges. Waarom? Voor de “ziel” die ze uitstralen.

Ik verzamel wat ik mooi vind .
Smaak veranderd wel in de loop der jaren .

Het horloge an sich niet - de tijdsaanduiding wel. We moeten inderdaad specifiek zijn in over welk onderdeel we het hebben. De krachtbron, de tijdmeting, het uurwerk, de tijdsaanduiding….maar wellicht voor een beginner iets teveel info ineens?

Ik wacht nog steeds op een mooie handopwinder met een mechanische calculator complicatie :wink:

1 like

Gezellig.

“Soul, my ass”, zeggen de yanks zo treffend. :wink:

1 like

Dank voor je duidelijke antwoord @Fate_Amenable_To_Change.

• Het is ook best moeilijk om alle variaties ‘in het snotje te krijgen.’’ :wink:
2 likes

Niet zozeer ongezellig als meer realistisch. Ik kan me voorstellen dat sommigen die gewoon naar coole ontwerpen willen komen loeren geen zin hebben in verhandelingen over de meest stompzinnige details van de motor. @dialstatic kan zich dat ook voorstellen. :wink::+1:

Nou, als ik zo eens in de kist kijk is er nergens iets van een ziel te bekennen. Je moet al heel erg overtuigend zijn om mij aan te praten dat de mens überhaupt een ziel heeft, laat staan een klomp metaal die uit een fabriek komt gerold.

Karakter, misschien. Dat wel.

Ik vind het ook cool wanneer ik het zweet van de bakker in een horloge kan proeven, maar dat kan zowel in de kast of het ontwerp zitten als in de gekozen techniek en afwerking.

4 likes

Kan ook iemand wezen, die net als Dagobert Duck in zijn verzameling horloges duikt. :wink:

Helaas. :frowning:

1 like

Dat met die ‘ziel’ is juist zowat de enige reden dat men
tegenwoordig nog mechanische horloges koopt.
Strikt genomen zijn ze totaal overbodig.
Maar goed, een mooi sieraad om de pols is ook wat waard.
Kijk naar de platenspeler die ook aan een comeback bezig is.

1 like

Die platenspeler doe je niet om je pols natuurlijk. :wink:

Nou, vooropgesteld dat ik niet in de horlogehobby zit om te ‘verzamelen’, heb ik wel een verzameling van 14 horloges, op dit moment. Deze verzameling wisselt al jaren van samenstelling. Soms met een of twee; soms wat meer, per jaar. Ik denk dat ik, nu ik zo’n dertig jaar horlogegekkie ben, kan stellen dat mijn interesse vooral uitgaat naar duikershorloges en, meer recent, chronografen en die laatste dan van het soort waar geen batterij in zit. Ik heb namelijk ergens gelezen dat ook quartzhorloges eigenlijk mechanisch zijn. :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat is al best wel een tijd en die is echt helemaal ‘back’, hoor. :wink: Er is geen stad waar niet op z’n minst enkele goedlopende platenzaken te vinden zijn en alledrie mijn kinderen hebben muziek op vinyl; waarbij de oudste echt een vinyl junkie is. Ben zo trots… :blush:

4 likes

Uhm… U bent inbreker? :wink:

Er was bij mij vorig jaar deze periode ingebroken. :pensive:
Ik zou beetje voorzichtig zijn met te veel details…

2 likes