Teveel ruimte tussen kast en band.
Draag het kabaal op staal of dikker leer.
niet mooi bij een horloge:
Romeinse cijfers als uuraanduiding.
En het lettertype van Grand Seiko.
-
Lume die op alle 12 uren hetzelfde is. Zonder dus iets afwijkends op MINSTENS de 12 uur markering. Daar heb je in het donker dus bar weinig aan.
-
GMT horloges die in de 2e (?) positie de GMT wijzer verstellen en niet de lokale uurwijzer. Als ik op reis ben is de 24 uurswijzer mijn home time. Als ik nou 8 uur verderop land en mij naar lokale tijd moet aanpassen in de 3e positie van de kroon, stopt mijn secondenwijzer, draait met het verstellen mijn 24 uurswijzer toch ook nog mee (dus die moet daarna dan weer opnieuw teruggezet naar home time), mijn minutenwijzer ook EN dus mijn secondenwijzer staat stil. Heel het horloge van de wap! Wie, WIE heeft dat ooit verzonnen!!! NATUURLIJK moet je de lokale uurwijzer apart kunnen verstellen van de minuten, NIET de 24-uurs wijzer. Dat zou echt bij wet verboden moeten worden! Sommige horlogemerken snappen dat gelukkig ook WEL (Rolex/Grand Seiko), maar helaas, zie mijn volgende punt(en).
-
GMT horloges met lume op de 24 uur wijzer, maar niet op de 24 uur markeringen. Wat heb ik in het donker aan alleen een lichtgevende wijzer, die naar het NIETS wijst! Of op geen van beide, of op allebei.
-
Gangreserve indicators die vol aangeven als ze omlaag wijzen en leeg aangeven als ze naar boven wijzen. Er spring drivet me zo maar 1 merk te binnen, die aan mij anders al lang een klant hadden gehad.
Nabrandertjes
-
AR coating aan de buitenzijde van het glas.
-
Saffier glas gebruiken tegen krassen maar vervolgens BOTERzacht 904 staal pakken voor de rest van het horloge onder het mom van “meer roestvast”. Kolder, ik heb nog NOOIT roest op de kast van een van mijn 916 staal horloges gehad. Heb wel een waas van krassen op een hologe van 904, veroorzaakt door het katoen van mijn mouw… maar dus wel saffier. Logica?
Danku
Zoals Francis Bacon zei:
‘There is no exquisite beauty… without some strangeness in the proportion.’
Mercedes wijzers…nooit begrepen op een horloge van een ander merk.
Of mis ik iets?
Iemand?
Wat ik altijd heb begrepen is dat de ‘Mercedes-wijzer’ (in de jaren 50 door Rolex) bedacht is om de afleesbaarheid te bevorderen, bij wat minder gunstige (zicht-)omstandigheden en dat voor de onderverdeling in drie vlakken is gekozen om niet één groot lumevlak te hebben, dat eerder zou kunnen barsten. Deze praktische feature is in de jaren hierna door heel veel merken en merkjes overgenomen, omdat zij er kennelijk ook het nut van inzagen. Dit zie je natuurlijk met veel kenmerken van horloges, zoals de duikersbezel.
Duidelijk, er zit dus toch een reden achter.
Ga van nu af aan proberen er anders naar kijken !
Waarom zou je dat doen? Het is nog steeds lelijk
…dat ze onherroepelijk op den (lange of vaak relatief korte) duur wel weer gaan vervelen en er kriebels komen voor iets nieuws. Dus…flipperen.
En dan in de nabije toekomst (zeg 1 jaar later oid) nog eens oude foto’s zit te bekijken, of een mooie foto van een mede HF lid ziet voorbijkomen, en dan ernstig veel zin krijgt in het horloge je een jaar eerder hebt geflipperd.
En dus de zeer waarschijnlijke re-buy tot gevolg.
Kortom, een aantal van in het verleden geflipperde horloges had ik graag willen houden.
Helaas geen unlimited budget hier…anders was het nooit zover gekomen.
Uiteraard, smaken verschillen
Lug gaps en datumpukkel.
Een mix van arabic en roman cijfers op de dial.
Ik hoop dat ik je niet kwets als ik zeg dat ik dit vreselijk vind? Vreselijk dus.
Maar, als iedereen hetzelfde mooi zou vinden, is er ook geen zak aan deze hobby .
Je hebt helemaal gelijk Paul. Bij mij gaat een California dial er nog wel een keer komen. Nomos Club bijvoorbeeld
Blijft er nog wel iets over wat je wel mooi vindt? Met zoveel ergernissen moet je wel een armzalig leven hebben.
Ik durf te zeggen dat Fate een aantal prachtige horloges heeft.
Over een armzalig leven kan ik niet oordelen
.