De laatste dagen heb ik mij wat verdiept in duikhorloges. Ik kan heel slecht wennen aan hoogglans keramische bezels.
Op zichzelf mooi om te zien maar het is toch een beetje alsof je een blad van gepolijst Italiaans marmer plaatst op de bar van je lokale vervallen bruine buurtcafé.
Uiteraard heb je gelijk, L2L is bepalender dan de diameter. En het is natuurlijk ook niet zo dat hetzelfde horloge van 39,9mm lelijk is en die van 40,1mm mooi.
Persoonlijk vind ik horloges met een kleinere diameter er wat lullig uitzien, dat is een kwestie van smaak.
Mijn polsomtrek is 18,5, maar het postuur van de drager is voor mij ook nog wel relevant. Iemand van 2 meter en 125 kilo kan beter een groot horloge hebben dan iemand van 1.60 en 60 kilo.
Vandaar dat ik de lat grosso modo op 40mm leg.
Teveel tekst op de wijzerplaat vind ik ook niet mooi, hoewel ik zelf wat horloges heb die zich daar ‘schuldig’ aan maken. Alleen de merknaam is ruim voldoende, de rest (de specs) doet vaak een beetje kinderachtig aan.
-Duikbezels, ik snap het praktisch nut, maar maakt een horloge onnodig lomp terwijl ik zo’n bezel never nooit ga gebruiken waar hij voor bedoeld is. Enig uitzondering is wanneer de bezel binnen de kast ligt, zoals bij de Longines Legend Diver bijvoorbeeld.