Wat vinden jullie de ideale horlogemaat?

Beste mede Horlogefanaten,

De laatste jaren maakt de horlogewereld een omslagpunt mee van “grotere” maten naar “kleinere” maten. Wat is volgens jullie perceptie van groot of klein?

Natuurlijk heeft de lug to lug afstand, hoogte van de kast, en polsgrootte etc. ook effect op de grootte en hoe je deze grootte van het horloge ervaart.

Tijdens mijn zoektocht naar de voor mij perfecte combinatie tussen draagbaarheid en design heb ik horloges gehad die variëren tussen de 36 en 42mm.
Mijn huidige collectie varieert tussen de 36 en 41mm. Hierbij laat ik mijn voorkeur graag in het midden omdat ik benieuwd ben waar jullie voorkeur ligt.

Wat is volgens jullie de ideale afmeting? Of bestaat deze eigenlijk niet? :sweat_smile:

(Afbeelding geeft deel van mijn huidige collectie aan en geeft weer, van “klein” naar “groot”, 37mm, 39mm, 41mm)

6 likes

Dat dus :smiley:

5 likes

Maar een voorkeur is er vaak wel, heb jij die ook? :wink:

Omdat jouw voorkeur mijn voorkeur gaat beïnvloeden?! :grin:

Maak ff een polletje dan.

Mooie Harrods trouwens! :ok_hand:

1 like

dat dus… :sweat_smile:

1 like

Hangt toch grotendeels van de dikte van je pols af?

3 likes

Van zoveel factoren afhankelijk, o.a. omvang pols, lug2lug, maar ook soort horloge (bijv. duiker > dresser)

5 likes

39,5 mm

2 likes

Absoluut, daarom ben ik benieuwd naar jou/jullie ideale maat. Wellicht een onderbouwing erbij zou leuk zijn :slight_smile:

1 like

Ik ben voor 40,27mm.

Maar hangt van zoveel af, dat je niets zinnig kunt zeggen: stijl, type band, hoe laag komen de lugs, graaft het horloge zich in?, …

3 likes

De Beste Horlogemaat is voor mij de persoon waarmee ik een goed gesprek over horloges kan hebben, onder het genot van een lekkere versnapering, nat en droog.

Afmetingen maken mij dan weer niet uit! Groot, klein, breed, slank! Allemaal om het even, zolang m’n deuropening niet te klein is. Anders wordt het elders afspreken of een zoom gesprek :joy:

Verder draagt 40 tot 42mm wel lekker! :sunglasses:. Maar ook hiervoor geldt: Whatever floats your boat! :canoe:

5 likes
Ideale maat
  • 39mm (11mm dik)
  • 39mm (12mm dik)
  • 39mm (13mm dik)

0 stemmers

Okay, alles onder de 40mm met uitzondering van Mind-the-gap-Nomos

2 likes

Hangt af van het horloge in combiantie met mijn pols. Ik heb 36mm maar ook 47mm, het is wat mij betreft horloge afhankelijk.

1 like
Jouw ideale maat
  • 35mm
  • 36mm
  • 37mm
  • 38mm
  • 39mm
  • 40mm
  • 41mm
  • 42mm
  • 43mm
  • 44mm
  • 45mm

0 stemmers

Ik heb en polsomtrek van 20cm, voor mij verschilt de ideale diameter per type horloge. ongeveer zoiets:
Duiker: 41-43mm
Dresser&field: 36-40mm
Sportief op staal: 38-41mm
Verder mag een horloge wat groter zijn als ie iets van een chrono of wat extra’s heeft. Kortom, er is geen ideale maat, het hangt af van het horloge en natuurlijk de pols.

4 likes

Gevoelsmatig zeg ik 38mm. Als ik in mijn horloge-spreadsheet kijk zie ik dat de gemiddelde diameter van de horloges die ik de afgelopen 5 jaar gekocht heb 39,67 mm is, waarbij Seiko-duikers en GShocks het gemiddelde wat naar boven brengen.

5 likes

Soep over het toetsenbord! :joy:

6 likes

Alles vanaf 38.
Ondanks de smalle polsen 🫣

1 like

Van 37 tot 40mm met de nadruk op 38/39mm

2 likes