Wat vinden jullie de ideale horlogemaat?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven omdat verschillende horloges vragen om een verschillende maat. Een duiker van 36mm draagt heel anders dan een dress watch van 36mm.

1 like

Voor mij alles met een lug to lug maat tot en met 47mm.

37-40

2 likes

Ah de resultaten naderen asymptotisch de 47-48mm. Een mooi resultaat!

1 like

Gezondheid!

2 likes

Afhankelijk van het type horloge; dress, diver, tool, chrono, etc. Afhankelijk van je eigen voorkeur voor aanwezig en zichtbaar je horloge dragen, of niet. Afhankelijk van je pols omvang. Ik zou zeggen tussen de 39mm en 41mm, voor mij persoonlijk

1 like

Dit hangt dus van de omtrek van je pols, het soort horloge, lug to lug afstand en je smaak af. Een dresser hoort bijvoorbeeld kleiner te zijn.

2 likes

Voor horloges tot in de de seventies vind ik 33 tot en met 35 mm goede maten. Verder vind ik 36 mm tot maximaal 41 mm, wel afhankelijk van het model, prima (polsmaat 17,8 cm).
Een duiker mag van mij iets groter (41mm maximaal) zijn dan een dresser.

3 likes

Daar zijn mijn vriendin en ik het nog niet over eens.

Volgens haar minimaal 17 cm, ik vind 36-38 mm zelf het mooist.

3 likes

Ik heb een 36, een 40, en een 42.

Het verschilt voor mij per horloge, één ideale diameter is er niet.

1 like

:rofl: Longines kan er soms ook wat van met de onnodig lange lug-to-lug.

Voor mij bestaat er geen ideale horlogemaat, wat de ideale horlogemaat is hangt vooral af van het soort horloge en het doel van dragen. Het horloge waarvan ik dacht dat het mijn grail zou zijn, de Black Bay 41 smooth bezel was om mijn pols veel te lomp voor het soort horloge maar een flieger van hetzelfde formaat vind ik dan weer prima.

Met mijn dunne 16,5cm polsen kijk ik vooral naar horloges met een diameter tussen de 38mm en 42mm en bescheiden lug to log maar als ik iets ontzettend mooi vind wat buiten die range valt ga ik altijd passen :slight_smile:

1 like

:joy::joy:

1 like

Het ligt eraan…
Alles tot 40 mm heeft wel mijn voorkeur, maar ligt inderdaad aan soort horloge.
Mijn polsomtrek is 17 cm en daar past zowel een 34mm OP en een PloProf op.
Het ligt er maar net aan hoe een horloge valt in mijn optiek.

34mm Rolex OP:

36mm Seamaster 1958:

36mm CWC:

36mm Seamaster midsize:

38mm Seamaster:

38mm Pulsar 1985m

39mm Seamaster:

40mm CWC:

41mm Speedmaster:

47mm Ploprof:

6 likes

37-40 mm is ideaal.

Soms is een kleiner of groter horloge prima, maar dan krijg je bijv. een 36 mm horloge met hele smalle bezel, of een 42 mm horloge met goed gevormde lugs en vrij plat.

Het ligt er dus aan.

3 likes

Onderstaande twee Seamasters staan je goed :+1:t2:

2 likes

Heel erg gaaf

1 like

Groot :joy:

3 likes

Alles tussen 34 en 48 is ideaal. :slightly_smiling_face:

2 likes

Precies dit voor mij ook.

1 like

Mijn TH Formula 1, Seiko Samurai en solar Tuna zijn mijn grootse horloges. Maar dragen alledrie relatief (een stuk) klein(er). Daarnaast zijn m’n Squales 1521 op papier ook nog wel wat forser. Maar ook deze dragen in praktijk veel bescheidener. De rest is allemaal tussen de 36 en 40mm. Maar, zoals gezegd, zijn er veel factoren die meespelen. Dus niet zomaar te zeggen. Toch schrikt alles boven 40mm (op papier) mij bij voorbaat al een beetje af. Hoewel er dus zat uitzonderingen zijn. Nou ja, per geval bekijken, dus.

2 likes