Citizen heeft zojuist een re-edition van de illustere Crystal Seven uit 1965 uitgebracht, de C7. Wat vinden jullie er van? Het horloge komt in 4 varianten; ik denk dat ik de blauwe het meest aantrekkelijk vind.
De diameter is 40mm (de originele was 36mm), en het de C7 heeft een glasbodem. Wat voor glas er gebruikt is kon ik niet vinden. Het uurwerk, caliber 8200 is niet echt iets bijzonders (21.600/h, 21 jewels, 40 uur gangreserve), maar voor € 199 is de C7 zeker niet te duur lijkt me.
Meestal vind ik een heruitgave van een horloge niet veel bijzonder, maar dit is wel een mooie. De Crystal 7 is een pracht horloge en met deze nieuwe versie zijn ze dicht bij het origineel gebleven. En voor een prima prijs.
Het Miyota 8200 uurwerk is eigenlijk wel een bijzonder uurwerk. Het is al heel lang in productie en blijkt zeer betrouwbaar. En die “luidruchtige” rotor stoort mij niet.
Heb je gelijk in Lassale, de 8200 is een prima uurwerk. Maar blinkt - behalve misschien in betrouwbaarheid - nergens echt in uit bedoelde ik. Een beetje een ETA 2824; prima maar behalve dat weinig om - qua specs bijvoorbeeld - over naar huis te schrijven.
Ik vind hem tof, ben altijd wel in voor retro-vibes. Maar 40mm met zo’n kleine bezel gaat erg groot dragen ben ik bang. In ieder geval té groot voor mijn babypolsjes.
Daar houdt het voor mij al op. Hij is nota bene ook nog 13mm (!) dik. Voeg daar aan toe dat het horloge van Citizen’s mineraalglas is voorzien, dan zie ik plotseling een horloge wat ik met geen stok aan zou raken.
Los van de maten en specificatie: Ik houd niet van dag-displays, niet op drie uur, niet op 12 uur en zeker niet midden in m’n wijzerplaat. Maar als ze hetzelfde horloge met een fatsoenlijke kastmaat hadden gemaakt, en een bol saffiertje, voor rond de 400 Euro, dan had je een mooi dress horloge.
Een 36mm horloge her-uitgeven in het formaat van 40x13mm is van de zotte. Dat je in 2022 nog voor mineraalglas kiest is laakbaar. Glazen zijn van saffier of acryl. Punt. Seiko zou daar ook mee moeten kappen. En Orient. Ik zou meer voor een Bambino betalen met bol saffier, maar 12,5mm bol mineraalglas raak ik ook met geen stok aan.
Ik vind die groene mooi. Mooie prijs ook. Voor mij , als ik al overwoog deze te kopen, jammer dat ze het niet bij 36mm hebben gelaten. Dan zou ik hem nog mooier vinden.
dat geld voor mij ook, maar dat is het dan ook,
zonder de dag aanduiding zou hij mooier zijn, maar dan kan je niet meer spreken van een re-edition, dus enkel voor de liefhebber van het 1965 model
Voor mij ook jammer van het “kruis”, Tissot heeft er ook een handje van. Dag aanduiding vind ik OK alleen had ik liever dezelfde vorm als het origineel gezien, niet die rare hoeken.