Wat vinden jullie van het merk Rolex?

Dag allen,

Ik heb al sinds jaren een zwak voor vintage horloges en moderne klokjes met een vintage uitstraling. Heb een tijd rondgelopen met twee Omega’s uit de jaren 60/70. Nu deze twee zijn verkocht heb ik mijn eerste Rolex gekocht, een 1601. Ik ben er erg blij mee, maar mijn vriendin vindt het niet echt wat. Ze vindt Rolex ‘zo’n merk’ en was meer fan van mijn Omega’s.

Ik vraag me dan ook af welke associaties jullie bij Rolex hebben en waarom. Het enige wat me tot nu toe stoort is de vraag van de omgeving ‘is dat een echte?’.

Ik heb helemaal geen associaties met Rolex. Ze worden gedragen door alle lagen van de bevolking imo. Dan heb ik het niet over de replicas natuurlijk. :wink:

De eerste associatie die ik met Rolex heb is dat het wat patserig overkomt. Ik weet dat dit niet altijd zo is maar toch komen de meeste modellen bij mij zo over. Ik heb bij Rolex ook meer het idee dat men het draagt om het merk/de status en niet om de techniek. Dit gevoel heb ik bij andere merken in hetzelfde segment veel minder.

Rolex doet mij vrij weinig eigenlijk. Een GMT Master II of een DeepSea vind ik nog wel leuk. Maar van de rest krijg ik het niet warm.

Ze lijken allemaal op elkaar en eigenlijk vind ik ze niet zo mooi, op een enkele uitzondering na…

Ik vind het juist jammer dat Rolex als patserig of protserig gezien wordt. Zelf vind ik de Rolex 114060 de mooiste klok die er op het moment te koop is. Niet omdat het een Rolex is, maar om de looks, de gebruikte materialen en de kwaliteit.

Ik weet zeker dat, wanneer ik hem aanschaf, mensen in mijn omgeving mij scheef zullen aankijken en denken dat ik met mijn bezit te koop loop. Als je een klokje koopt van pak hem beet €5000,- vraagt iedereen zich af waarom? terwijl wanneer je bijvoorbeeld een boot of motor koopt van €5000,- bijna iedereen je complimenteert met je goede keuze. Terwijl ik van het horloge het hele jaar plezier heb en het qua investering een veel verstandigere keuze zou zijn.

Het merk Rolex wordt door leken gelijk geassocieerd met het hebben van geld en dat graag willen laten zien. Vraag mensen een duur horlogemerk te noemen en 9 van de 10 zal Rolex zeggen. Terwijl wanneer ik met een Patek Philippe op een feestje zou verschijnen niemand zou weten dat het klokje van €40.000 is :wink:

Voor mij komt die Rolex er ooit, ongeacht wat anderen er van denken!

Mooi merk, mooie geschiedenis, klassieke modellen welke herkenbaar blijven. Volledig inhouse, goede uurwerken. Briljante marketing. Status symbool.

Ik zou zeggen, lekker met plezier dragen. Heb er zelf overigens nog nooit 1 gehad, maar een Submariner is hier zeker welkom :wink:

mooi merk, mooie historie op meerdere vlakken. Militaire historie en beroemde gezichten.

De techniek en precisie waarmee de horloges gemaakt worden zijn onwaarschijnlijk hoog. Een sub van 5k is beter gemaakt dat de bijzondere klokjes van 25k.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar de vintage klokjes. Tegenwoordig gaan ze wel iets te overboord, zoals de nieuwe deep sea en qua grootte vind ik het soms ook bedenkelijk.

Al heb ik het budget er (nog) niet voor, een sub 5513 staat hoog op mijn lijstje :slight_smile:

Toen ik met de horloge liefhebberij begon vond ik Rolex een patserig merk, en wou ik er absoluut geen een, het was misschien zelf wel een soort van afgunst en dat terwijl door het zien van een Rolex de hobby bij mij is begonnen.

Nu ik veel horloge,s gezien en gedragen heb en je toch elke keer beter en mooier wilt, een bepaalde geschiedenis wilt en een stukje beleving wilt kopen dan kom je bewust of onbewust toch sneller bij Rolex uit.

Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste nieuwe Rolex dragen mag.

Smaken en kleuren verschillen. Rolex is ook niet mij ding maar als jij ze mooi vindt en je kan er een kopen gewoon doen zou ik zeggen. Ik koop en draag mij horloges voor mezelf en niet voor de “anderen”.

Prachtige horloges, zonder meer. Maar er zijn zoveel prachtige horloges te koop, die veel minder kosten. Ik vind de meerwaarde van de afwerking en kwaliteit niet in verhouding met de meerprijs die ervoor wordt gevraagd ten opzicht van andere merken. In die zin, dat ik ze te duur vind.

Ik heb van er van allebei een. En ik vind ze allebei geweldig. En als iemand anders ziet dat ik een mooi horloge om heb, vind ik dat nog leuk ook.

Quote: “Wat vinden jullie van het merk Rolex?”

Dat zou mij geen barst kunnen schelen als ik zo vrij mag zijn.
Wat een ander vindt is niet objectief tov. van mijn eigen vinden…
Kortom, mijn eigen vinden is in deze het belangrijkst, daar het om emotie gaat :wink:

Dit is mijn enige Rolexje, wel een oudje nl. een ref. 710 met bjr. 1951

grt

Doet mij ook niets. Ook door de jaren te veel Rolex marketing over me uitgestort gekregen, op een bepaald moment gaat dat kennelijk tegendraads werken. De Cellini’s vind ik op zich wel leuk, maar het merk…

Lang geroepen nooit een Rolex te kopen, twee jaar geleden tóch een vintage Submariner gekocht.

Nu alweer 3 weken aaneengesloten mijn 5513 om. Labrador onder de horloges.

Grappig, hier herken ik me erg goed in.

Een paar jaar geleden kreeg ik interesse in horloges en mijn eerste aanschaf was een IWC. Die vervolgens fake bleek te zijn (wat wil je ook, voor 200 euro, maar wist ik veel). Ding weggedaan en een Parnis Portuguese kloon gekocht.

Toen, op vakantie in Kiev, zag ik wat oude Sovjetklokjes liggen. Thuis in NL ging ik er naar zoeken en kocht mijn eerste Vostok. Een stuk of vier Vostoks volgden, waarna een wat grotere duiker me wel aanstond. Orient Mako gekocht (en vlak daarna ook een Orient Marshall vanwege draaibare ring onder het glaasje).

De smaak had ik te pakken. Mijn jeugdklokje op de kop getikt (een Flik Flak, in originele doos, geweldig!) en mijn tweede jeugdklokje (een Casio JC-20) op zolder teruggevonden en aan de praat geholpen. Als huiskamerklok had ik inmiddels een oude Vostok uit een onderzeeër op de kop getikt.

Dan begint de honger naar meer, en beter. Mako de deur uit, een aantal van de Vostoks weg en een Steinhart OVM gekocht. De eerste ‘echte’ Zwitserse! Dat smaakte natuurlijk ook weer naar meer, waarna ik een Omega Geneve uit 1973 voor weinig vond. Geweldige klok, heerlijk die details als het logo in het glaasje.

Het Zwitserse smaakte goed. Na lang zoeken ook een Constellation Pie Pan uit 67 gevonden. Wat was ik blij. Een origineel gespje er bij gezocht en feesten maar. Tot ik er achter kwam dat het toch wat te ouwelullerig voor me voelde. Beide Omega’s langzaamaan verkocht om weer een segment hoger te gaan. Dan zit je onderaan de markt voor Rolex of op een redelijke Omega (ik wilde een Speedmaster).

Tot ik de 1601 tegenkwam, die zowel als dresswatch als casual prima kan, een niet al te opvallende uitstraling heeft (36mm) en niet overdreven blinkt (ook doordat het een klok uit 1973 is). Heb 'm vorige week gekocht en hij wordt op het moment geserviced, maar vandaar dat ik dit topic opende.

Ondertussen is ook mijn broer aardig aangestoken met het horlogevirus (erger dan ik zelfs), en zien onze familiebijeenkomsten er nu zo uit:

Hoewel het in het niets valt bij wat sommige mensen hier hebben en dragen, vind ik het leuke aan deze hobby dat je met wat gehandel en wat sparen steeds weer een klein stapje omhoog kan doen. Dat belooft nog wat voor de toekomst!

Ik kan het maar niet voor elkaar krijgen om wanneer ik de fondsen heb de trekker over te halen. Het geld gaat dan op aan andere belangrijke zaken. Mocht ik het echt kunnen missen zal ik er zeker één kopen. Heb het altijd de mooiste duiker gevonden.
Veel van mijn horloges zijn geinspireerd door de submariner.
Vele mensen hebben de Invicta pro Diver als beater. Zelf was ik daar nooit zo weg van. Het myota werkje vond ik een beetje saai in de open achterkant. De nieuwe modellen hebben echter het NH35A Seiko uurwerk waarvan de rotor ook nog gegraveerd is. Ook heeft de datumloep 2,5x vergroting. Toen vond ik ze wel aantrekkelijk. Ik heb sedert vorige week de Bicolor versie. Sommigen zullen het wel niets vinden vanwege de hommage nep replica discussie maar ik vind hem echt super. Voor een spotprijsje…

Overigens vond ik Rolex eerst een beetje een fout karakter hebben. Veel kermisvolk dat met namaak rondloopt. Naam is een beetje besmet. Tot ik er een om mijn pols had hangen, ik was verkocht. :slight_smile:

Leuke vintage!

Ik doe er ook niks minder om als iedereen het een waardeloos merk vindt, maar vond de reactie van mijn vriendin zo opvallend. Omega vond ze prachtig, maar Rolex toch minder. En dan niet eens door het klokje dat ik heb, maar door de merknaam.

Ik heb zelf deze duiker die een hommage is van de Rolex 5517 Milsub.