Grappig, hier herken ik me erg goed in.
Een paar jaar geleden kreeg ik interesse in horloges en mijn eerste aanschaf was een IWC. Die vervolgens fake bleek te zijn (wat wil je ook, voor 200 euro, maar wist ik veel). Ding weggedaan en een Parnis Portuguese kloon gekocht.
Toen, op vakantie in Kiev, zag ik wat oude Sovjetklokjes liggen. Thuis in NL ging ik er naar zoeken en kocht mijn eerste Vostok. Een stuk of vier Vostoks volgden, waarna een wat grotere duiker me wel aanstond. Orient Mako gekocht (en vlak daarna ook een Orient Marshall vanwege draaibare ring onder het glaasje).
De smaak had ik te pakken. Mijn jeugdklokje op de kop getikt (een Flik Flak, in originele doos, geweldig!) en mijn tweede jeugdklokje (een Casio JC-20) op zolder teruggevonden en aan de praat geholpen. Als huiskamerklok had ik inmiddels een oude Vostok uit een onderzeeër op de kop getikt.
Dan begint de honger naar meer, en beter. Mako de deur uit, een aantal van de Vostoks weg en een Steinhart OVM gekocht. De eerste ‘echte’ Zwitserse! Dat smaakte natuurlijk ook weer naar meer, waarna ik een Omega Geneve uit 1973 voor weinig vond. Geweldige klok, heerlijk die details als het logo in het glaasje.
Het Zwitserse smaakte goed. Na lang zoeken ook een Constellation Pie Pan uit 67 gevonden. Wat was ik blij. Een origineel gespje er bij gezocht en feesten maar. Tot ik er achter kwam dat het toch wat te ouwelullerig voor me voelde. Beide Omega’s langzaamaan verkocht om weer een segment hoger te gaan. Dan zit je onderaan de markt voor Rolex of op een redelijke Omega (ik wilde een Speedmaster).
Tot ik de 1601 tegenkwam, die zowel als dresswatch als casual prima kan, een niet al te opvallende uitstraling heeft (36mm) en niet overdreven blinkt (ook doordat het een klok uit 1973 is). Heb 'm vorige week gekocht en hij wordt op het moment geserviced, maar vandaar dat ik dit topic opende.
Ondertussen is ook mijn broer aardig aangestoken met het horlogevirus (erger dan ik zelfs), en zien onze familiebijeenkomsten er nu zo uit:
Hoewel het in het niets valt bij wat sommige mensen hier hebben en dragen, vind ik het leuke aan deze hobby dat je met wat gehandel en wat sparen steeds weer een klein stapje omhoog kan doen. Dat belooft nog wat voor de toekomst!