Zoals gebruikelijk met het virus “Horologus Collectores”
Kijk ik continu naar allerlei horloges.
De volgende toevoeging aan mijn collectie wordt hopelijk een horloge met een aantal leuke complicaties.
Zo zit ik de afgelopen dagen te kwijlen over stapels exclusieve horloges die ik, tenzij ik het juiste lot uit de loterij heb, toch nooit kan kopen. Bijvoorbeeld.
Dus na mijzelf uit de droom te helpen met een flesje Tripel Karmeliet en een hand zoutjes, toch weer verder speuren.
Kwam ik op YouTube bij mijn aanbevolen video’s deze tegen.
Dit horloge in onderstaande uitvoering lijkt toch wel een behoorlijke kanshebber. Wat zijn hier de ervaring de Logines Master Collection? Met een dit Longines zelf aangepaste Valjoux 7751 van ETA kan er toch weinig mis gaan. Toch??
Wat zouden jullie doen met een budget van +/- €3500,-?
Alle suggesties zijn welkom.
Heb je wel eens van de tekortkoming van die IWC complicatie gehoord?
Ik zag gisteren een filmpje waarin het benoemd werdt en ik kon m’n oren niet geloven.
Als je de kalender te ver doordraait. De maand of het jaar bijvoorbeeld. Dan kan je niet terugdraaien of doordraaien tot je weer bij de juiste stand bent. En dan moet het horloge voor een lieve som van 2k terug naar IWC. Om de dial eraf te slopen zodat ze het maandwiel of jaarwiel terug kunnen zetten in de juiste positie…
Of je moet zorgen dat het horloge stilvalt. En dan een maandje of jaartje op de juiste datum wachten tot je hem weer kan dragen.
De Longines in je openingspost zou voor dit budget zeker een goede kanshebber zijn, al zou ik zelf mogelijk onder je budget blijven en gaan voor een andere Longines: de Spirit Zulu Time.
(ik weet het-- forumtraditie is het advies om “het budget iets op te rekken” en vervolgens een horloge van 2x het budget te noemen, maar die traditie leg ik even naast me neer )
Zo, ik heb hier rustig even over nagedacht en zit inmiddels lekker aan m’n tweede espressootje.
O.k., ik hou niet van moonphasehorloges en niet van cijfers op de wijzerplaat. Dus ik zou een heel andere kant opgaan. Maar ik vind Longines wel een mooi merk. Dus om dan toch in ieder geval bij dit merk te blijven; dit vind ik wel een mooie.
Ieder voordeel heb zijn nadeel. Je kunt deze horloges heel gemakkelijk goedzetten. De kalender telt mooi door, je hoeft niet van alles los in te stellen (3 of 4 pushers voor correcties op bijv. mijn UG tricompaxen).
Het nadeel is idd dat je niet te ver door moet draaien…
De Longines master collection met maanfase is in zijn prijsklasse volgens mij een fantastische keuze. Zeker met de blauwe dial. Heb je hem al eens gepast? Wijzerplaat vind ik in het echt vrij druk, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Passen, voelen en kijken is mijn advies. Kopen wellicht het resultaat. Succes