Wat vinden we van de Seiko MM300?

Ja ze lijken totaal niet op elkaar maar ik heb de Meistersinger gepast en vond deze een perfect afstudeer cadeau voor mezelf als ik volgend jaar mijn Bachelor haal. Alleen nu ik dit zie begin ik te twijfelen.

Horlogefreak zijn is niet altijd positief.

Oh, het was verder niet serieus. Horloge liefhebbers twijfelen altijd over welk horloge. Ik heb zelf een Perigraph dus vandaar, maar ik ben ook in staat hem zo weer in te ruilen.

Het heeft wel trekken van een verslaving af en toe.

Ik zou wel eens een maandje een Omega PO, Tudor BB of Rolex Sub willen dragen om de kwaliteitsbeleving te kunnen vergelijken met mijn MM300.

1 like

Vanaf het moment dat deze beauty niet meer om mijn pols is … voel ik onrust en kan geen horloge de honger stillen :cold_sweat: :grin: Weet dus waar je aan begint.

Daarnaast vergelijk je dit met horloges in een hoger segment. Tweede hands is deze namelijk ook goedkoper dan de Rolex, Tudor, Omega etc … Ik denk dat je de eerder genoemde merken toch eerder met een MM600 of wellicht MM1000 kunt vergelijken en dan leggen ook de duurdere jongens het af :stuck_out_tongue: Het is allemaal persoonlijk, maar kom niet aan Seiko hoor hahaha

P.s. Tudor, Omega en Rolex staan ook op mijn very long list :joy:

Ik vond de band geweldig zitten!

3 likes

@Sprinter Dus jij zou hem opnieuw aanschaffen ? :sunglasses:

1 like

Ik zal het je sterker vertellen @watchagain … ik ga hem opnieuw aanschaffen :grimacing: Door mijn smalle polsen kan ik op de één of andere manier grote en hoge horloge heel goed hebben. Zie mijn Ecozillas en andere klatsers.

Laatst bij Bor weer gezien … mijn hart klopte weer sneller. Zelfs op rubber (wafelband)

3 likes

Nee he, je bent en blijft onnavolgbaar. :smile:
Stiekem… heel stiekem, ontstaat er enig begrip.
(heb ik dit echt gezegd?)

Ik weet het … te erg :sob:

Een schitterend horloge en met een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Maar ondanks dat ik echt een Seikoholic ben en circa 25 duikers heb, gaat deze er niet komen. Ik heb in deze prijsklasse bij Seiko alleen een 6217, en dat is voldoende.

Bovendien denk ik dat ik liever een Seamaster of voor iets meer een Black Bay koop.

Tsja, het Seiko bloed wordt verdund met de drang naar andere merken…:wink:

1 like

Het eerste signaal op weg naar genezing. :+1:

2 likes

Lol. Seiko kopen?

1 like

Ben ook in het gelukkige bezit van de Marinemaster. Als ik één duiker mocht dragen dan zou ik niet kiezen voor de Marinemaster… Vanwege alle eerder genoemde zaken. Het horloge is vrij fors, de band is ietwat iel, enz, enz. Maar het is een geweldig horloge mooie afwerking (zie de wijzers) en het is weer eens wat anders.

Maar als je een duiker zoekt die je praktisch iedere dag kunt en wilt dragen dan zou ik voor een Seamaster of een Sub gaan. Qua maat een draagbaarder maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb besloten me niet te laten genezen

Overigens is mijn kwaliteitsbeleving van Omega nog niet ook maar op een procent van het gevoel bij mn mm300… maar dat zal wel pech heten :smile:

3 likes

Dit is zo’n model dat op de foto leuker lijkt dan ie is. Door de glossy dial en bezel zijn prachtige foto’s te maken, maar op de foto zie je het geheel niet. Dit is de reden dat ie vaak geflipt wordt.

Het horloge is volgens de specs 44mm, maar de bezel is slechts 42mm en best breed, waardoor de dial heel klein lijkt. Daarnaast is het horloge 14mm dik en ruim 200g zwaar waardoor het horloge topzwaar wordt. De bracelet is erg iel en biedt niet voldoende tegenwicht voor de case als de bracelet niet strak zit.

Op foto’s lijkt het alsof dit horloge alle straps kan hebben, van rubber en canvas tot leer en nato. Dit is niet zo. De bijgeleverde rubber strap is goed maar te licht, canvas is te doen als je een goede (strakke) fit hebt, leer past qua looks niet en NATO is veel te licht en maakt het horloge nog een stuk hoger dan ie al is.

Het horloge bevat veel polished vlakken en is een krassenmagneet. De aluminium bezel, het (niet saffier) glas en de bracelet (zonder diashield op de 001) zijn ook zeer krasgevoelig. Als je je MM als toolwatch gebruikt, ziet ie er in no-time ook zo uit (met gevolgen voor de flip waarde).

Het uurwerk wordt ook in Grand Seiko’s gebruikt, maar is ongereguleerd. Ik lees over afwijkingen van 2s/d tot 20s/d af fabriek dus dat is blijkbaar een grote gok.

Het onderhoud kon vroeger alleen in Japan, maar tegenwoordig doen de meeste Seiko service centers het wel.

De verhalen die je hoort over kwaliteit/prijs zijn fanboy praatjes. Ja, de prijs is goed voor wat je krijgt, maar dat is een willekeurige Sinn of Damasko ook (of HydroConquest, LLD, Aquaracer, roep het maar) Voor iets meer geld heb je een jong gebruikte Pelagos of PO en dat is veel meer horloge voor je geld.

8 likes

Nuttige informatie! Hierdoor ga ik nu twijfelen of ik hem nog wil aanschaffen :smile:

Allemaal woorden die waar zijn… maar voor mij doet ie het in het echt ook wel hoor :wink: en voor 1300/1400 vind je geen PO toch (anders waarschuw me ff).

En ja krasjes… ik vind dat niet zo erg… karakter :-p

Qua straps ben ik het met je eens. Het moet stevig zijn enzo. Hij bungelt nogal :smile:

Mijn persoonlijke keuze was… of een PO. Of een mm300 en een SMPc. En dan vind ik de afwisseling wel leuk. PO 8500 is ook hoog beessie.

Overigens is mijn mazzel wellicht dat ik behoorlijke polsen heb en wel van iets kleinere diameters hou qua klokkies… dus een gedrongen duikertje kan mij wel bekoren.

Goede omschrijving. :+1:

€1800 is trouwens iets te duur, Magi heeft hem voor €1550 dacht ik. Een tweedehands SBDX001 in goede staat komt regelmatig langs voor €1200-1300, maar voor dat geld heb je ook deze:

Ook leuk ja :smile: ook automaat voor die prijs? Ik ben/was(/hoop weer te gaan zijn) erg blij met de SMPc… maar smp vind ik dus weer alleen maar mooi op staal :-p terwijl wisselen toch ook wel een hobby is van me.

Maar hoe dan ook. De mm300 is een gehyped klokje. 100% eens. Maar bij mij werkt het in real life dus ook :smile:

1 like

Nou… Als je een 2254 voor dat geld kan vinden, zou ik wel een paar euro op zak houden voor een service en polijstbeurtje!

2 likes