Niet “royal” meer.
Ik vind het persoonlijk niks, maar ik zie zoiets in Amerika wel redelijk aanslaan. Een groot deel van het publiek is (denk ik) nog te jong voor zo’n uitgave, maar dit kan over een paar jaar best een gouden zet zijn geweest. Mocht er iemand om deze samenwerking nou écht van zijn Royal Oak af moeten dan hou ik me aanbevolen
Ik vind dat je nu een liberale definitie van kleding hanteert.
Het moet niet gekker worden, zijn we het alweer roerend eensch.
leeft inderdaad in op velerlei gebied totaal andere werelden.
Het komt geregeld voor dat zich een voor mij nieuwe naam aandient die al vele jaren een megaster blijkt met reusachtig aantal volgers en dito inkomen.
Wat momenteel de graadmeter lijkt voor alles. Ik ben geen communist of geitewollesok maar zou toch leuk zijn mocht er weer wat beweging komen weg van al dat gegeil op puur en alleen $$$.
Ja en nee. Aan het inkomen gaat een reusachtige naamsbekendheid vooraf met een reusachtig aantal views.
Vervolgens genereert alles wat dit soort types doen ongelofelijke hoeveelheden geld.
Vind zelf altijd dat ik ‘bij ben’ waar het gaat om trends en ontwikkelingen maar dat blijkt keer op keer niet te kloppen…
Dit gebeurt toch met alles? Vroeger was het bijzonder om een Ferarri te zien. Zag je bijna alleen op vakantie in Zuid-Frankrijk of zo. Tegenwoordig kun je youtube niet openen zonder een filmpje tegen te komen van één of andere 20-jarige vlogger die een splinternieuwe Ferarri ombouwt tot batmobiel. En in Maranello staat gewoon een lopende band te draaien tegenwoordig.
Alles wat duur en ‘top of the foodchain’ is, is gedoemd tot statussymbool te verworden. En daarmee wordt alle nuance van historie, ontwerp, techniek en vakmanschap platgeslagen tot een merklogo dat een synoniem is voor $$$. Dus in het geval van AP gaan we dan van een prachtig stijlvol horloge als deze die ik een paar dagen geleden al in een ander topic plakte…
…naar het volledig uitmelken van een logo door $300 te vragen voor $10 materiaal en arbeid in de vorm van dit stuk treurnis
Maar laten we eerlijk zijn; dit is niet nieuw. Hoe lang hebben we al niet de vol gouden duikers van een niet nader te noemen merk? Dat was toch ook pure patserij die een verder mooi kwaliteitsmerk in het hokje ‘kamp’ heeft geplaatst? Het is wat mij betreft van alle tijden; nieuw geld wil erkenning en ‘erbij horen’. Dus wat doe je dan; dan ga je laten zien hoeveel succes je wel niet hebt d.m.v. statussymbolen. En tegenwoordig is dat blijkbaar met je TS/AP collab om je pols in je Off-White hoodie onder je Moncler puffer in je AMG G wagon door de P.C. Hoofd rollen met carbidschoten uit je uitlaat. Vroeger was dat een gouwe Rollie en een 850i. Different watch, same story.
Maar dat is niet alleen maar treurig wat mij betreft. Want door dat status zoekende nieuwe geld worden mooie dingen die niet status schreeuwen langzaam aan ondergewaardeerd en kun je tegenwoordig als liefhebber dit soort dingen kopen:
€3.990
€4.990 voor een platina automaat!
18k perpetual calender voor onder de 10k
Tourbillon voor onder de 20k
Nou ja, de laatste is een beetje clickbait voor een veiling, maar het plaatje is de moeite waard.
€ 3.261 voor een 18k Grande taille!
Excuses aan de eigenaar. Maar hoe je zoiets wanstaltigs mooi kunt vinden is mij werkelijk een raadsel. Het moet haast wel om het naampje gaan.
Een eenvoudige RO vind ik overigens wel mooi.
Je hebt de AP/Gaastra collab zie ik?
Eens, de eenvoudige “oer” Royal Oak vind ik ook erg mooi maar ik zou mij er overigens nooit mee zien lopen. Ik heb liever een horloge wat iets meer onder de radar is. Maar de Offshore heb ik ook altijd intens lelijk en patserig gevonden. Over smaak valt niet te twisten maar ik vermoed dat dragers van dit genre horloges gezien worden het belangrijkts vinden.